ČSOB sa na plagáte porovnávala s Poštovou bankou. Podľa reklamnej komisie neeticky

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na novembrovom zasadnutí minulý týždeň riešila šesť sťažností, ktoré mali porušiť Etický kódex. S názorom sťažovateľom sa komisia zhodla v prípade bilboardu spoločnosti Slovak Telekom, plagátu ČSOB a spotu na TV Liptov. 

Sporné bilbordy Slovak Telekomu upozorňovali na možnosť získať benefit v podobe bezplatného volania počas víkendu prostredníctvom claimu „Dobi si Easy a volaj cez víkendy zadarmo!“. Zadávateľ podľa sťažovateľa neumiestnil dostačujúce informácie o dobe platnosti volaní a spotrebiteľ si mohol myslieť, že splnenie podmienok na získanie danej služby je jednorazové, čo však nebolo. Komisia sa s kritikou stotožnila a skonštatovala porušenie etického kódexu. Ostatné komunikačné kanály kampane boli v poriadku.

Problémovou reklamou sa stal aj reklamný plagát banky ČSOB s claimom „S nimi nosíte peniaze na poštu, s nami do najbezpečnejšej banky“, ktorý podľa sťažovateľa haní služby Slovenskej pošty a označuje uvedenú banku za najbezpečnejšiu. Komisia rozhodla, že reklama čiastočne porušila etické pravidlá.

ČSOB chcela kampaňou odkomunikovať prestížne ocenenie v rebríčku najbezpečnejších bánk, čo je podľa komisie v poriadku, na druhej strane je slogan namierený voči konkrétnemu subjektu – Slovenskej pošte, ktorej súčasťou je Poštová banka. Porovnanie je podľa komisie dehonestujúce a nespĺňa kritéria serióznej a etickej porovnávacej reklamy. ČSOB v tejto kampani odkazovala aj na ďalšie banky - napríklad Slovenskú sporiteľňu či J&T Banku.

Ďalľia fyzická osoba podala sťažnosť na TV spot odvysielaný na TV Liptov, ktorý propagoval koncert hudobnej skupiny Elán. Sťažnosť sa týkala účasti primátora mesta Liptovský Mikuláš v spote. Reklama bola odvysielaná mimo reklamného bloku, čo bolo podľa Arbitrážnej komisie tiež v rozpore s etickýcmi pravidlami.

Etický kódex naopak nebol porušený v prípade kampane s názvom „Bude to tvoja rakovina“. Podľa vyjadrení sťažovateľa je necitlivá voči onkologickým pacientom a pripisuje im vinu za svoje ochorenie a uberá nádej na uzdravenie.

„Kampaň mala upozorniť verejnosť na štyri základné rizikové faktory, ktoré môžu spôsobiť rakovinové ochorenie, ktoré sú akceptovateľné a obsahová stránka reklamy nie je odlišná so štandarned využívanými komunikačnými prostriedkami zodpovednej komunikácie“, tvrdí komisia.

Kódex neporušili ani Orange a internetová reklama zadávateľa Slovak Telekom. Viac informácii o zasadnutí v tlačovej správe.