1. Filipínky na predaj
Firma United Management Group na seba upozornila aj vďaka reklame na svojom webe Ultracare.sk, kde prezentovala chyžné z Filipín ako roboty či tovar. Kampaň, ktorú si všimli aj organizátori súťaže Sexistický kix, vyhodnocujúcej najsexistickejšie kampane domácich zadávateľov, zneužívala rastistický a sexistický predsudok a na Rade pre reklamu bola označená za neetickú.
Zadávateľ v reakcii reklamu na webe upravil a vypustil z nej sekciu Prečo Filipínky?. Dovtedy v nej v rámci služby pripomínajúcej obchod s ľuďmi, vysvetľoval, že pomocníčky do domácnosti z tejto krajiny uprednostnil, lebo sú pracovité, lojálne, majú blízko ku slovenske kresťanskej kultúre, vedia variť ázijské jedlá, ale aj že sú diskrétne, lebo nevedia po slovensky.
2. Sladké rande za peniaze
Aj v tomto prípade je problematický už samotný produkt – „zoznamka“, ktorá mladé slečny ponúka na internete solventným pánom a to doslova ako kusy nábytku. Rada pre reklamu usúdila, že aj nasadená kampaň v outdoore nebola v norme.
Sugardate.eu - bilbord Zdroj: Mediálne.sk
Konštatovala, že bilbordy zoznamky Sugardate.eu od maďarského zadávateľa NTICE zobrazovali ženu ako tovar, ktorý sa dá kúpiť alebo vlastniť. Kampani nepomohol nešťastne zvolený slogan „Máš na to mať ma?“, ktorý v kontexte zobrazenej ženy a obsahu služby porušoval všeobecné normy a mravnosti v reklame. Zoznamka v novom roku pokračuje s bilbordmi so sloganom „Luxus láska“.
3. Cecky pre rockerov
Bez štipky vkusu komunikovalo Rádio Anténa Rock, ktoré si do svojej letnej kampane vybralo ako hlavný motív ženské prsia. V súťaži s názvom „Rockové cecky“ vyzývalo poslucháčky, aby posielali fotografie svojho poprsia. Reklamu sprevádzal slogan „Hľadáme najlepšie cecky-pecky, ktoré nenechajú žiadneho muža chladným“ alebo „Rockové cecky, ktoré ťa dostanú“ či „Cecky, ktoré majú gule“.
Reklamou sa zaoberala aj AK RPR, ktorá kampaň označila za neetickú. Rádiu písali otvorený list aj organizátori Sexistického kixu, no bez odozvy. Rádiu pripomenuli, že kampaň vyznieva dehonestujúco voči ženám, ale aj mužom.
Zdroj: Rádio Anténa
„Marketingová komunikácia rádia, vrátane motta ‚Rádio, ktoré má gule‘, je postavená na snahe potešiť predovšetkým mužské obecenstvo. Rockovú hudbu prezentuje ako výhradne ‚pánsku záležitosť‘, pričom miesto žien vymedzuje do roly fanúšičiek, ktoré majú pobaviť tvrdých rockerov. Kampaň posilňuje spoločenské stereotypy, podľa ktorých je najväčšou kvalitou žien ich fyzická krása a sexuálna príťažlivosť. Žena vo vašej kampani je navyše depersonalizovaná: bez hlavy a očí je redukovaná na ‚kus tela‘, ktoré slúži na potešenie mužom. V 21. storočí nemožno takéto predstavy označiť inak ako sexistický prežitok,“ písalo sa v liste.
4. Zúfalé dvojzmysly
Ponúkať voľný bilbordový priestor neetickou reklamou je v skutku fail. Ako sa to robiť nemá, ukázala aj AdvertMedia, ktorá sa rozhodla zaujať obnaženým ženským zadkom na vizuáli so sloganom Môžem byť tvoja.
Snaha zviditeľniť sa za každú cenu zobrazením ženského tela, ktoré nesúvisí s produktom a zároveň stavať na dvojzmyselnosti, že v ponuke je reklamná plocha a nie dievča, je znakom indispozície kreatívneho jednotlivca či tímu. Za dvojzmyselný a zároveň neetický kampaň označila aj na Rade pre reklamu.
5. Recenzia z postele
Heuréka zaujala kampaňou, v ktorej recenzie vtesnala do netradičného priestoru. Aj medzi partnerov v posteli. Rada pre reklamu túto kampaň aj vzhľadom na použitý vtip a mieru zveličenia odobrila. Sexizmus sa ale prehliadnuť nedá – žena v posteli hodnotí mužov sexuálny výkon.
Ako by hodnotila žehličku, pračku či iný produkt Heureky a dochádza k s predmetňovaniu človeka. Sexistický kix dodáva, že reklama tiež implicitne naznačuje, že dobrý sex je mužova zodpovednosť (výkon ženy hodnotený nie je) a že muž bez sexuálnej výkonnosti je na smiech. Takéto zobrazenie „mužskosti“ je stereotypné a znevažujúce.
6. Zoznámenie pri saláme
Rezonovala aj reklama, ktorou si výrobca mäsových výrobkov Mecom trúfol promovať svoje produkty. Nezahŕňa priamo rodové stereotypy, ale tému neviazaného sexu prezentuje natoľko otvorene, že donútila viacero divákov napísať sťasžnosť.
Dvojica z televízneho spotu sa totiž spoznávala až pri spoločných raňajkách (zahŕňajúcich salámy od Mecomu), pričom podľa sťažovateľov tým reklama porušuje normy mravnosti a slušnosti.
Rada pre reklamu odobrila aj tento spot – podľa posúdenia využíva primeranú mieru reklamného nadsadenia a humoru v kontexte príbehu a celého posolstva reklamy.
7. Vulgárny pneuservis
Reklám tohto typu je každý rok nespočet. Pneuservis J & M Profi Auto sa zaradil k firmám, ktoré majú pocit, že inak ako prezentáciou cez polonahú modelku ich služby klientov nezaujmú.
Čerešničkou na torte je dvojzmyselný slogan „Kompletka od 22 eur“, ktorý bol súčasťou vizuálu. Rada pre reklamu v kontexte propagovaných služieb a posolstva reklamy vizuál označila, pochopiteľne, za sexistický.
Zdroj: Rada pre reklamu
8. Ach tie stereotypy
Na tenkom ľade minulý rok tancovala aj reklama Hurbanovské mamičky pre nealkoholický Zlatý Bažant. Spot bol tiež verejnosťou nominovaný do súťaže Sexistický kix, Porotcovia o reklame uviedli, že je sexistická a založená na rodových stereotypoch.
Reklama zobrazovala ženy ako ľahko manipulovateľné tvory prostredníctvom ideálu krásy a staršie ženy znevažovala ako tie, na ktorých výzore už vôbec pre ich vek nezáleží. Heineken sa bránil, že reklamu tvoril citlivo a mal na ňu pozitívne reakcie. Ženy, na ktoré v kampani cielil, vraj nechcel znevažovať.
9. ... bez Brevy by to nešlo
Zadávateľ Breva je na Slovensku známa svojimi sexisticky ladenými reklamami, ktoré sa viackrát objavili na Rade pre reklamu a rovnako aj v súťaži Sexistický kix. Záložňa dlhodobo stavia ženu na jednu úroveň s ponúkaným tovarom a sťažovatelia jej vytýkajú, že vizuály nemajú nič spoločné s propagovanými službami – na letáčikoch figurujú do pol pás obnažené slečny.
V roku 2017 prišla Breva s inováciou na svojom webe, kde modelku držiacu si prsia vtesnala aj k zľavám na mobilné telefóny.
Zdroj: www.zaloznabreva.eu