Francúzsky antimonopolný úrad odmietol požiadavku lobistických skupín pre internetovú reklamu, aby americká spoločnosť Apple pozastavila svoju novú funkciu, ktorá umožňuje používateľom zablokovať, aby ich inzerenti mohli sledovať v rôznych aplikáciách. Rozhodnutie je prvým tohto druhu v Európe, uviedla dnes agentúra Reuters. Apple rozhodnutie víta, úrad podľa neho uznal, že funkcia App Tracking Transparency je v najlepšom záujme francúzskych zákazníkov.
Apple koncom marca predstaví svoje novinky. Medzi nimi prívesky aj iPady
Na amerického technologického giganta, ktorý sa prezentuje ako ochranca súkromia užívateľov, by rozhodnutie mohlo mať celosvetový dopad. Firma ale čelí kritike zo strany spoločnosti Facebook, vývojárov aplikácií i začínajúcich firiem, ktorých podnikateľské modely spoliehajú na sledovanie reklamy. Francúzsky úrad prijal rozhodnutie po predbežnom vyšetrovaní, ktoré začal po sťažnosti od štyroch reklamných lobistických skupín - IAB France, UDECAM, MMAF a SRI. Tie tvrdili, že správanie Applu predstavuje zneužitie jeho dominantného postavenia.
Francúzsky úrad zároveň uviedol, že plán Applu vyžadujúci súhlas užívateľov s ich sledovaním sa nezdá byť nezákonný. To je rana hlavne pre menšie firmy, ktoré dúfali v zablokovanie kvôli monopolnému správaniu. Úrad ale tiež uviedol, že plánuje hĺbkové vyšetrovanie, aby zistil, či zmeny Applu je možné považovať za vlastné uprednostňovanie prostredníctvom stanovovania prísnejších pravidiel pre aplikácie tretích strán ako pre seba. Toto vyšetrovanie by mohlo trvať až do budúceho roka, upozorňuje denník The Wall Street Journal.
Apple investuje v Nemecku viac než 1 mld. eur do vývojového centra
Apple vlani predstavil plány, ktoré vyžadujú, aby aplikácie v jeho telefónoch a tabletoch získali od užívateľov povolenie, než začnú zbierať ich reklamné identifikátory. To sú jedinečné reťazce písmen a číslic, ktoré firmy používajú na identifikáciu jednotlivcov, aby im mohli ukazovať cielenú reklamu a monitorovať, ako sú reklamné kampane úspešné.
Ochrancovia súkromia a regulátori všeobecne tento postup chvália a tvrdia, že spotrebitelia by mali mať väčšiu kontrolu nad tým, ako sa údaje o nich zbierajú a využívajú. Firmy zamerané na internetovú reklamu však tvrdia, že tieto zmeny pre nich znamenajú konkurenčnú nevýhodu. Francúzska výskumná spoločnosť Mediametrie uvádza, že dve tretiny času, ktorý vlani Francúzi strávili na internete, boli prostredníctvom ich smartfónov.