Príjmy Alphabetu z médií dosiahli za rok 2016 celkovú hodnotu 79,4 miliardy amerických dolárov. Je to trikrát viac ako druhá najväčšia spoločnosť Facebook, ktorá vykázala tržby 26,9 miliardy dolárov.

Najväčším tradičným majiteľom médií je americký prevádzkovateľ káblovej televízie Comcast, ktorý sa umiestnil na treťom mieste s celkovými inzertnými príjmami vo výške 12,9 miliardy dolárov. Informoval o tom server MediaPost.

V rebríčku tridsiatich najväčších vlastníkov médií na svete sa tento rok posunulo výrazne vyššie ďalších päť čisto internetových mediálnych spoločností. Čínsky ekvivalent Googlu, spoločnosť Baidu poskočila z deviateho na štvrté miesto, nasleduje Microsoft, ktorý sa zo 17. miesta posunul na deviate a Yahoo na 13. miesto z 15. 

Nováčikmi v rebríčku sú Verizon a Twitter. Spolu týchto sedem digitálnych platforiem vykázalo v minulom roku príjmy z internetových reklám vo výške 132,8 miliardy dolárov.

Najrýchlejšie rastúcim majiteľom médií v zozname je Twitter, ktorý v rokoch 2012 až 2016 zvýšil výnosy z reklamy o 734 percent. Tencent je druhý, pričom v tomto období vzrástol o 697 percent. Facebook je tretí s 528-percentným rastom.

Top 30 Global Media Owners 2017
Poradie Vlastníci médií Poradie Vlastníci médií
1. Alphabet (Google) 16. Advance Publications
2. Facebook 17. JCDecaux
3. Comcast 18. News Corporation
4. Baidu 19. Grupo Globo
5. The Walt Disney Company 20. CCTV
6. 21st Century Fox 21. Verizon
7. CBS Corporation 22. Mediaset
8. iHeartMedia Inc. 23. Discovery Communications
9. Microsoft 24. TEGNA
10. Bertelsmann 25. ITV
11. Viacom 26. ProSiebenSat.1 Group
12. Time Warner 27. Sinclair Broadcast Group
13. Yahoo 28. Axel Springer
14. Tencent 29. Scripps Networks Interactive
15. Hearst 30. Twitter
PRAMEŇ: ZenithOptimedia

„Aktuálny rebríček agentúry ZenithOtimedia poukazuje na to, koľko internetových reklamných platforiem určuje tempo globálneho rastu reklamných výdavkov,“ uvádza v tlačovej správe šéfanalytik spoločnosti Jonathan Barnard. Podľa jeho slov spoločnosti Google a Facebook vytvorili od roku 2012 takmer dve tretiny globálneho rastu reklamných výdavkov.

Dvadsať z tridsiatich majiteľov médií v rebríčku má sídlo v USA. Čína a Nemecko majú troch majiteľov médií v rebríčku: Baidu, Tencent a CCTV sú čínske a Bertelsmann, ProSiebenSat.1 a Axel Springer nemecké. Štyri krajiny majú v rebríčku po jednej spoločnosti. Francúzsko zastupuje JCDecaux, Brazíliu Grupo Globo, Taliansko Mediaset a Spojené kráľovstvo ITV.

Rebríček „Top Thirty Global Media Owners“ je poradie najväčších mediálnych spoločností na svete podľa príjmov z médií na základe odhadov agentúry ZenithOptimedia. Správu ZenithOptimedia prvýkrát vydala v roku 2007.

V minulosti zahŕňali správy nielen príjmy z reklamy, ale aj napríklad príjmy z predaja novín a časopisov, alebo príjmy z predplatného. Tento rok sa metodika zameriavala výlučne na príjmy médií z reklamy.

Na Slovensku podľa odhadu z prostredia mediálneho trhu je niečo vyše polovica z celkových digitálnych inzertných výdavkov v prospech globálnych hráčov ako Google a Facebook, čo je stále výrazne menej ako v prípade celosvetového online trhu, kde sa odhaduje podiel týchto hráčov na výdavkoch až 75 percent. Tento rozdiel vyplýva zo stále silnej pozície lokálnych médií, ktoré na malom trhu majú svoj význam.