Na možné zavádzanie v kampani, keď na jednej strane tvrdí, že jej cieľom je zdvihnutie volebnej účasti, no zároveň je namierená proti konkrétnej strane, respektíve osobe, upozornil na svojom facebookovom profile redaktor týždenníka TREND Michal Lehuta.
Kameňom úrazu je výzva „Pozor na Fridricha!“, ktorá zaznieva vo viacerých spotoch kampane, jeden je mu venovaný celý. V ňom herci ako Robo Jakab, Marián Miezga, Lukáš Latinák, Táňa Pauhofová či Robo Roth vymenúvajú charakteristiky ľudí s týmto menom, ktorého nositelia oslavujú meniny 5. marca, teda v deň volieb. Zdôrazňovaním vybraných čŕt, ich komentovaním a úsmevmi minimálne naznačujú, komu sú adresované.
Hráme o veľa - Toto je Fridrich!Nastal čas odpovedí. Kto to je, ten FRIDRICH? Čo je za človeka? Máme si naňho naozaj dávať pozor alebo to je len taká neškodná figúrka? Pozerajte a počúvajte pozorne priatelia, #hrameovela! Celú charakteristiku mena Fridrich môžete nájsť napríklad tu: http://www.mena.emamut.eu/meno/fridrichA Fridrichove meniny sa oslavujú tu: https://www.facebook.com/events/940411736054283/ #PozorNaFridricha #FridrichoveMeniny
Posted by Hráme o veľa on Friday, February 26, 2016
Fridrich je Robert Fico. Nič na tom nezmení ani to, že jeho meno priamo v spotoch nezaznieva. Ani to, že občianske združenie Hráme o veľa nielen cielenie kampane voči konkrétnej osobe alebo politickému zoskupeniu nespomína, ale ho priamo vyvracia.
Že by boli spoty, respektíve pasáže o Fridrichovi, adresované premiérovi R. Ficovi, nepripustil ani jeden z iniciátorov kampane Ján Orlovský s tým, že „naša iniciatíva je striktne nestranícka“.
Problém je v tom, že nič iné ani povedať nemôže. Ak by totiž priznal, že je namierená proti jednému subjektu, podrazil by nohy neziskovke Nadácia otvorenej spoločnosti, ktorú sám vedie a ktorej striktná nestraníckosť je jedným z hlavných pilierov.
Nadácia prispela na kampaň sumou 10-tisíc eur. Okrem toho, že to bol suverénne najvyšší vklad, ktorý občianske združenie prijalo a, čo mu slúži ku cti, zverejnilo na transparentnom účte, mohla byť z neho zaplatená takmer kompletná výroba spotov. Tá vyšla na 10 613 eur.
To, že J. Orlovský sedí na stoličke riaditeľa nadácie a zároveň je inicátorom kampane, sa nepozdáva ani riaditeľovi Transparency International Gabrielovi Šípošovi. „Prekvapuje ma, že šéf takej veľkej neziskovky ako je Nadácia otvorenej spoločnosti, si môže založiť ďalšiu neziskovku a získať grant od Nadácie otvorenej spoločnosti, čím sa dostáva do konfliktu záujmov. Ako sa totiž dajú chrániť záujmy darcu aj darovaného naraz? Plusom je, že je to transparentne uvedené, ale neviem si predstaviť, ako sa potom dá reálne vykonávať kontrola takejto dotácie,“ povedal. Dodal, že ak ide tvorcom naozaj o oslabenie Roberta Fica, bolo by poctivejšie to v kampani aj uviesť s argumentmi, prečo to tak je.
Tvrdenia „Hráme o veľa“, že kampaň je striktne nestranícka, stojí na vratkých nohách. Okrem toho, že alúzia na R. Fica je z videa ľahko dešifrovateľná, samotné združenie vo svojej výzve upozorňuje, že „vláda jednej strany je nebezpečná pre štát i jeho občanov, pretože priveľa moci škodí každému“.
„Aj príklad dnešného Maďarska alebo Poľska ukazuje, že absolútne ovládnutie štátu jednou politickou silou oslabuje demokraciu. Marcové voľby sú preto mimoriadne dôležité pre budúce fungovanie našej krajiny. Nemusia rozhodnúť len o zložení vlády, ale aj o ďalšom vývoji demokracie na Slovensku,“ vyzýva združenie so zrejmým odkazom na doterajšie jednofarebné vládnutie Smeru-SD.
K pochybnostiam o striktnej apolitickosti kampane môže v svetle vyššie spomenutého prispieť aj nedávna politická zaangažovanosť jej tvorcov. Samotný J. Orlovský bol do apríla minulého roku hovorcom strany Sieť, riaditeľom Nadácie otvorenej spoločnosti sa stal v júni.
Na kampani vypomáhal aj politický marketingový špecialista Radovan Choleva, ktorého spoločnosť Vrtieť psom v minulom roku pracovala tiež pre Sieť. Krátky čas dokonca viedol volebný štáb strany a spoluprácu s ňou ukončil len koncom januára tohto roka.
Nie je chybou, ba dokonca v demokratickej spoločnosti je štandardné a vítané, ak sa mimovládna organizácia angažuje vo veciach verejných a aktivizuje spoločnosť. Musí si však dávať veľký pozor, aby sa počas hry nedostala za postrannú čiaru. Vyoutovať by tak nemusela len seba, ale uškodiť môže celému tretiemu sektoru.
Ťažšie sa bude aj oponovať červenému vladárovi Fridrichovi, keď najbližšie zaútočí na neziskovky pre ich zaujatosť.