Keď sa maskot nemeckého komerčného popu a niekdajší člen dua Modern Talking Dieter Bohlen koncom deväťdesiatych rokov vracal na hudobnú scénu, v televíznej retrospektíve sa ho pýtali

na jeho hudobné začiatky. „Istý čas ste hrávali navlečení v ružových šuštiakoch, všetci sa na vás smiali. Nebolo to trápne?“ znela jedna z otázok. D. Bohlen si len vzdychol: „Tie súpravy sme dostali od Adidasu, museli sme ich nosiť.“

 

Partnerstvá sponzorov s umelcami sú bežná

súčasť života hudobnej brandže. Závislosť

od sponzorských milodarov môže mať rôzne rozmery. Súvisí s menom hudobníka či festivalu, ale aj s kúpyschopnosťou fanúšikov.

Kým pre veľké mená a trhy sú sponzori

zaujímavým dodatočným príjmom, slovenskí

promotéri, organizátori festivalov a skupiny sa často musia uchádzať o priazeň

firiem, aby vôbec zaplatili náklady na muzikálny zážitok.

Existenčný sponzoring.

Bez pomoci sponzorov sú vyhliadky na zárobok

v hudobnej brandži horšie. Na Slovensku

ani jeden zo spomínaných faktorov

– veľkosť fanúšikovskej základne a ich ochota míňať veľa peňazí – hudbe nepraje. Finančná injekcia je preto často existenčnou

otázkou.

Individuálne skupiny či speváci potrebujú peniaze sponzorov napríklad už na vydanie

albumu. Vydavateľstvá sú ochotné participovať

iba do určitej miery. „Ak chceme lepšie štúdio alebo drahšieho zvukára, peniaze

nad rámec príspevku od vydavateľstva

treba nájsť inde,“ vysvetľuje situáciu manažér skupiny Polemic Juraj Cocher. To isté podľa neho platí aj v iných prípadoch – napríklad vtedy, ak chce ísť skupina na halové

turné. Polemic by chcel, no musí počítať

s tým, že náklady sa mu zvýšia. Na zvukotechniku,

svetlá a priestory, ktoré pri malých

šnúrach zabezpečujú kluby, si musia členovia nájsť prostriedky sami. Vstupné sa nedá zvyšovať donekonečna, ľudia by neprišli.

Bez sponzora málo muziky

Sponzorský príspevok je kľúčový napríklad aj v prípade, ak chce promotér na koncert doviezť známeho zahraničného interpreta. Často ide aj o stovky tisíc eur. Pokryť takéto

náklady bez finančnej podpory by znamenalo

zvýšiť vstupné. Pravdepodobne až tak, že by sa podujatie stalo pre väčšinu záujemcov pridrahým.

 

Pravda, ceny lístkov na koncerty na Slovensku

a v zahraničí sa líšiť nemusia, inde môžu byť dokonca aj nižšie. Napríklad speváčka

Alicia Keys si v Prahe za vstupenku

na státie v októbri vypýta v prepočte 36 eur, v Bratislave 50 eur. Hlavný rozdiel je, samozrejme, kapacita priestorov. Kým do bratislavskej Incheba Expo Arény sa zmestí najviac osemtisíc stojacich ľudí, v pražskej Arene HC Sparta je kapacita vyše

14-tisíc. Svetové hviezdy sa napriek tomuto

nepomeru Slovensku nevyhýbajú. Pre mainstreamových umelcov by však bol tunajší trh nezaujímavý, ak by ich vystúpenie nezafinancoval generálny partner.

Imidžové prepojenie s hudbou využívajú

v hojnej miere telekomunikační operátori,

ktorí sa tak dostanú bližšie k mladej cieľovke.

Spomínanú R'n'B speváčku prináša

oranžový operátor v rámci svojej série koncertov Orange Music Live. V minulosti

sponzoroval podobne aj T-Mobile, napríklad

vystúpenie skupín Underworld a Prodigy

v rámci koncertej série Electronic

beats.

Nosič: festival.

Bez sponzorov by sa ťažko opakovali pravidelné

letné hudobné festivaly ako Hodokvas či Pohoda. Alternatívnejší Hodokvas by bez finančnej podpory

od partnerov neprežil aj napriek tomu,

že má za chrbtom, na rozdiel od konkurenčných

podujatí, zahraničný kapitál. Od roku 2007 je súčasťou rakúskej spoločnosti

Nova Music Entertainment. Tá popri Hodokvase organizuje aj jeden z najväčších

európskych rockových festivalov, rakúsky

Nova Rock. Vstupné, návštevnosť aj počet hviezd v line-up sú na ňom násobne

vyššie. Sponzorov potrebuje tiež, no nie je od nich závislý v takej miere ako menšie slovenské podujatie. Domáci Hodokvas pokrýva zo sponzorských

peňazí až tretinu svojich nákladov. Zvyšok hradia návštevníci na vstupnom a na čo prostriedky nevyjdú, na to prispejú organizátori z vlastného vrecka. Doteraz to tak muselo byť každý rok.

Generál pred menom.

Na výmenu za finančnú výpomoc poskytujú

festivaly sponzorom svoju najväčšiu prednosť: marketingový priestor v najrôznejších

podobách. V sezóne open-air festivalov

a koncertných šnúr zahlcujú generálne

partnerstvá, obrandované pódiá, predaj partnerských nápojov, sponzorské bankomaty

a point-of-sale aktivity najrôznejšieho charakteru hudobných fanúšikov na každom

kroku.

Ak to niektorý zo sponzorov „dotiahne“ až na pozíciu generálneho partnera, jeho možnosti

sa ešte zväčšia – pred meno festivalu

môže nalepiť svoju vlastnú značku. Podobne

ako to urobil Zlatý Bažant v prípade Pohody. Najväčší slovenský hudobný festival

sa reklame nebráni. Všetky pódiá rozpredal

svojim sponzorom. Koncerty sa tak odohrávajú v Nay Tanečnom dome, v Garnier

Magic Mirrors či v O2 Aréne.

Nie každá veľká hudobná akcia však môže

očakávať, že bez problémov nájde hudby

chtivých sponzorov. Napríklad spomínaný

Hodokvas, ktorý je druhou najväčšou letnou akciou na Slovensku, počas celej svojej histórie nenašiel generálneho partnera,

akým je Bažant. Sponzori ho nevnímajú

ako dostatočne lukratívny – podľa slov organizátorov pôsobí ako akcia pre menej kúpyschopné vrstvy. „Firmy majú pocit, že k nám perspektívna cieľovka nechodí,“ vysvetľuje

PR manažér festivalu Tomáš Holetz.

Tento, podľa neho mylný dojem sa snaží vyvrátiť argumentom, že návšteva festivalu nie je lacná záležitosť a dovoliť si ju zväčša

môže práve dobre zarábajúca mladá generácia.

„Keď si to zrátam, náš návštevník za víkend u nás minie vyše päťtisíc korún. Ak nájde toľko, nech mi nikto nehovorí, že by nebol schopný platiť si mesačne paušál za telefón,“ argumentuje.

Podobnú skúsenosť má aj so skupinou Horkýže Slíže, ktorej je manažérom. Ani tá podľa neho nepôsobí na sponzorov dostatočne

kultivovane. Sponzorské peniaze im neprinesie ani argument, že na videoserveri

YouTube patria k najsledovanejším slovenským interpretom. Lepšie vyhliadky

na lukratívneho partnera majú podľa T. Holetza interpreti s uhladenejším imidžom, napríklad Zuzana Smatanová, ktorá vzišla z castingu Coca-Cola Popstar. Neskôr sa objavila aj v kampaniach výrobcu nealkoholických nápojov.

Bez sponzora málo muziky

Musia si sadnúť.

Aj keď sú hudobníci viac či menej odkázaní na príspevky sponzorov, prílišné prepojenie sa nakoniec nemusí skončiť dobre. „Na to, že mám v názve šnúry značku fotoaparátu, sa zvyknúť nedá,“ povedal pre denník Sme pred tromi rokmi spevák Peter Nagy. Zatiaľ

čo zahraničné hviezdy môžu turné pomenovať

podľa svojho najnovšieho albumu, P. Nagy cestoval po Slovensku v rámci FujiFilm

Digital Tour.

Z pragmatického hľadiska P. Nagy závažný dôvod na ponosy nemal. Dokázal si vybaviť generálneho partnera a ako vášnivý fotograf

nepochodil až tak zle. „Pri hudobných partnerstvách sa obe strany musia cítiť komfortne,“ tvrdí Roman Krajniak, corporate

relations manager spoločnosti Heineken Slovakia, ktorej patrí značka Zlatý Bažant.

S jeho filozofiou súhlasí aj J. Cocher. „Nemá

význam spájať sa so značkou, ktorá nie je hudobníkovi blízka,“ myslí si. Svoje tvrdenie

ilustruje na príklade Polemicu. Jeho členovia spolupracujú s obuvnou značkou Dr. Martens, ktorej topánky pravidelne promujú

na koncertoch a fotografovaní. „Chalani

majú túto značku radi, v Dr. Martens to považovali za dobrý nápad. Tak sme sa do toho pustili,“ rozpráva.

Málo presvedčivý efekt. Čo nakoniec hudobný marketing prináša

inzerentom, sa dá zmerať len ťažko. Vopred

dané kvóty sa v ňom neplnia. Sponzor si môže maximálne spočítať, či je spokojný

s množstvom piva, ktoré počas festivalu vyčapoval, alebo s počtom nových zákazníkov,

ktorých dokázali šikovní predajcovia zverbovať medzi pódiami. Všetko ostatné je o brandingu – posilňovaní imidžu.

„Vždy sledujeme celkové PR pokrytie a to, aké percento v ňom majú pozitívne správy,“

vymenúva R. Krajniak faktory, na ktorých

Heinekenu pri partnerstvách záleží. No jedným dychom dodáva, že najdôležitejší je spontánny záujem cieľovej skupiny. A ten je v podstate nemerateľný: „Je pre nás dôležité,

aby ľudia zažili naše značky v neobchodnom

kontakte.“

O účasti na letných festivaloch a o takzvanom

marketingu „zážitkového charakteru“ hovorí ako o nenahraditeľnej súčasti promo akcií Heinekenu. Nenahraditeľný neznamená,

že pivovar využíva oveľa viac akcie ako bežnú reklamu či PR aktivity. Tie naďalej tvoria gro marketingového budgetu. Heineken

do promo akcií ročne nalieva necelých desať percent marketingového rozpočtu. Z nich len zlomok smeruje do hudby a kultúry.

Aj preto, že si podľa R. Krajniaka často

nie je z čoho vyberať: „Na Slovensku je možno až príliš veľa festivalov, no nie všetky

majú nami požadovanú úroveň, zázemie alebo kvalitný koncept.“

Firmy môže od sponzoringu hudobných udalostí odrádzať aj fakt, že konečný mediálny

výstup nie je jednoznačne presvedčivý.

Médiá sa väčšinou bránia tomu, aby v spravodajských článkoch zadarmo zviditeľňovali

inzerenta. „Ak bude partnerstvo naďalej brané ako tabu alebo ako niečo, čo treba vyslovovať len polohlasne, bude pre organizátorov ťažké zdôvodňovať firmám, prečo by mali investovať do týchto aktivít,“ mieni R. Krajniak.

Dôvod na obavy reálne má. V mediálnom monitoringu tohtoročnej Pohody sa len v tretine článkov objavil oficiálny prívlastok festivalu Bažant. Všetci ostatní novinári generálneho

partnera Zlatý Bažant aj po sedemročnej

spolupráci odmietajú brať na vedomie.

Bez sponzora málo muziky