Aktualizácia: Majiteľ Medusa Group Peter Štecko sa nestotožňuje s aktuálnym rozhodnutím Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu, že viaceré bilbordy kampane pre novú reštauráciu Barrock s modelkou Janou Minárikovou sú neetické.
Štecko si myslí, že nadsázka bola v ich kampani zjavná a zrozumiteľná. „Ako alkohol, tak aj tabakové výrobky sú na Slovensku verejne a legálne distribuované a je pokrytecké myslieť si, že tento typ reklamy môže ohrozovať mravnosť kohokoľvek,“ dodáva majiteľ novootvorenej reštaurácie Barrock.
Neetické bilbordy sú už na 90 percent stiahnuté a po začiatku mája by sa už na verejných priestranstvách nemal objaviť ani jeden. Kampaň v týchto dňoch vstúpila do druhej fázy, v ktorej vizuály s modelkou nahradila ponuka konkrétnych jedál.
Pôvodná správa vydaná 26. apríla 2011
Na štvrtom tohtoročnom zasadnutí Rady pre reklamu posudzovala Arbitrážna komisia 17 sťažností, z ktorých osem vyhodnotila ako porušujúce Etický kódex. Zaradila medzi ne bilbordovú kampaň zadávateľa Medusa Group, AD Property pre obuv Danea alebo TopRatan. Naopak komerčná komunikácia OTP banky a občianskeho združenia Divé maky bola v súlade s pravidlami.
Bilbordová kampaň gastronomickej skupiny Medusa Group pre novootvorenú reštauráciu Barrock bola podnetom na sťažnosť pre viaceré fyzické osoby. Tie reklame vytýkali, že porušuje zásady mravnosti, obsahuje prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť či prezentujú bar ako vhodný produkt na odstránenie sexuálnych zábran. Na zasadnutí sa hlasovalo o každom z piatich bilbordov samostatne.
Etické pravidlá reklamy porušili dva bilbordy: „Fajčenie neškodí zdraviu“, ktorý podľa vyjadrení Komisie zobrazuje sexuálnu praktiku a jeho vizuálne stvárnenie v kontexte s dvojzmyselným textovým vyjadrením porušuje všeobecné normy mravnosti a slušnosti. Druhý problémový bilbord s názvom „Pite bez rozumu“ prezentuje nezodpovedný postoj k spotrebe alkoholických nápojov a vyjadruje súhlas s touto nadmernou spotrebou, čo je podľa Komisie neprípustné vo vzťahu k maloletým a mladistvým. Celú kampaň si môžete pozrieť tu.
Podobný problém mala aj bilbordová reklama „Martin Machaj photography“ na obuv Danea, ktorá tiež porušila Etický kódex. Sťažovateľom sa nepáčilo zobrazenie nahoty, prekročenie miery slušnosti a ľudskej dôstojnosti, nakoľko kampaň zobrazuje tri nahé telá na verejnom priestranstve, kde majú prístup aj maloletí. Komisia v tomto prípade posudzovala vizuál najmä vo vzťahu reklamy k produktu a rovnako aj použité komunikačné médium. Aj keď je nahota v súvislosti s umeleckým stvárnením vizuálu bežným výrazovým prostriedkom v reklame, komisia sa nestotožnila s tvrdením zadávateľa, že na fotografii dominuje obuv, ktorú má obutú jedna z modeliek.
Ďalšou komerčnou reklamnou, ktorá neostala bez povšimnutia a porušila etické pravidlá, je bilbordová kampaň zadávateľa TopRatan s názvom „Vyvaľte si vaše... a vašu... do nášho topratanu“. Podľa sťažovateľov je bilbord dvojzmyselný, vulgárny a môže mať zlý vplyv na morálku detí. Komisia sa v tomto prípade orientovala na vizuál v kombinácii so sloganom a toto spojenie vyhodnotila ako jednoznačne dvojzmyselné a vulgárne.
Etický kódex naopak nebol porušený v prípade televízneho spotu „Úvery na bývanie“ zadávateľa OTP banka. Sťažovateľka poukazuje na podobnosť spotu s videoklipom Orena Lavie – Her morning elegance a tvrdí, že ide o možné zneužitie cudzieho nápadu. Kódex pri napodobňovaní reklám podľa komisie kladie dôraz predovšetkým na podobnosť reklamy s inou reklamou a preto motív využitý v klipe nie je natoľko originálny, aby mu bolo možné pridať autorskoprávnu ochranu.
V súlade s etikou je aj reklamná kampaň „Rómovia by mali začať makať“ od organizácie Divé maky na podporu venovania 2 percent z daní. Komisia aj v tomto prípade posudzovala časti kampane individuálne. Teasing v podobe virálneho vyjadrenia nebol v rozpore s Kódexom a nepodnecuje k rasovej neznášanlivosti. Využitie sloganu nebolo samostatné a jeho súčasťou sa neskôr stal text „Na svojom talente“ uvedený vo všetkých spotoch a bilbordoch.
Ďalšie sťažnosti a ich vyhodnotenie si môžete pozrieť v tlačovej správe zo zasadnutia AK RPR.