Nejde pritom o taký PRúser, o aký sa médiá postarali v prípade cícerovej nátierky spoločnosti Alfa Bio, ktorú okamžite začali spájať s priotrávením muža v okolí Banskej Bystrice, hoci nakoniec prepojenie preukázateľné nebolo. Už v prvých správach bolo jasné, že chladiaca dodávka, v ktorej sa migranti udusili, firme Hyza nepatrila.

Imidžovo mohla byť Hyza nevinnou obeťou zhody okolností, ktorú by väčšina ľudí z pohľadu mäsokombinátu neriešila. Pozornosť sa sústreďuje na páchateľov, ktorí navyše pochádzajú mimo slovenského regiónu.

Lenže Hyza sa s témou imigrantov spojila aj úplne dobrovoľne už túto jar. A to spôsobom, ktorý je ľudsky, korporátne a aj z pohľadu reklamy a PR odsúdeniahodný.

Firma v máji nasadila kampaň s kurčatami – „imigrantmi“, ktorou chcela odkomunikovať tému mäsa s pochybným pôvodom, ktoré sa k nám vraj dováža aj nelegálnymi cestami. Timing kampane nemohol byť horší. Bola nasadená presne v období, keď vypukol prílev utečencov do Európy. Podľa firmy to bola zhoda okolností a nápad vznikol už predtým.

Kampaň však bola príšerná už vo svojej podstate, bez ohľadu na to, kedy na ňu nápad vznikol. Postaviť v Európskej únii spotrebiteľskú komunikáciu na očierňovaní zahraničného tovaru (zákazník nikdy nezistí, či bolo niečo dovezené legálne alebo nelegálne) je tradičný prejav zúfalstva slovenských potravinárov, ak nedokážu ponúknuť iné kvalitatívne atribúty ako nacionalizmus.

Kampaň bola príšerná aj preto, že spojila svoju podnikateľskú agendu s motívom ilegálnej migrácie, za ktorou sa skrývajú tie najkrutejšie politické, ekonomické a ľudské tragédie.

Firma Hyza však aj po stupňujúcom sa probléme s utečencami pri svojej „kreatíve“ zotrvala. A to aj po júnovom verdikte Rady pre reklamu, ktorá reklamu označila za neetickú. Spoločnosť kampaň iba mierne upravila.

Fakt, že si mäsokombinát v čase stupňujúcich sa nenávistných prejavov voči utečencom ponechal na Facebooku ako logo značku zákaz vstupu s nápisom imigranti, je prejav úplnej absencie súdnosti a spoločenskej citlivosti.

Hyza sa rozhodla stiahnuť kampaň až teraz, keď v automobile s jej logom zomrelo 70 ľudí. Z jej webu aj Facebooku zmizli všetky stopy po kampani, stránka imigranti.sk bola zrušená, na youtubovom účte Hyza vs imigranti ostal už len televízny spot.

Prečo až teraz? Značka Hyza sa totiž dostala tento týždeň do sveta. Stačil by jeden anglicky hovoriaci novinár, ktorý by si preložil jej imigrantskú kampaň, a z Hyzy – obete súhry okolností - by médiá po celom svete vyrobili xenofóbneho dodávateľa mäsa. 

Hyza si túto súvislosť mohla a mala uvedomiť, aj keď si jej kampaň všimli ľudia len na malom Slovensku. Vlastne nie. Uvedomiť si to mala, už keď sa jej na stole objavil nápad na túto reklamu.