Bageterie Boulevard Zdroj: Mediálne.sk
Bageterie Boulevard v Česku funguje od roku 2003, pilotnú prevádzku na Slovensku Crocodille otvoril na jeseň 2012. Umiestnil ju do food courtu v obchodnom centre Central v bratislavskom Ružinove.
Hoci otvorenie prevádzky sprevádzala marketingová kampaň, odvtedy o bagetérii viac-menej nepočuť. V domovskom Česku si pritom reťazec dokázal vybudovať fanúšikovskú základňu, časť z nej nepochybne čerpal aj v klientele reťazca Subway, ktorý sa takisto špecializuje na čerstvé bagety respektíve sendviče.
„Chceme tento a budúci rok expandovať hlavne v Bratislave, kde by sme okrem súčasnej jednej prevádzky chceli mať do roka aspoň ďalšie tri až štyri. Nebránime sa ani iným väčším mestám na Slovensku, ak by sme našli zaujímavého franšízistu a zaujímavé miesto,“ hovorí franchise partner manager Ivo Vavříček.
Crocodille prevádzkuje v Česku 18 reštaurácií, viac ako polovicu z nich v Prahe. Sieť sa rozšírila aj do Plzne, Ostravy, Hradca Králové, Liberca a Ústí nad Labem, v niektorých reštauráciách zriadila aj výdaj jedla pre vodičov áut (drive-thru). Na šoférov sa chce zamerať aj otváraním nových reštaurácií pri cestných komunikáciách. Z prevádzok mimo domovského trhu expandovala spoločnosť okrem Bratislavy aj do Varšavy.
Crocodille ČR oslovuje v súčasnosti potenciálnych partnerov na nových trhoch aj printovou inzerciou. „Chcete mať svoju bagetériu?“ pýta sa vo vizuáli, v ktorom tiež dopĺňa, že otvoriť si pobočku je možné v prípade dispozície vlastných prostriedkov vo výške od 185-tisíc eur.
„Nová prevádzka sa dá podľa veľkosti zriadiť pri investícii od štyroch do desať miliónov českých korún s tým, že zhruba polovicu prostriedkov musí mať klient ako vlastné zdroje, zvyšok sa dá financovať lízingom, naším úverom a podobne,“ vysvetľuje I. Vavříček.
V Centrale má Bageterie Boulevard silnú konkurenciu – len pár metrov ďalej je na Slovensku výrazne populárny McDonald’s. Crocodille pozná finančné výsledky dosiaľ jedinej slovenskej prevádzky, zverejniť ich však nechce.
„Sú to diskrétne dáta bratislavského franšízistu, ale vo všeobecnosti sa návratnosť investície u nás pohybuje medzi štyrmi až piatimi rokmi,“ hovorí I. Vavříček.
Crocodille má podobne ako iné reťazce rýchleho občerstvenia pomerne presne špecifikované miesta, kde by chcel mať nové prevádzky. Okrem obchodných centier sa nebráni ani samostatným reštauráciám na rušnejších uliciach.
„Vo všeobecnosti sú vhodné miesta s veľkým výskytom okoloidúcich, čiže centrá miest, frekventované ulice, križovatky. Indikátorom môže byť, že sú tam etablované aj iné reťazce. Zaujímajú nás aj obchodné centrá, kde bývame súčasťou food courtu,“ dopĺňa I. Vavříček.
Subway, ktorý je fastfood s globálne najvyšším počtom prevádzok (vyšším aj ako McDonald’s), má aktuálne na Slovensku 12 pobočiek. Spoločnosť takisto avizovala, že to zďaleka nie je konečný počet. „V horizonte ďalších mesiacov plánujeme otvorenie ďalších reštaurácií v Bratislave, Trnave, Banskej Bystrici, Martine a na východe Slovenska,“ povedal v máji pre TREND.sk Matej Varga zo Subway Slovensko. Momentálne je reťazec okrem Bratislavy v Košiciach, Žiline a Nitre.
Subway vs. Bageterie Boulevard
Napriek bagetám (sendvičom) ako hlavnému produktu nie je koncept Subway a Bageterie Boulevard rovnaký. Kým Subway vsádza na v zásade zdravé potraviny v bagetách a aj v komunikácii hovorí napríklad o „šiestich a menej gramoch tuku v bagetách“, český reťazec máva v ponuke aj „nezdravšie“ zložky ako bravčové mäso, opečenú slaninu či pečené zemiačiky s dressingom, ktoré ponúka v menu.
Spoločný je výber rôznych druhov pečiva – od svetlého, cez grahamové po viaczrnné (oba reťazce si ich pečú vo vlastnej réžii). Subway je v tomto smere známy tým, že zákazníkov necháva „vyhrať sa“ ešte viac – sami si vyberajú aj veľkosť bagety, zeleninu, omáčku, posýpku a prípadne extra porciu niektorej z ingrediencií. V Boulevard to možné nie je.
Bageterie Boulevard sa prezentuje prehľadnou ponukou, v ktorej jednotlivým bagetám často priraďuje geografické názvy – s použitím typických surovín pre ten-ktorý región.
Oba reťazce sa snažia zákazníkov oslovovať sezónnou ponukou. Česká bagetéria je v tomto smere aktívnejšia – nové bagety uvádza pravidelne, spravidla po dvojiciach a tematicky. Prezentuje ich aj s tvárou šéfkuchára z externého prostredia, ktorý ich zloženie pre bagetériu navrhol.
Rozdiel Boulevardu je, že sendviče pripravuje personál v kuchyni, kým predaj má na starosti obsluha pri pokladniciach. Pri Subway dokáže prevádzku obslúžiť jeden človek.
Oba reťazce sa vyrovnajú aj v cenách, ktoré však nepatria k najlacnejším. S menu s veľkým sendvičom respektíve bagetou sa pod päť eur nedostanete.