Na bilbord nočného klub Babylon prišli dve sťažnosti, poukazovali na vulgárny vizuál a nevhodné umiestnenie – napríklad na hrádzi, kde sa bežne pohybujú aj deti.
Arbitrážna komisia RPR sa s názorom stotožnila, zobrazenie ženy na bilborde v lascívnej a vyzývavej polohy nie je v súlade s etickým kódexom reklamy. Na vizuáli je navyše uvedená suma 50 eur cez telo modelky ako akciová ponuka v nočnom podniku. To podľa komisie posúva vnímanie reklamy do polohy, keď zo ženy robí tovar, ktorý je možný si v uvedenej cene kúpiť.
Reklama na erotický klub Zdroj: RPR
„AK RPR je toho názoru, že reklama je sexistická a s ohľadom na jej celkové stvárnenie pôsobí diskriminačne, urážlivo a vo vzťahu k ženám ponižujúco,“ konštatovala komisia, ktorý vytkla zadávateľovi aj umiestnenie bilbordu.
Neeticky komunikoval aj inštitút zdravia a krásy Frais, ktorý cez bilbordy ponúkal zväčšenie poprsia, využívajúc slogan „Pozerajú sa ti len do očí?“. To podľa sťažnosti naznačuje, že žena je len sexuálny objekt a najpodstatnejší je jej výzor.
Komisia dala sťažovateľovi za pravdu, vetu z bilbordu považuje za dvojzmyselnú a v kontexte propagovaných služieb a komunikačného posolstvo za sexistickú.
Vizuál zadávateľa Sapientia Zdroj: RPR
„AK RPR si je vedomá, že predmetom činnosti zadávateľa je plastická chirurgia, vrátane operácii na zväčšovanie poprsia, avšak uvedená reklama posúva význam jej komunikačného posolstva do pozície, v ktorej sa žena stáva sexuálnym objektom,“ píše sa v stanovisku, podľa ktorého je reklama dehonestujúca, urážlivá a ženu využíva ako sexuálnu atrakciu.
Sťažnosť riešila komisia aj v prípade vizuálov spoločnosti Calzedonia, ktorá predáva plavky a dlhodobo komunikuje cez modelky na bilbordoch.
Vizuál Calzedonie Zdroj: RPR
Aktuálna kampaň s účinkujúcou Adrianou Lima podľa podnet povzbudzuje k nevere, upevňuje postoj vedúci k závislosti od pornografie a mladé ženy nabáda k nesprávnym názorom o ich skutočnej kráse. Komisia s tým nesúhlasí, modelka je v reklame vyobrazená v kontexte propagovaného produktu – plaviek.
Kódex neporušuje podľa RPR ani propagačné video ďalšieho predajcu bikín a plaviek značky Relleciga zverejnené na Facebooku. Sťažovateľ znova poukazoval na sexistický obsah. Aj v tomto prípade komisia konštatovala, že zobrazenie modelky má svoje opodstatnenie, nie je neslušné ani nezobrazuje ženu ako sexuálnu atrakciu.
Na Facebookovú kampaň poukazoval aj ďalší sťažovateľ, ktorému sa nepozdáva stránka Medzinárodného dňa borovičky, ktorá komunikuje cez animované postavičky pôsobiace detským spôsobom. Svište symbolizujúce slovenskú prírodu sú podľa komisie graficky upravené s dôrazom na známky dospelosti – majú fúzy, kabelky či brady. Nemali by teda pripomínať deti alebo maloleté osoby. Upozornenie na vek – od 18 rokov – je uvedené priamo v titulnej fotografii komunity.
Medzinárodný deň borovičky Zdroj: facebook.com
Komisia riešila aj dvojicu televíznych spotov. Odobrila reklamu VÚB banky, ktorá podľa sťažovateľa navádza deti na požičiavanie si peňazí už v detskom veku a navádza dojem, že požičať si je niečo prospešné, čo rieši životné problémy a plní sny.
Spot „Keď ti nepožičia Ľubka, požičia ti VUBka“ podľa komisie komunikuje finančný produkt – pôžičku určenú dospelým osobám. Vystupovanie dieťaťa v reklame je len súčasťou príbehu a posolstva, že využitím produktu si dospelá osoba môže splniť detské sny.
Eticky komunikoval aj Unilever v prípade spotu na nanuky Míša. Sťažovateľovi prekážalo, že detské postavy sú v reklame zobrazené bez dozoru a dávajú sa do kontaktu s neznámymi osobami. Komisia uviedla, že priemerný spostrebiteľ nevníma reklamu doslovne, pracuje s metaforou, v rámci ktorej sa dospelí vracajú do detstva.
Rada pre reklamu sa zaoberala aj kampaňou, v ktorej osobnosti propagujú homeopatiu na bilbordoch. Ani tá neporušila pravidlá reklamnej komunikácie. Viac informácií.