Prudký rast Instagramu je jedným z očakávaných trendov, na ktorý by pri marketingovej stratégii nemali zabúdať ani značky. Počet reálnych používateľov Instagramu sa momentálne odhaduje na zhruba 593 miliónov. Do roku 2021 podľa eMarketeru vzrastie na 928 miliónov, o čo sa pričiní aj expanzia na novších trhoch, napríklad v juhovýchodnej Ázii.

Samotný Instagram prezentoval nedávno už prekročenie počtu 800 miliónov používateľov, v údaji sú však aj duplicitné účty, profily značiek a falošní používatelia.

Zlepšujúci sa produkt vďaka novým funkciám

Za rýchle pribúdanie nových používateľov v posledných mesiacoch vďačí Instagram svojej narastajúcej popularite, ku ktorej prispieva aj objektívne vylepšovanie produktu.

Čo Instagram nevymyslí sám, odpozerá od konkurenta – Instagram Stories predstavené vlani sú klonom funkcie zo Snapchatu, no obrázkovej sieti priniesli ešte väčší výtlak ako pôvodnému „vynálezcovi“: 300 miliónov denných používateľov oproti 200 miliónom na Snapchate, uvádzal Forbes.

Väčší engagement rate ako Facebook či Twitter prináša Instagram aj značkám. Podporujú ho aj Stories, do ktorých už pustil aj značky, čo im otvorilo ďalšiu možnosť na oslovenie cieľovky.

Instagram sa nebráni počúvať používateľov a pomerne flexibilne reaguje na ich požiadavky – zbavil sa aj „nemenného“ štvorcového rozmeru fotografií a zrušil pôvodný 15-sekundový limit pri videách, ktoré už môžu trvať minútu.

Používateľov drží Instagram v strehu neustále – pridáva nové funkcie ako živý video stream, geostickery – nálepky s označením miest či tvárové filtre. Najčerstvejšou novinkou je možnosť sledovať nielen používateľov, ale aj konkrétny hashtag. Predtým obrázková sieť uviedla archivovanie Stories. Tie po 24 hodinách miznú, no s novou funkciou ich môže používateľ zachovať vo svojom profile medzi „Stories Highlights“.

Dva milióny inzerentov

Tam, kde sú používatelia, sú aj značky. Instagram má podľa posledných údajov viac ako dva milióny zadávateľov reklamy. Tí na obrázkovej sociálnej sieti nájdu rozmanitú cieľovku, dominujú však pochopiteľne mladí používatelia – 60 percent z nich je vo veku od 18 do 29 rokov.

Hoci Facebook – vlastník Instagramu – nezverejňuje samostatné tržby z reklamy v prípade Instagramu, odhady hovoria o tom, že z obrázkovej sociálnej siete tento rok „vytiahne“ 4,1 miliardy dolárov. eMarketer vzhľadom na odhadovaný vývoj očakáva, že už v roku 2019 toto číslo vzrastie až na 10,87 miliardy dolárov.

Na americkom trhu momentálne Instagram zabezpečuje podľa odhadov pätinu celkových reklamných príjmov Facebooku na mobiloch. Globálne je číslo nižšie a dosahuje zhruba 12 percent. Už v budúcom roku ale má v USA narásť na 27 percent a celosvetovo na 18-percentný podiel.

Mobily sú pre Facebook kľúčovou platformou pri tržbách z reklamy – firma z nich v treťom kvartáli tohto roka reportovala 88 percent z celkových reklamných príjmov, ktoré prvý raz prekročili 10 miliárd dolárov za štvrťrok.

Instagramu praje aj nárast mobilov

Instagramu, ktorý je primárne mobilnou appkou, nahráva aj celkový vývoj na trhu, kde sa mobily stávajú najsilnejšou online platformou. V tomto roku sa na nich vykoná zhruba 71 percent trafficu na internete, odhadovala Zenith Media.

Veľkosť trhu mobilnej reklamy sa globálne v roku 2021 vyšplhá na 215 miliárd dolárov, podľa agentúry Magna to bude znamenať, že mobily si vezmú 72 percent prostriedkov investovaných do digitálu, písal Digiday.

Svojmu mladšiemu produktu pomáha výrazne aj Facebook – jednak nižšími cenami reklamy, zachovaním chronologického feedu v aplikácii či umožnením prenášania rovnakého cielenia z Facebooku na Instagram.

Až 98 zo 100 najväčších zadávateľov na Facebooku inzeruje aj na Instagrame, píše Forbes. Na obrázkovú sociálnu sieť posiela inzerentov aj príliš saturovaný Facebook, ktorý bojuje s „vypredanosťou“ reklamného priestoru.

Instagram tento problém síce Facebooku úplne nerieši, ale dodatočné inventory predsa len poskytuje, čo pre časť zadávateľov môže byť zaujímavý priestor na presun kampaní, prípadne experimentovanie. Štvrtina reklám na Instagrame sú pritom videá. 

Potenciálu Instagramu mnohé značky už prispôsobili stratégiu – 70 percent amerických firiem má profil na tejto sieti. Zo skúseností značiek zároveň vyplýva čoraz podrobnejšie know-how pre Instagram, ktorý je predsa len aj z marketingového hľadiska špecifický vzhľadom na typ obsahu a dostupné funkcie. 

Dáta pre marketérov dal dokopy napríklad web SproutSocial, ktorý pripomína, že posty s hashtagom majú o takmer 13 percent vyšší engagement ako príspevky bez hashtagu, alebo že obrázky s ľuďmi dosahujú až o 38 percent viac interakcií ako tie bez nich.