Aký vplyv mal aktuálny vývoj ekonomiky na vašu brandžu a činnosť vašej agentúry za posledných zhruba 9 mesiacov?



Martin Porada, Managing Director 2create: Nová situácia na trhu si vyžiadala nové riešenia. Mimoriadny dôraz sa kladie na efektivitu vynaložených prostriedkov a uprednosňujú sa nástroje, ktoré majú kvantifikovateľný vplyv na obchodný cieľ.


Radoslav Ihnát, managing director ABW advertising: Zníženie budgetov, väčšia bitka o klientov a ceny


Ján Hudák, produkčný riaditeľ Accord GS: Pokles objemov a nižšie budgety klientov.


Peter Holík, COO Creo/Young&Rubicam: Vývoj ekonomiky brandžu evidentne zasiahol celkovým poklesom objemu investovaných prostriedkov do reklamy, v našej agentúre sa však nič dramatické neudialo - naše klientské portfólio je stabilizované.


Ivan Čičák, riaditeľ Comunity: Klienti znížili rozpočty na rok 2009 a teda očakávame pokles tržieb o viac ako 30%. Kedže sme malá a pružná agentúra, príliš nám to neublíži.


Ladislav Zdút, riaditeľ Jandl: Pokles nadlinkových rozpočtov, pokles sponzoringov a pokles rozpočtov do eventov sa prejavuje v celej komunikačnej brandži. Nás tento vývoj zasiahol zrušením niekoľkých plánovaných projektov na tento rok.


Martin Blaško, client service director Istropolitana Ogilvy: Na konci roka sa pod veľa otáznikov verejnosti podpísala okrem začiatku krízy aj príprava na príchod Eura a s tým spojená očakávaná zmena cien niektorých tovarov a služieb. Spotrebiteľské správanie sa na základe týchto informácii začalo meniť a pokles záujmu o niektoré tovary a služby pokračoval aj na začiatku tohto roka čo vyústilo do prehodnocovania marketingových výdavkov a potrebu dobre naplánovaných kampaní. Koncom minulého a začiatkom tohto roka sme sa preto s našimi klientami pravidelne stretávali a spoločne nastavovali marketingové a komunikačné plány na rok 2009, ktoré by zohľadnili aktuálny stav.


Stano Bajaník, managing partner Magic Seven Advertising: Dnes musíme byť efektívnejší, flexibilnejší.


Roman Lazar, managing director Lazar-Klostermann: Negatívny. Významnú časť nášich príjmov tvorí práca pre svetové značky v regióne strednej a východnej Európy, kde sú rozhodovacie procesy, prirodzene, o niečo zdĺhavejšie, ako pri práci pre lokálnych slovenských klientov. V čase krízy boli tieto "čakania na rozhodnutie" ešte markantnejšie.

Ivan Hulík, Managing Director MUW / Saatchi & Saatchi: Po pozitívnom druhom polroku 2008 sa v dôsledku neistoty na trhu biznis spomalil, prevažuje krátkodobé plánovanie, viacerí klienti obmedzili aktivity, u realizovaných projektov citeľný tlak na redukciu nákladov.


Peter Kontra, managing director Wiktor Leo Burnett: Prvá polovica roka 2008 bola pre Wiktor Leo Burnett veľmi silným akvizičným obdobím, v ktorom sa nám podarilo získať dôveru viacerých významných značiek. Následne na to, druhá polovica sa niesla v znamení procesných vylaďovaní a vyvrcholila zavedením komplexnej ERP platformy, ktorá nám, pevne verím, pomôže ešte detailnejšie odkrývať interné a externé zdroje efektivity. Paradoxne prvé zmienky o kríze a jej častejší výskyt v debatách s našimi klientami sa prejavil vo zvýšenej pracnosti. Keďže obdobie prelomu rokov je obdobím vypracovávania hlavných komunikačných stratégií pre nasledujúci rok, vzhľadom na nejasný budúci vývoj sme paralelne pracovali na variantných riešeniach komunikačncých stratégií, aby sme tak spoločne s našimi klientami boli pripravení na rôzne scenáre vývoja trhu.


Dagmar Ulická, riaditeľka Pragma: Jednoznačný pokles, resp. pozastavenie výdavkov na marketingovú komunikáciu u niektorých klientov.


Vladimír Valkovič, client service director Progress Promotion Bratislava: Všetko stojí viac úsilia a efekt sa stáva menší, niekedy sa nedostaví vôbec.


Yolka Marcela Udičová, creative a managing director Respect APP: Našťastie sme žiadne významné zmeny nepocítili, kríze sa v rozhovoroch s našimi klientami venujeme len v rovine teórií a nie praxe. Motív krízy sme prakticky využili v kreativite v kampani pre Cetelem.


Juraj Šembera, výkonný riaditeľ Šembera Vanák/FCB: Svetová kríza sa nemohla neprejaviť aj u nás. Klienti znižili rozpočty a my sme sa museli prispôsobiť, nájsť rezervy, nové prístupy na zefektívnie práce.


Dagmar Cvečková, CEO a managing partner Snowball Communications: Pociťujeme znížený záujem o eventy, na druhej strane sme koncom roka zažili veľký dopyt po komunikácii - PR aj reklame. Klienti potrebovali dať o sebe vedieť a predávať...


Zuzana Ďurčeková, managing director Vaculik Advertising: Celkový pokles trhu sa dotkol asi každého. Okrem konkrétneho finančného dosahu však kríza priniesla hlavne zmenu v uvažovaní. Všetci sme si uvedomili, že tak, ako veci fungovali doposiaľ, naďalej uz fungovať nemusia. Slovíčko "neviem" a vyššia dávka improvizácie asi najlepšie charakterizujú toto obdobie. Pre nás vo VA to znamenalo zakcelerovanie vlastných síl. Okrem stabilizácie vlastných klientov sme sa sústredili na akvizičnú činnosť - získavanie nových, dravých klientov.


Radek Novák, director VYV reklamná agentúra: Většina klientů vyčkává - déle se rozhodují a v případě větších kampaní přesouvají termíny na konec roka.


Čo považujete za najväčšie úspechy vašej agentúry za toto obdobie?



Martin Porada, Managing Director 2create: Dokázali sme, že nami ponúkané riešenia sú mimoriadne efektívne a klienti, ktorí nám dôverujú sa na nás neprestali obracať. Ostatné mesiace len potvrdili naše postavenie u mnohých klientov ako postavenie partnera a poradcu a nielen ako doávateľa. Za úspech posledných týždňov dní považujem aj spustenie projektu efektivnareklama.sk


Radoslav Ihnát, managing director ABW advertising: Udržanie teamu a stabilizovanie agenúry na trhu


Ján Hudák, produkčný riaditeľ Accord GS: Projekt dopravnej výchovy Šoferáčik, revitalizácia M+M Market Gorup, projekt latino hudby na Slovensku - Musica Latina.


Peter Holík, COO Creo/Young&Rubicam: Úspešné dokončenie veľkých projektov so stabilným agentúrnym tímom.


Ivan Čičák, riaditeľ Comunity: Udržali sme si priazeň klientov a v roku 2008 dosiahli najvyššie tržby za ostatných 5 rokov. Podarilo sa niekoľko vtipných kreatívnych výstupov.


Ladislav Zdút, riaditeľ Jandl: Rast.


Martin Blaško, client service director Istropolitana Ogilvy: Našej agentúre sa v tomto obdobi podarilo stabilizovať spolupráciu s aktuálnymi klientami a vyhrať koncom minulého a začiatkom tohto roka viacero tendrov.


Stano Bajaník, managing partner Magic Seven Advertising: Verím, že sme vytvorili predpoklady na prekonanie krízového obdobia, prípadne budeme schopný zo situácie vyťažiť.


Roman Lazar, managing director Lazar-Klostermann: Boli sme štvrtou najúspešnejšou agentúrou v najprestížnejšej branžovej súťaži Zlatý klinec. Predbehli sme niekoľko agentúr, v ktorých počet pracovníkov kreatívneho oddelenia prevyšuje počet zamestnancov našej agentúry aj s rodinnými príslušníkmi.


Ivan Hulík, Managing Director MUW / Saatchi & Saatchi: Rast výnosov, spokojnosť klientov, dominácia na ZK 2008, historicky prvá Effie pre našu agentúru (striebro pre T-Mobile), historicky prvý shortlist v Cannes (Kooperativa TVC Kamionisti), založenie dcérskej spoločnosti MUW Digital, špecializovanej na online marketing a jej úspešné etablovanie na trhu, prvý rok fungovania mediálnej agentúry ZenithOptimedia, ktorej sme spoluzakladateľom na Slovensku, stabilizovanie kvalitného tímu agentúry.


Peter Kontra, managing director Wiktor Leo Burnett: Okrem výrazného rozšírenia nášho klientského portfólia a pozitívnych feedbackov našich klientov pri priebežnom vyhodnocovaní spolupráce je určite pre nás veľkou vecou práve zavedenie komplexného ERP systému vyladené vyslovene pre reklamné agentúry. Obdobie implementácie znamenalo pre nás postupne preveriť všetky procesy, klásť si neustále otázky či veci ako sme ich doteraz robili nejde robiť aj lepšie a pod. Výsledkom je veľmi cenný manažérsky nástroj, ktorý vnímam ako významnú konkurerečnú výhodu WLB na trhu. Jednak nám umožní ešte detailnejšie odokrývať vnútorné a externé zdroje efektivity ale predovšetkým, sprehľadnením procesných postupov nám umožní venovať ešte viac energie tomu, čo je pre nás core businessom - generovaniu kvalitných komunikačných ideí.


Dagmar Ulická, riaditeľka Pragma: Launch úplne novej značky Palawi asia spa.


Vladimír Valkovič, client service director Progress Promotion Bratislava: Dostatok práce v agentúre.


Yolka Marcela Udičová, creative a managing director Respect APP: Na poli kreativity získala naša agentúra niekoľko zaujímavých ocenení. Kampaň pre Radu pre reklamu získala najvyššie ocenenie v medzinárodnom hodnotení aktivít samoregulačných orgánov - EASA Best Practice Award. Respect APP ako jediná agentúra zo Slovenska získala ocenenia za dve práce na slávnostnom udeľovaní Zlatých peciek: Zlatú pecku za televízny spot Antiperspirant zo série spotov pre Radu pre reklamu a druhú za inzerát Neprať, nesušiť, nežehliť pre značku Tento. Na Zlatom klinci 2009 sme získali 5 shortlistov a Strieborný klinec v kategórii Rádio spot pre klienta Gypsy Spirit. Ďalej sa Respect APP stala členom Rady pre reklamu a združenie kreatívnych pracovníkov v reklame - Art Directors Club zvolilo za nového prezidenta Róberta Slováka, generálneho riaditeľa Respect APP.


Juraj Šembera, výkonný riaditeľ Šembera Vanák/FCB: Ťažko hovoriť o úspechoch, ale môžeme hovoriť o pozitívach. Tým najväčším je stabilizácia agentúry.


Dagmar Cvečková, CEO a managing partner Snowball Communications: Úspechom je konštatovanie, že napriek kríze agentúra neklesá, ale evidentne rastie, keď porovnáme s rovnakým obdobím minulého roka. Úspechom je aj spokojnosť klientov s kvalitou našich služieb.


Zuzana Ďurčeková, managing director Vaculik Advertising: ...že aj počas tohto komplikovaného - "krízového" obdobia naši klienti zostávajú aj naďalej našimi klienmi a pribúdajú ďalší, ktorí krízu považujú predovšetkým za historickú príležitosť.


Radek Novák, director VYV reklamná agentúra: I přes to, že je kríza, DÍKY stabilnímu a profesionálnímu TÝMU dokážeme klientovi navrhnout nízko nákladovou efektivní komunikaci.


Ako sa vyvíjal počet vašich klientov za ostatné mesiace?



Martin Porada, Managing Director 2create: Od začiatku nášej činnosti sme vsadili na diverzifikovanie rizika. Nepatríme medzi agentúry, ktoré stoja a padajú na jednom či dvoch klientoch. Spektrum spoločnosti, ktoré patria medzi našich stabilných klientov sú pre nás dostatočnou zárukou stability aj v dobe škrtania rozpočtov.


Radoslav Ihnát, managing director ABW advertising: Klientská zákaldňa ostala rovnaká


Ján Hudák, produkčný riaditeľ Accord GS: Narastal (avšak na nízkych objemoch).


Peter Holík, COO Creo/Young&Rubicam: Pribudli nám noví klienti.


Ivan Čičák, riaditeľ Comunity: Je stabilizovaný.


Ladislav Zdút, riaditeľ Jandl: Počet našich klientov za ostatné mesiace je viacmenej stabilný. Nejaké rozchody, nejaké nové známosti. Plus jedna staronová.


Martin Blaško, client service director Istropolitana Ogilvy: Za posledných 6 mesiacov sme vyhrali klientov Avion Shopping Park, OMV, OPIS a Zlatý Bažant. Taktiež sme od februára začali pracovať pre IBM a Avon, ktorí sú klientami siete Ogilvy. Máme radosť, že klientami Avion Shopping Park a OMV sme rozšírili zoznam značiek, o ktoré sa staráme nie len na Slovensku, ale aj v Čechách.


Stano Bajaník, managing partner Magic Seven Advertising: Viac menej stagnoval. Klienti sú okrem iného opatrnejší.


Roman Lazar, managing director Lazar-Klostermann: Počet klientov je absolútne nepodstatná veličina. Priemerná slovenská agentúra dokáže komfortne vyžiť z jedného väčšieho klienta. Na druhej strane, niektorí klienti vám za rok "nezarobia" ani na kancelársky papier.


Ivan Hulík, Managing Director MUW / Saatchi & Saatchi: V tendri sme potvrdili našu pozíciu u značky Šariš Pivovarov Topvar, získali sme značku Budiš, klienta Zetor, pre ktorého pracujeme na SK a CZ trhoch, prestali sme pracovať pre značku Kozel.


Peter Kontra, managing director Wiktor Leo Burnett: Rok 2008 znamenal výrazný nárast v počte klientov, rok 2009 je zatiaľ z pohľadu počtu klientov bez zmien.


Vladimír Valkovič, client service director Progress Promotion Bratislava: V zásade sa radikálne nemení.


Yolka Marcela Udičová, creative a managing director Respect APP: Koncom roka 2008 sme začali pracovať pre Prvú stavebnú sporiteľňu, začiatkom roka 2009 pre Gypsy Spirit a Berlitz.


Juraj Šembera, výkonný riaditeľ Šembera Vanák/FCB: Počet klientov sa mierne zvýšil.


Dagmar Cvečková, CEO a managing partner Snowball Communications: Bez dramatických zmien.


Zuzana Ďurčeková, managing director Vaculik Advertising: Ako už bolo spomenuté v predchádzajúcej otázke, počet klientov a značiek v našom portfóliu rástol. Čo je však ešte pozitívnejšie, ide o dlhodobé, strategické projekt, mnohé s dosahom mimo Slovenskú republiku.


Radek Novák, director VYV reklamná agentúra: Počet klientů vzrostl.


Znížili klienti v ostatných mesiacoch plošne rozpočty na kampane (na exekúciu, využitie väčšieho počtu mediatypov)?



Martin Porada, Managing Director 2create: Celkový priemerný objem na jedného klienta sa znižil. Hľadá sa stále viac efektívnych riešení. Nám sa paradoxne vďaka kríze otvorili dvere na marketingové oddelenia, ktoré boli doteraz pevne zavreté a podarilo sa nám svojou kvalitnou prácou a efektívnymi riešeniami získať ďalších klientov.


Radoslav Ihnát, managing director ABW advertising: Nie.


Ján Hudák, produkčný riaditeľ Accord GS: Áno.


Peter Holík, COO Creo/Young&Rubicam: Naši klienti rozpočty neznižovali, precíznejšie sa však zvažujú všetky výdavky a ich efektivita.


Ivan Čičák, riaditeľ Comunity: Áno.


Ladislav Zdút, riaditeľ Jandl: Nie. Naši klienti ani nie. Nedošlo ku plošnému a hromadnému znižovaniu rozpočtov na nadlinkové kampane. Sú klienti, ktorí zrušili projekty, ktoré neprispievali priamočiaro ku podpore predaja. Čo je úplne prirodzené. Sú klienti, ktorí už znížili rozpočty na tento rok alebo chcú znížiť rozpočet tento rok a presunúť časť prostriedkov do roka budúceho. Napríklad. A sú aj takí klienti, ktorí rozpočty zvyšovali. To sú tí, ktorí majú na to, aby využili príležitosti, ktoré táto situácia ponúka.


Martin Blaško, client service director Istropolitana Ogilvy: Určite nejde o plošné zníženie u všetkých našich klientov. V každom prípade sa ale kladie u nás ešte väčší dôraz na efektívne využívanie marketingových rozpočtov a s tým súvisiacu premyslenú komunikačnú stratégiu. Výsledky ako sa nám to podarilo uvidíme v budúcoročnej Effie :o)


Stano Bajaník, managing partner Magic Seven Advertising: Určite je to predmetom úvah. Navyše je tu vyšší tlak na efektivitu vynaložených prostriedkov.


Roman Lazar, managing director Lazar-Klostermann: Väčšinou áno.


Ivan Hulík, Managing Director MUW / Saatchi & Saatchi: Prevažne áno.


Peter Kontra, managing director Wiktor Leo Burnett: Na rozpočty sa určite nazerá s ešte väčšou rozvahou ako tomu bolo pred rokom, na druhej strane, ak išlo o dramatické škrty, osobne som sa stretol len s takými prípadmi, keď sa biznis potenciál danej aktivity bol priveľmi otázny.


Dagmar Ulická, riaditeľka Pragma: Áno.


Vladimír Valkovič, client service director Progress Promotion Bratislava: Čiastočne áno.


Yolka Marcela Udičová, creative a managing director Respect APP: K plošnému znižovaniu nedošlo. Klienti viac zvažujú efektivitu vynaložených prostriedkov a preto vedieme dlhšie a hlbšie diskusie o jednotlivých komunikačných kanáloch.


Juraj Šembera, výkonný riaditeľ Šembera Vanák/FCB: Vnímame väčší dôraz klientov na efektivitu a snahu merať výsledky. Na komunikáciu používajú nástroje, ktoré majú priamy vlyv na predaj.


Dagmar Cvečková, CEO a managing partner Snowball Communications: Niektorí áno.


Zuzana Ďurčeková, managing director Vaculik Advertising: Doterajšie obdobie sa nieslo v duchu plošného znižovania rozpočtov a vyčkávania. Proces budgetovania nebol nikdy taký "živý" a neustále sa vyvíjajúci, ako tento rok a určite ešte stále nie je uzavretý.


Radek Novák, director VYV reklamná agentúra: Rozpočty se nesnižují. Klienti si spíš více zakládají na správně zvoleném media kanálu.


Zaznamenali ste častejšie požiadavku, aby sa namiesto nových kampaní znova použili staršie?



Martin Porada, Managing Director 2create: Súčasťou hľadania možností šetrenia je aj "recyklácia", resp. len jemný refresh ideí a prevedení, ktoré už boli použité v predchádzajúcih komunikáciach. Nepovažujem to za nič neštandardné. Všetko však závisí od stanovených cieľov a budgetu, na základe ktorých klientom odporúčame konkrétne riešenia.


Radoslav Ihnát, managing director ABW advertising: Nie.


Ján Hudák, produkčný riaditeľ Accord GS: Nie.


Peter Holík, COO Creo/Young&Rubicam: Nie v zvýšenej miere - staršie kampane zvykli naši klienti používať aj predtým.


Ivan Čičák, riaditeľ Comunity: Pokiaľ otázka smeruje na použitie už hotových kreatívnych výstupov z minulosti, nemôžem generalizovať. Pokiaľ ide o mediamix áno, vypadávajú drahé, hoci efektívne TV kampane.


Ladislav Zdút, riaditeľ Jandl: Nie.


Martin Blaško, client service director Istropolitana Ogilvy: Keďže naši klienti prichádzali vo veľkej miere s novými produktami a službami, bolo nutné vyvíjať nové kampane a kreatívne riešenia, ktoré ich ideálne odkomunikujú.


Stano Bajaník, managing partner Magic Seven Advertising: Zatiaľ až na pár výnimiek nie.


Roman Lazar, managing director Lazar-Klostermann: Nie. Naopak, myslím, že za posledné obdobie sme vyprodukovali dosť nových kampaní.


Ivan Hulík, Managing Director MUW / Saatchi & Saatchi: Ojedinele áno.


Peter Kontra, managing director Wiktor Leo Burnett: Snaha viacnásobneho využitia kampaní, teda snaha opakovať kampaň namiesto vyvoja novej sa podľa mojich skúseností zatiať nijako dramaticky nezvýšila od minulých rokov. Predsa len, náklady na produkciu predsavujú zlomok nákladov na médiá, takže šetriť na reklamnom kontente za každú cenu by bolo krátkozraké.


Vladimír Valkovič, client service director Progress Promotion Bratislava: Ani nie.


Yolka Marcela Udičová, creative a managing director Respect APP: Zaznamenali sme iba jednu takúto požiadavku a to preto, že bol klient s vlaňajším kreatívnym riešením spokojný.


Juraj Šembera, výkonný riaditeľ Šembera Vanák/FCB: Nie túto požiadavku sme nezaznamenali. Kampane rozdeľujeme na tie, ktoré plnia komunikačné ciele a tie, ktoré neplnia. Atribút "veku" kampane nezohráva rolu.


Dagmar Cvečková, CEO a managing partner Snowball Communications: Nie.


Zuzana Ďurčeková, managing director Vaculik Advertising: Konkrétne takéto požiadavky naši klienti nemali. Očakávali skôr strategické - systémové návrhy na riešenia ako zvýšiť efektivitu kampaní. Klienti chceli počuť naše vlastné kreatívne návrhy a nesnažili sa nás tlačiť do ich riešení.


Radek Novák, director VYV reklamná agentúra: Nezaznamenali. I přes to, že se klienti snaží šetřit, stále je zde potřeba mít něco nového - čiže na kreativě se nešetři.


Vidíte v kríze aj príležitosti? Napríklad možnosti (výhodných) akvizícií, vyčistenie trhu od konkurencie, zlepšenie dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily...



Martin Porada, Managing Director 2create: Podľa môjho názoru prinesie kríza vyčistenie trhu od extrémov. Najmä väčší klienti začnú pozornejšie sledovať náklady svojích reklamných agentúr. Pre agentúru 2create je takáto situácia určite príležitosťou, pretože môžeme jasne dokázať, že ten istý servis ako naša konkurencia dokážeme ponúknuť oveľa efektívnejšie. Kríza taktiež "znormalizuje" požiadavky kvalitných ľudí na niektoré pozície v agentúrach, ktoré boli často vyhnané do extrému a hlavne pevne verím, že nastaví vyššiu úroveň transparentnosti mnohých tendrov. Osobne si myslím, že kríza prinesie aj zauímavý vývoj na poli rozdelenia úloh medzi ATL a BTL, čo vytvorí široký priestor na rôzne formy spájania.


Radoslav Ihnát, managing director ABW advertising: Áno, vyčistenie trhu - ostanú len silní a stabilní; zvýši sa produktivita práce, zvýši sa dôraz na efektivitu; Tiež si myslím že trhová cena práce pracovnej sily v niektorých odboroch bola nadhodnotená. Samozrejme, kríza nie je dobrý stav, ale môže napomôcť zreálneniu vzťahu medzi zamestnávateľom a zamestnancom.


Ján Hudák, produkčný riaditeľ Accord GS: Áno, ale zanedbateľné voči poklesom výdavkoch na marketingovú komunikáciu.


Peter Holík, COO Creo/Young&Rubicam: Príležitosti sú v každej dobe, trh to zasiahne asi tak, že silnejší budú ešte silnejší a tí slabí ešte slabší.


Ivan Čičák, riaditeľ Comunity: Nevidím príležitosti. Skôr to vyzerá na rozdrobenie trhu a vznik nových subjektov zakladaných prepustenými zamestnancami. Súhlasím s medializovaným názorom, že v kríze treba komunikovať viac a viac sofistikovať produkty a nie naopak. Verím, že na budúci rok tento názor príjmu aj klienti.


Ladislav Zdút, riaditeľ Jandl: Áno. Je to ozdravný proces. Očakávame čistenie trhu. Mediálneho. Agentúrneho. Pristupujeme ku kríze ako ku vhodnému času na prehodnotenie vzorcov správania sa. Najmä pri vedomý, že bolo dosť aktivít, aj na slovenskom komunikačnom trhu, ktoré nemali nič spoločné s rozumným vydávaním peňazí na marketingovú komunikáciu. Znižovania rozpočtov na nadlinky niektorých najväčších slovenských míňačov peňazí nebudú mať masívne negatívne dôsledky na komunikačné efekty, ktoré môžu dosiahnuť tento rok.


Martin Blaško, client service director Istropolitana Ogilvy: V posledných mesiacoch začali pracovať pre viacero nových klientov a preto sme prijali do agentúry pár nových ľúdí. Dospeli sme k názoru, že momentálne je na trhu voľných podstatne viac kvalitných a skúsených ľudí ako v minulosti.


Stano Bajaník, managing partner Magic Seven Advertising: Z krátkodobého hľadiska ide a pôjde aj o prežitie. Zo strendno a dlhodobého o príležitosť “posunúť sa ďalej”. Som optimista.


Roman Lazar, managing director Lazar-Klostermann: Významne sa znížila fluktuácia a tlak na zvyšovanie miezd, čo by mohlo mať pozitívny vplyv na zvýšenie kvality práce. Taktiež hľadanie nových obchodných príležitostí, napríklad v zahraničí, môže priniesť určitý progres, ale všetko je to iba hľadanie cností v núdze. Kríza skôr prispeje k petrifikácii nášho segmentu. Nehovoriac o tom, že väčšinu štátneho a štátom spravovaného budgetu na marketingovú komunikáciu spravujú "nereklamné neagentúry". To sú predovšetkým tie elementy, od ktorých by mal byť tento trh vyčistený.


Ivan Hulík, Managing Director MUW / Saatchi & Saatchi: Áno, naviac aj v rozvoji nových druhov marketingovej komunikácie.


Peter Kontra, managing director Wiktor Leo Burnett: Na túto tému by sa dali písať elaboráty. Budem stručný. Vo Wiktor Leo Burnett sme ohľadne budúcnosti optimisti.


Dagmar Ulická, riaditeľka Pragma: Áno, drobné pozitíva sa nájdu.


Vladimír Valkovič, client service director Progress Promotion Bratislava: Každopádne si z tohto obdobia treba vziať ponaučenie.


Yolka Marcela Udičová, creative a managing director Respect APP: Ako každá kríza tak asi aj táto “uprace” trh od nefunkčných, či neprirodzených javov a veríme, že silné a stabilné subjekty z nej len vyťažia.


Juraj Šembera, výkonný riaditeľ Šembera Vanák/FCB: Na to, aby sa veci zlepšili, musia sa krátkodobo zhoršiť. Kríza je stav, ktorý nie je príjemný, napriet tomu posúva vývoj dopredu. Je to určite príležitosť, ktorú využijeme.


Dagmar Cvečková, CEO a managing partner Snowball Communications: Určite áno. Kto nevidí v kríze príležitosti, ide sám proti sebe.


Zuzana Ďurčeková, managing director Vaculik Advertising: Určite áno, veríme v očistný efekt krízy. Sme však stále na začiatku a na pozitívne dopady krízy zatiaľ iba čakáme.


Radek Novák, director VYV reklamná agentúra: Myslím, že celé toto období je jedna velká zkouška profesionality. Čiže vidím zde příležitost jak na sobé pořádně zapracovat.


Odpovede zbierala TREND Analysis.

 

 

Kliknite si pre ostatné články z ročenky TREND Top 2009 v reklame a médiách:

Ekonomická recesia pohľadom manažérov v reklamných agentúrach