• Na úrovni 1 294,2 milióna EUR sa tržby GfK Group podstatne zvýšili oproti minulému roku a dosiahli nový historický rekord
  • Vynikajúca marža dosahujúca 14,3%
  • Konsolidovaný zisk sa zvýšil o 38,8% na 84,0 milióna EUR
  • Plánovaný výrazný nárast dividend o 60% na 0,48 EUR na akciu (minulý rok: 0,30 EUR
  • Výhľad na rok 2011: rast tržieb medzi 5% a 6% a marža minimálne na úrovni 14,3%

V roku 2010 dosiahla GfK Group najvyššie tržby v 76-ročnej histórii spoločnosti. Aj marža dosiahla so 14,3% novú rekordnú výšku. Tržby sa zvýšili o 11,1% na rekordných 1 294,2 milióna EUR.

Vo finančnom roku 2010 dokázali všetky tri sektory GfK zvýšiť svoje tržby.  Custom Research ako aj Retail and Technology zaznamenali významný nárast príjmov a druhý menovaný sektor opäť raz zvýšil už dovtedy veľmi vysokú maržu. Nárast tržieb bol dosiahnutý vo všetkých sektoroch s dôrazom na Južnú Ameriku, Strednú a Východnú Európu ako aj Áziu a Pacifik.      

Profesor Dr. Klaus L. Wübbenhorst, CEO GfK Group poznamenal: „2010 bol pre GfK vynikajúci rok a z krízového roku 2009 sme vyšli silnejší ako predtým. Tržby a výnosy dosiahli nové rekordné hodnoty a dividendy budú tiež najvyššie v histórii spoločnosti.”

Počas výročného valného zhromaždenia, ktoré sa uskutoční 26. mája  2011 navrhne predstavenstvo a dozorná rada za finančný rok 2010 vyplatenie dividend vo výške 0,48 EUR na akciu. Táto hodnota je v súlade s politikou vyplácania dividend z posledných rokov a predstavuje zhruba 20% čistého zisku.

Tržby a zisky

S tržbami vo výške 1 294.2 milióna EUR prekonala GfK výrazným spôsobom nielen upravenú predpoveď z polročnej správy 2010, ale aj čísla z predošlého roka. Tržby celkovo narástli o 11,1%. Organický nárast tržieb dosiahol vynikajúcu úroveň 7,3%. Kurzové rozdiely viedli k nárastu tržieb o 3,6%, kým akvizície predstavovali 0,2%.

Upravený prevádzkový zisk sa vyšplhal z 147,2 milióna EUR na 185,0 milióna EUR. Na úrovni 14,3% dosiahla prevádzková marža najvyššiu úroveň v histórii firmy.

Upravený prevádzkový výsledok – v ďalšom texte označovaný ako „zisk“ – je indikátorom, ktorý sa používa na meranie úspešnosti GfK Group. Upravený prevádzkový zisk sa vypočíta z prevádzkového zisku odčítaním  zvýraznených položiek. Zvýraznené položky za daný rok predstavovali spolu 48,3 milióna EUR po hodnote 58,3 milióna EUR z predošlého roka. Tieto položky zahŕňajú náklady týkajúce sa programu na finančné zdravie a efektivitu spoločnosti BISS v objeme 6,6 milióna EUR (2009: 16,0 milióna EUR). Zvýraznené položky tiež zahŕňajú úpravy hodnoty aktív, amortizáciu skrytých rezerv vykazovaných ako časť alokácie kúpnej ceny, ktorá dosahuje hodnotu 16,4 milióna EUR (2009: EUR 27,5 milióna EUR), výdaje na bonusy vyplatené na základe ceny akcií vo výške 9,8 milióna EUR (2009: EUR 3,0 milióna EUR) a zostávajúci iný prevádzkový príjem, z ktorého najväčšia časť pochádza z kurzových príjmov v objeme 7,3 milióna EUR (2009: 4,8 milióna EUR).

 

Investície a financie 

V roku 2010 vynaložila GfK na investície 89,6 milióna  (2009: 106,7 milióna EUR). Z týchto investícií sa 48,6 milióna EUR (2009: 49,0 milióna EUR) vynaložilo na nákup softvéru, kancelárskeho vybavenia a iného drobného investičného majetku a 38,9 milióna EUR (2009: 55,1 milióna EUR) na akvizíciu konsolidovaných spoločností, menšinové podiely v spoločnostiach a iných obchodných podnikoch.

Nárast cash flow z prevádzkových aktivít z 134,7 milióna EUR na 172,0 milióna EUR sa dá v prvom rade pripísať zlepšeniu v rámci celkových konsolidovaných príjmov.  

Voľný cash flow po odpočítaní investícií a akvizícií spolu dosahuje 85,8 milióna EUR (2009: 30,3 milióna EUR) a okrem vyplatenia dividend a úrokov umožnil výrazné zníženie čistého dlhu spoločnosti o 52,2 milióna EUR. 

Sektory: zamerané na spotrebiteľov a trhy

Custom Research: Custom Research je sektorom s najvyššími tržbami v rámci GfK Group, ktoré sa podarilo v roku 2010 ešte navýšiť na celkovú úroveň 785,6 milióna EUR. Tržby sa zvýšili oproti minulému roku o 10,8%, z čoho sa 6,4 percentuálneho bodu dá pripísať organickému rastu (t.j. bez započítania kurzových rozdielov a akvizícií iných spoločností). Motorom toho potešiteľného rastu tržieb bol väčší objem spolupráce s klientmi z automobilového a finančného sektora. Ďalší rast bol v priebehu roka vygenerovaný v segmente IT a telekomunikácií, ako aj v rámci spolupráce s novými klientmi a pomocou nových nástrojov prieskumu trhu ako je napr. GfK Media Efficiency Panel.

Vývoj bol mimoriadne pozitívny najmä v regióne  Západná Európa/Stredný Východ/Afrika, ktorý zaznamenal najsilnejší nárast tržieb. Podstatné zvýšenie bolo tiež zaznamenané v regiónoch Nemecko, Stredná a Východná Európa a Južná Amerika. Akvizície predstavovali nárast vo výške 0,6 percentuálneho bodu, kým kurzové rozdiely mali na tržby pozitívny dopad vo výške 3,7 percentuálneho bodu. GfK si posilnila svoju pozíciu v USA pomocou akvizície poradenskej spoločnosti Interscope, ktorá je jedným z najvýznamnejších špecialistov na pozicioning značky v maloobchode.

Čo sa týka ziskov, sektor zaznamenal až nepomerne vysoký rast na úrovni  59,9% na 63,2 milióna EUR. Marža za celý finančný rok 2010 sa zvýšila z 5,6% na 8,0%. Popri pozitívnom vývoji v rámcových ekonomických podmienkach, ktoré viedli k vyššiemu využitiu kapacít k celkovému nárastu ziskovosti prispel aj program BISS. Z celkového 59,9 percentného nárastu zisku sa takmer celý objem (54,1 percentuálneho bodu) dá pripísať organickému rastu. Okrem toho kurzové vplyvy predstavujú ďalších 4,9 percentuálneho bodu, kým 0,9 percentuálneho bodu pochádza z akvizícií a s tým spojených zmien.

Retail and Technology: v roku 2010 sektor opäť nadviazal na úspech z predošlých rokov s tržbami, ktoré narástli o 45,0 milióna EUR na 370,8 milióna EUR. Organický rast predstavoval 10,8 percentuálneho bodu z celkového nárastu vo výške 13,8%. Vplyvy kurzových zmien prispeli k rastu ďalšími 3,6 percentuálneho bodu, kým akvizície mierne znížili tržby o  0.6%. Tento efekt nastal následkom transferu prieskumov týkajúcich sa rýchloobrátkového spotrebného tovaru zo spoločnosti GfK Switzerland do spoločnosti Nielsen Company. Globálny reportingový systém GfK StarTrack napomáha produkcii dát pri efektívne vynaložených nákladoch a s rovnakým štandardom po celom svete a predstavuje základ tohto kontinuálneho rastu tržieb.

Vo finančnom roku 2010 sa najziskovejšiemu sektoru v rámci GfK podarilo ďalej navýšiť svoj zisk o 18,8% na 113,9 milióna EUR. Na úrovni 13,4 percentuálneho bodu bol rast z väčšej časti organický. Kurzové rozdiely predstavovali 4,2% kým akvizície dodali ďalšie 1,1%. Marža opäť narástla z vysokej úrovne v predchádzajúcom roku (29,4%) na 30,7%.

Media: kontinuálny rastový trend  z prvých troch kvartálov roka 2010 pokračoval aj v posledných troch mesiacoch roka. Tržby sa medziročne zvýšili o 5,3% na 133,1 milióna EUR, z čoho organický rast predstavoval 2,1 percentuálneho bodu a pozitívne kurzové rozdiely 3,2 percentuálneho bodu.

Vývoj v sektore bol mimoriadne pozitívny najmä v regiónoch Nemecko, Stredná a Východná Európa, a Severná Amerika. Sektor dosiahol vyššie tržby najmä vďaka klientom v TV segmente. V Nemecku prispela k rastu tržieb predovšetkým nová rozšírená technológia merania sledovanosti, TC Score, uvedená na trh v roku 2009 spoločnosťou GfK Fernsehforschung TV panel. Okrem toho bola opäť predĺžená zmluva na meranie sledovanosti televíznych programov v Holandsku. MRI, severoamerická dcérska spoločnosť GfK taktiež zaznamenala nárast objednávok v segmente tlačených médií po tom, ako uviedla na trh nový nástroj GfK AdMeasure. V multimediálnom segmente zadala spoločnosť British Broadcasting Corporation (BBC) GfK významný prieskum, ktorý pokrýva TV rádio a internet ako aj interaktívne TV a mobilné služby.

Na úrovni 15,6 milióna EUR nedosiahol zisk z roku 2010 objem z predošlého roku (16,6 milióna EUR). Tento pokles sa dá pripísať primárne zvýšeným výdajom na uvedenie novej meracej technológie  v Nemecku a nového nástroja GfK AdMeasure, uvedeného na trh spoločnosťou MRI, dcérou GfK s celkovými nákladmi vo výške zhruba 4 milióny EUR.

Vo finančnom roku 2010 dosiahol tento sektor maržu vo výške 11,7% (2009: 13,1%).

Iné: Tržby v tejto divízii dosiahli v danom období 4,7 milióna EUR (2009: 3,1 milióna EUR). Zisk predstavoval -7,7 milióna EUR (2009: -4,8 milióna EUR). Uvedený stav bol dôsledok vyšších personálnych nákladov a výdajov za poradenské služby.

Regióny: nárast vo všetkých oblastiach

Sieť dcérskych spoločností GfK Group pokrýva viac ako 100 krajín. Z geografického hľadiska sú obchodné aktivity rozdelené do šiestich regiónov:

Nemecko: v roku 2010 tržby zaznamenané dcérskymi spoločnosťami GfK v Nemecku narástli o 13,1% na 340,8 milióna EUR. Tento pozitívny vývoj sa dá primárne pričítať sektorom Custom Research a Retail and Technology. Spoločnosť GfK je na v Nemecku jasným trhovým lídrom.

Západná Európa/Stredný Východ/Afrika: GfK v tomto regióne opäť raz vygenerovala najvyšší podiel tržieb aj v roku 2010. Celkovo tržby rástli tempom 5,4% a dosiahli 483,0 milióna EUR. Organický rast podporil tržby ďalšími 3,3 percentuálneho bodu, kým kurzové rozdiely pridali 2,5 percentuálneho bodu. 

Stredná a Východná Európa: Spoločnosti GfK Group v tomto regióne dosiahli vo finančnom roku 2010 tržby vo výške 89,7 milióna EUR v porovnaní s 71,7 milióna EUR v roku 2009. Tento vývoj korešponduje s tempom organického rastu na úrovni 20,7%. Kurzové rozdiely dosiahli 4,5 percentuálneho bodu, takže tržby celkovo medziročne narástli o úctyhodných 25,2%.

Severná Amerika: spoločnosť GfK vygenerovala v Severnej Amerike tržby vo výške 219,3 milióna EUR kým v roku 2009 to bolo 207,2 milióna EUR. Za celý rok predstavovali pozitívne kurzové rozdiely nárast v tržbách o 6.0 percentuálneho bodu. Z hľadiska organického rastu však tržby zostali v danom období takmer nezmenené s drobným poklesom -0,8 percentuálneho bodu.

Južná Amerika: V porovnaní s predošlým rokom zvýšila GfK Group svoje tržby v regióne o 39,5% na 54,9 milióna EUR počas inkriminovaného obdobia. Kurzové rozdiely predstavovali 12,0 percentuálneho bodu kým akvizície navýšili organické tržby o 5,4 percentuálneho bodu. Región dosiahol najvyšší nárast organických tržieb na úrovni 22,1%.

Ázia a Pacifická oblasť: Tržby sa medziročne zvýšili o 22.5% z 86,9 milióna EUR v 2009 na 106,5 milióna EUR v roku 2010. Vďaka tomuto priaznivému vývoju región prelomil po prvý raz hranicu 100 miliónov EUR. Organický nárast tržieb dosiahol úroveň 9,1 percentuálneho bodu. Akvizície prispeli k tržbám 0,9 percentuálneho bodu, kým pozitívne kurzové rozdiely  predstavovali 12,5 percentuálneho bodu.

Zamestnanci: nárast počtu v Strednej a Východnej Európe a Ázii

Na konci finančného roka 2010 dosiahol počet zamestnancov GfK Group     10 546. To predstavuje medziročný nárast o 488 zamestnancov, alebo o 4,9%. Zahraničné spoločnosti GfK zamestnávajú 8 715 pracovníkov, čo predstavuje nárast oproti 2009 o 447 osôb. Celkovo pracuje 82,6% zamestnancov GfK mimo územia Nemecka.

Najdôležitejšie udalosti od uzávierky finančného roka 2010

23. februára 2011 oznámil dlhoročný predseda predstavenstva a prezident (CEO) spoločnosti GfK SE, Profesor Dr. Klaus L. Wübbenhorst dozornej rade, že z osobných dôvodov sa rozhodol nepredĺžiť svoju zmluvu, ktorá má vypršať v júli 2012.

1. januára 2011 zvýšila GfK svoj podiel v spoločnosti SirValUse Consulting, ktorá je trhovým lídrom pre poradenstvo v oblasti užívateľskej skúsenosti a prostredníctvom navýšenia nepriameho podielu o 20% na celkový podiel 60% aj v spoločnosti nurago, ktorá je jedným z hlavných globálnych lídrov v oblasti výskumu digitálnych značiek, médií. Spoločnosti sú od 1. januára  2011 plne konsolidované v rámci GfK Group. Ich zákazníkmi sú viaceré veľké medzinárodné spoločnosti v sektore služieb, priemyslu a obchodu, vrátane Google, Deutsche Telekom, OTTO, eBay, LG a Samsung.

Zameranie sa na digitálne médiá

V oblasti výskumu a vývoja sa GfK v súčasnosti zameriava na rozširovanie portfólia služieb na poli merania digitálnych médií. Pracovníci GfK v sektore Custom Research v partnerstve s expertmi zo spoločností SirValUse a nurago, vyvinuli v roku 2010 viacero inovatívnych nástrojov, ktoré umožňujú skúmanie a optimalizáciu vplyvu internetu na nákupné rozhodnutia a vnímanie značky. Napríklad nový nástroj GfK MarketObsurvey.dx umožňuje GfK analyzovať online správanie špecifických cieľových skupín s použitím kvalitatívnych aj kvantitatívnych dát získaných z monitoringu a prieskumov.  Klienti tak dokážu získať hlbšie pochopenie modelov správania sa cieľových skupín a ich využívania digitálnych médií ako aj ich motívov a stratégií pri hľadaní informácií a sledovaní najnovších trendov. Tento nový nástroj kombinuje monitoring užívateľského správania pri prehliadaní webových stránok s cieleným prieskumom spokojnosti a dokáže analyzovať silné a slabé stránky online prítomnosti značiek, zlepšenie využívania webu a zvýšenie predaja.

V sektore médií bol vyvinutý nástroj Universal Meter System (UMS), ktorý dvíha štandardy mediálneho prieskumu na úplne novú úroveň. Kombináciou rozličných meracích technológií v jednom centrálnom meracom nástroji dokáže UMS zaznamenať všetky elektronické typy mediálnej spotreby. Kľúčovým prvkom je pevné meracie zariadenie (UMX), ktoré zaznamenáva všetku mediálnu spotrebu v domácnosti prostredníctvom TV. Integrovaním prenosného zariadenia Mediawatch, ktoré sa nosí na ruke ako hodinky a dokáže zmerať individuálnu spotrebu médií ako je rádio, TV a tlač, dokáže GfK zmerať aj ďalšiu spotrebu médií v domácnosti. V sektore Retail and Technology sa GfK koncentruje na analýzu používania internetu na mobilných sieťach pomocou novej prieskumnej technológie nazvanej GfK Network Intelligence Solution (GfK NIS). Tento inovatívny prieskumný nástroj dokáže monitorovať mobilné internetové správanie a sledovanie reklamných kampaní v reálnom čase. Analýza sa potom uskutoční prostredníctvom online portálu GfK StarTrack.

Trendy v prieskume trhu

Digitálne médiá budú zohrávať rozhodujúcu úlohu vo formovaní procesu zmien v sektore prieskumu trhu. Napríklad internet sa zanedlho stane najdôležitejšou platformou pre prieskum trhu a už v súčasnosti sa stáva čoraz dôležitejším subjektom samotného prieskumu. Digitalizácia celej záplavy údajov bude jednou z výziev, ktorej bude prieskumné odvetvie v blízkej budúcnosti čeliť. Až doposiaľ bolo hlavnou úlohou prieskumu trhu zhromaždiť reprezentatívne údaje. V budúcnosti však služby poskytované odvetvím nebudú obmedzené iba na optimálny spôsob získania dát; poskytovatelia budú musieť skondenzovať a analyzovať dátové toky získané vďaka novým technológiám a šumu veľkého objemu online dát a interpretovať ich do presných odporúčaní pre klienta. GfK dokáže viac než len prezentovať údaje voľne dostupné na internete, keďže zohráva úlohu informačného špecialistu a experta na hĺbkové pochopenie spotrebiteľského správania a zvyklostí. Strategické poradenstvo klientom je pevne zakotvené v samotnej stratégii GfK ako poskytovateľa poradenstva podloženého prieskumnými faktami.

Výhľad

S predpokladom súvislého udržateľného hospodárskeho rastu očakáva GfK na finančný rok 2011 organický rast tržieb zhruba vo výške 5% až 6% pre všetky spoločnosti zahrnuté v rámci konsolidácie na začiatku roka. Všetky tri sektory by mal prispievať k organickému rastu tržieb. Napriek plánovaným investíciám najmä v digitálnom segmente a v rastových regiónoch si GfK dáva náročný cieľ, čo sa týka marže, t.j. dosiahnuť pomer upraveného prevádzkového zisku a tržieb minimálne na úrovni 14,3%.

Rok 2011 začal celkom sľubne. Na konci februára pokrývala kniha objednávok spolu až 43,2% očakávaných celoročných tržieb (minulý rok: 41,1%).

V budúcnosti sa GfK bude naďalej konzistentne zameriavať na medzinárodnú orientáciu svojich obchodných aktivít a expanziu na rastúcich trhoch. Cieľmi budú štandardizácia metód, softvéru a obsahu prieskumu ako aj ďalší rozvoj synergie naprieč jednotlivými sektormi.

Predstavenstvo spoločnosti verí, že ako spoločnosť so širokou základňou špecializujúca sa na prieskum trhu má GfK Group vynikajúcu pozíciu umožňujúcu ustáť prípadné ekonomické fluktuácie. Spoločnosť GfK má preto v strednodobom horizonte dostatočnú stabilitu zaisťujúcu udržateľný rast tržieb a ziskov.

GfK Group

GfK Group poskytuje zásadné informácie, ktoré potrebujú spoločnosti  v priemysle, maloobchode, službách a médiách pre uskutočňovanie svojich strategických trhových rozhodnutí. Spoločnosť poskytuje  komplexný rozsah informačných a poradenských služieb vo svojich troch obchodných sektoroch: Custom Research, Retail and Technology a Media. Ako 4. najväčšia spoločnosť venujúca sa prieskumu trhu na svete je prítomná vo viac než 100 krajinách a zamestnáva vyše 10.000 pracovníkov. V roku 2010 tržby GfK Group dosiahli 1,29 miliardy EUR. Pre podrobnejšie informácie navštívte našu webovú stránku: www.gfk.com. Sledujte nás na twitteri: www.twitter.com/gfk_group.