VÍŤAZNÁ KAMPAŇ – MAREC 2018

Olejové jazero


Hodnotenie: 6,44 / 10 bodov 
Zadávateľ: Ekotopfilm
Agentúra: Effecitivity Powered by Publicis

Viac o kampani sa dočítate nižšie.


2. miesto

Vyššie dane

Ako Ekotopfilm urobil z reklamy ozajstné umelecké dielo

Zdroj: Respect APP

Hodnotenie: 6,37 / 10 bodov
Zadávateľ: Úsmev ako dar
Agentúra: Respect APP


3. miesto

Rekreujte sa s plechovkou

Hodnotenie: 5,97 / 10 bodov
Zadávateľ: Zlatý Bažant
Agentúra: Wiktor Leo Burnett


Bodové hodnotenie kategórie Kampaň (max. počet bodov 10)

Odborná porota Verejnosť Agentúry SPOLU
Olejové jazero - Ekotopfilm 6,67 5,17 7,00 6,44
Vyššie dane - Úsmev ako dar 7,00 5,83 5,00 6,37
Rekreujte sa s plechovkou - Zlatý Bažant 6,33 4,17 6,67 5,97
Sagana mení Bekim - Slovak Telekom 5,33 6,50 4,00 5,29
Týždne šetrenia - Kaufland 5,003,83 4,00 4,57
Sme si rovní – Slovenský paralympijskí výbor 4,33 6,50 3,00 4,49
Postavte si kariéru v Ikea – Ikea 4,33 5,00 3,67 4,33
Kocka – J&T Banka 3,67 5,00 5,00 4,20
Dátuj slobodne – 4ka 4,00 4,50 4,00 4,10
Prestávame variť nealko – Zlatý bažant 4,00 4,83 3,33 4,03
Pozn.: v hodnotení je podľa pravidiel váha hlasov porota – verejnosť – agentúry v pomere 3:1:1.

V hlasovaní verejnosti sme vyžrebovali Martina Laškovského, ktorý vyhral štvrťročné digitálne predplatné TRENDU. 

Kampaň, ktorá „kradla“ v umení

Kľúčovým formátom celej kampane sa stal televízny spot s názvom Olejové jazero, ktorý vznikol vďaka spolupráci s Baletom SND a jeho prvou sólistkou Rominou Kolodziej. Tá tancovala na jazere plnom toxických látok a celý spot bol reflexiou na ekologické katastrofy na Aralskom alebo Karačajskom jazere.

„Ekotopfilm je festival filmov o trvalo udržateľnom rozvoji. A keďže sa celé Slovensko nezmestí do jedného kina, už druhý rok to robíme naopak. Vychádzame s témou festivalu von, snažíme sa rozprúdiť diskusiu, skrátka už samotnou kampaňou ovplyvňovať životný štýl ľudí,” vysvetľuje pre Mediálne.sk kreatívny riaditeľ agentúry Effectivity Powered by Publicis Peter Rajčák.

Ako Ekotopfilm urobil z reklamy ozajstné umelecké dielo

Zdroj: Ekotopfilm

Agentúra kampaňou tento rok nadviazala na minuloročnú komunikáciu o miznúcej kráse prírody. Avšak vlani ju ľuďom „brali“ vo flóre a faune a tentoraz ju „kradnú“ v umení.

Tvorcovia sa každoročne snažia z televízneho spotu urobiť „malý“ film, ktorý má byť akousi poctou filmárskemu remeslu.

Cieľom kampane je tiež rozšíriť publikum o nových divákov, a preto festival využíva aj netradičné nosiče mediamixu. Tento rok festival spolupracoval s vydavateľstvom Martinus, ktoré pripravilo špeciálnu kolekciu enviro literatúry.

„Po spolupráci s baletom sme poškuľovali už minulý rok, keď sme v kampani využívali zmutovanú príšeru Olejnatku labutiu. Dokonca sme sme mali v pláne upravené Labutie jazero natočiť len ako online špeciálku k minuloročnej kampani. Chvalabohu, že sme to nestihli. Chvalabohu preto, že sme mali aspoň čas poriadne to pripraviť,“ uzatvára P. Rajčák.

Našu ideu sme premenili na krásne umelecké dielo

O práci na kampaniach pre Ekotopfilm hovorí creative director z agentúry Effectivity Powered by Publicis Peter Rajčák. 

Ako Ekotopfilm urobil z reklamy ozajstné umelecké dielo

Zdroj: Effectivity

Ako dlho už spolupracujete s klientom Ekotopfilm? Aká je to spolupráca, v čom je výnimočná?

S Ekotopfilmom spolupracujeme od roku 2013, toto je už naša šiesta kampaň. Práca preň nesie všetky znaky bežnej reklamy, výnimočná je však dôvera medzi nami a klientom. My ich témou naozaj žijeme, snažíme sa ísť do hĺbky a každý rok sformulovať festivalu novú silnú myšlienku. Tím Ekotopfilmu nám na oplátku dáva obrovskú autorskú slobodu a dôveruje nám, čo tiež nie je bežné. Jedinými limitmi tak zostávajú rozpočet a deadline.

Ako dlho sa pripravuje kampaň pre Ekotopfilm? Na čo musíte dávať pozor, aby kampaň pre ľudí nebola príliš? Najmä keď vieme, v akom stave je príroda v súčasnosti.

Kampaň vzniká približne rok. Najskôr sa snažíme nájsť silný insight a formu, ktorá ľudí trochu vyruší. Už neukazujeme roztomilé mláďatá líšok či medvedíkov, ktoré pozývajú rodiny na Ekotopfilm. Kampaň reflektuje aktuálny stav nášho životného prostredia a ten teda roztomilý nie je. Samozrejme, vedeli by sme byť aj naturalistickejší, ale paradoxne, umelecký jazyk dokáže byť v dnešnej záplave informácií oveľa účinnejší. Naša kampaň je toho dôkazom.

Ako prebiehali prípravy na kampaň? Stalo sa niečo zaujímavé?

Zaujímavé je to, že už teraz začíname uvažovať nad budúcim ročníkom. Keď to chcete urobiť dobre, ročná príprava je ideálna. Ako som spomenul, idea je hotová v predstihu. Potom hľadáme najmä spôsob, ako ju zrealizovať, najmä vzhľadom na rozpočet. A preto dosť vela času zaberie hľadanie správnych partnerov. Aj tento rok zohráva kľúčovú rolu režisér Jonáš Karásek, ktorého vízia vždy dokázala náš projekt posunúť ďalej. Na projektoch má teda aj významný autorský vklad.

V tomto ročníku chcem vyzdvihnúť prístup ľudí na marketingu a vo vedení Baletu SND, kde sme sa sa stretli s veľkým porozumením a ochotou prispieť k tomuto projektu. Samozrejme, nezabudnem na stretnutie s prvou sólistkou Rominou Kolodziej. Bola úžasná a priamo medzi kaviarenskými stolmi nám zatancovala kúsok Labutieho jazera. Už len snaha zladiť termín dvoch špičkových a vyťažených umelcov – režiséra Jonáša Karáska a baletky Rominy Kolodziej – stála veľa času. A to nehovorím o príprave scény či výrobe kostýmu, v čom odviedla obrovský kus práce produkčná spoločnosť Protos. Spomeniem aj parafrázu Čajkovského od hudobníka Matúša Širokého alebo krásne fotografie od Doda Barinku. Títo všetci sa do projektu zapojili bez nároku na honorár. Dá sa povedať, že po vzore ekologických aktivistov sme vytvorili podobnú partičku aj v našej brandži. Len vďaka tomu sa naša idea premenila na krásne vizuálne dielo.

Dlhá príprava nie je dôležitá len z hľadiska tvorby konceptu, ale nevyhnutná na to, aby aj kampaň pre neziskového klienta mohla byť po exekučnej stránke 100-percentná.

Čo je nové u vás v agentúre?

Máme nový vymakaný kávovar a novú kampaň pre kávového klienta, ktorú práve teraz vypúšťame do vašich prijímačov.

A čo nápady? Kde na ne v agentúre chodíte?

Základ je, že nie sú z jednej hlavy. V správnom čase vždy niekomu z nás vyskratuje spoj a príde s niečím, čo sa vymyká normálu. Vtedy si vymeníme pohľady a vieme, že tak to chceme robiť. Čarovné na tom je, že nikdy neviete, odkiaľ to príde.

Aká kampaň zo Slovenska sa vám aktuálne páči?

Fantomas. Aj so skvelou hudbou od Michela Magna.

A naopak, aká sa vám nepáči?

Ponuky cez telefón. Nútia slušných ľudí meniť sa na hulvátov, aby obhájili svoje právo nebyť rušení.

Čo by ste odkázali našim čitateľom?

Čitateľom ďakujeme, že si článok dočítali až do konca a srdečne ich pozývame na Ekotopfilm 2018, kde si okrem inšpirujúcich filmov môžu pozrieť aj našu inštaláciu.