Počas týždňa od 18. do 24 apríla plánuje módny reťazec zhromaždiť až jednu tonu starého šatstva. Z preplnených skríň možno vyhodiť obnosené, ale aj neaktuálne kúsky, všetko by sa následne malo druhotne spotrebovať. Oblečenie sa dá odovzdať aj na slovenských predajniach, ktoré sú takisto zapojené do iniciatívy.
Na spropagovanie World Recycle Week sa H&M spojil s britskou umelkyňou známou pod pseudonymom M.I.A. Speváčka k šíreniu myšlienky pomohla exkluzívnou piesňou a hudobným videoklipom.
Cieľom globálnej iniciatívy je ukázať ľuďom, že staré kusy nepatria nevyhnutne do koša. Značka na svojej stránke uvádza, že až 95 percent z vyhodeného oblečenia sa dá spätne využiť.
Vyzbierané šatstvo chce následne spracovať a vytvoriť recyklované textilné vlákna, ktoré použije na ďalšie kolekcie. Uvádza tiež, že do klasickej látky je možné zakomponovať až 20 percent recyklovaného materiálu bez toho, aby stratil na kvalite či životnosti. Príkladom takéhoto spôsobu výroby je rifľová kolekcia, ktorú značka uviedla na trh minulý rok v septembri.
Tie kúsky, ktoré v obchodoch neobjavíme ako nové módne vychytávky, H&M posunie do second-hand obchodov, prípadne budú použité ako materiál pre rôzne obrusy či čalúnenie.
Obvinení z podpory konzumu a nepotrebných nákupov
Nešťastnou kolíziou pre H&M je, že World Recycle Week sa priamo kryje s takzvanou Fashion Revolution, globálnou kampaňou bojujúcou za etickejšie, udržateľné módne odvetvie a transparentnosť spoločností. Myšlienka priamo reaguje na udalosť z roku 2013, keď v továrni v Bangladéši pri nehode zomrelo viac než 1 100 pracovníkov. V histórii módneho priemyslu ide o najkrvavejšiu nehodu tohto druhu.
Hlavný predstavitelia Fashion Revolution preto považujú načasovanie iniciatívy H&M za necitlivé a nekolektívne. „Zo všetkých možných týždňov práve počas tohto jedného by malo H&M solidárne pracovať s nami všetkými, aby sme si uctili pamiatku výročia tragédie Rana Plaza. Má to byť čas na to, aby sme si všetci uctili pracovníkov odevného priemyslu - tých, ktorí zomreli počas priemyselných tragédií, aj tých, ktorí stále trpia v módnom dodávateľskom reťazci,“ uviedla vo vyhlásení spoluzakladateľka Orsola de Castro.
Značke tiež vyčíta, že podobne ako ďalšie spoločnosti ako kompenzáciu a odmenu za staré šatstvo rozdáva zákazníkom zľavové poukážky, čím opäť podporuje konzum a núti nakupovať aj nepotrebné.
Výčitku spoločnosti adresovala aj novinárka Lucy Siegle, ktorá poukazuje na to, že spracovanie tony starých šiat by pri súčasnej technológii zabralo H&M asi 12 rokov. Firma zároveň porovnateľný objem nového oblečenia vyprodukuje za zhruba dva dni, a tak otázka ochrany životného prostredia nie je vôbec na mieste.
Chcú poukázať na význam recyklovania
H&M sa však bráni. Podľa svojich slov nemá v pláne súperiť o dátumy a ani o pozornosť verejnosti. „Všetci bojujeme za rovnakú vec - vytvoriť väčšiu transparentnosť a dobré pracovné podmienky v celom módnom priemysle. S World Recycle Week chce H&M taktiež zvýšiť povedomie o význame znovupoužitia a recyklovania textilu.“
Len nedávno sa spoločnosť spoločne s módnym reťazcom Next priznali, že vo fabrikách svojich dodávateľov v Turecku zamestnávajú deti sýrskych utečencov. Problém sa snažia aktívne riešiť.
Módny gigant pracuje s recyklačným programom už dlhšie. Rozbehol ho v roku 2013 a doteraz vyzbieral vyše 25 ton nechceného šatstva. Zákazníci sa môžu zbavovať kusov akejkoľvek značky celoročne a pri pokladni majú nárok na 15-percentnú zľavu z nákupu.
Podobné recyklačné iniciatívy naštartovali aj ďalší veľkí módni hráči ako Patagonia, The North Face a Levi's. A podľa minuloročného výskumu Global Corporate Sustainability Report spoločnosti Nielsen robia dobre. Až dve tretiny zákazníkov totiž uviedli, že značke, ktorá sa prezentuje ako udržateľná, sú ochotní zaplatiť za produkty viac, uvádza Chicago Tribune.