VÍŤAZNÁ KAMPAŇ – JANUÁR 2019
Adoptuje si posteľ
Hodnotenie: 6,60 / 10 bodov
Zadávateľ: Depaul Slovensko
Agentúra: Elite Solutions + Depaul Slovensko (interne)
Viac o kampani sa dočítate nižšie.
2. miesto
Kopírujeme jak páni
Hodnotenie: 5,56 / 10 bodov
Zadávateľ: Anwell
Agentúra: Digitalka.sk
3. miesto
Internet aj vo Fekišovciach
Hodnotenie: 5,40 / 10 bodov
Zadávateľ: O2
Agentúra: Triad Advertising + interne
Bodové hodnotenie Kampane mesiaca (max. počet bodov 10)
Kampaň | Odborná porota | Verejnosť | Agentúry | Spolu |
Adoptuj si posteľ – Depaul Slovensko | 7 | 6 | 6 | 6,60 |
Odkaz pre starostu – Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť | 5 | 7,38 | 4,5 | 5,38 |
Spolu budeme les – Istropolitana Ogilvy | 5,33 | 5,56 | 4,5 | 5,21 |
Dnešná banka pre dnešných ľudí – 365.bank | 4,67 | 5,56 | 5,67 | 5,05 |
Tento je 1 – Metsä Tissue | 4,33 | 3,81 | 2,5 | 3,86 |
Honelníkove narodeniny – Coop Jednota | 5 | 5,08 | 5,67 | 5,08 |
Zájazd s Ďoďom do Fekišoviec – ZľavaDňa | 5,67 | 4,13 | 4,67 | 5,16 |
Rajo – Vyrobte si doma | 4,33 | 4,81 | 4,67 | 4,50 |
Úrokový bonus – Prvá stavebná sporiteľňa | 3,67 | 3,81 | 4 | 3,76 |
Internet aj vo Fekišovciach – O2 | 6 | 4 | 5 | 5,40 |
Varte a pečte naplno za polovičnú cenu – Coop Jednota | 5,33 | 5,13 | 3,5 | 4,93 |
Kopírujeme jak páni – Anwell | 6 | 5,13 | 4,67 | 5,56 |
Pozn.: v hodnotení je podľa pravidiel váha hlasov porota – verejnosť – agentúry v pomere 3:1:1. |
V hlasovaní verejnosti sme vyžrebovali Vieru Baňankovú, ktorá vyhrala štvrťročné digitálne predplatné TRENDU.
Ulica nie je domov, hlásala efektívna kampaň
Pred 13 rokmi zomrelo na podchladenie takmer 20 ľudí. Ako reakcia vznikla nezisková organizácia Depaul Slovensko, ktorá prevádzkuje zariadenia pre ľudí bez domova. Aby však mohli pomôcť každému, potrebujú pomoc aj oni sami. Spoločne s agentúrou Elite Solutions preto vytvorili nezvyčajnú myšlienku adopcie postelí, ktoré sa stali symbolom ochrany pred krutou zimou.
Ešte začiatkom decembra spustila neziskovka pôsobivú kampaň s minimálnym rozpočtom, no zaujímavými výsledkami. Zaujala aj hodnotiteľov v našej Kampani mesiaca.
Nasadenie komunikácie v najchladnejších mesiacoch nebolo náhodné – Depaul dlhodobo upozorňuje, že zima je pre ľudí bez domova najťažšou skúškou. Claimom komunikácie bolo „Ulica nie je domov“.
Zdroj: Depaul Slovensko
Premisa vychádzala aj z emotívneho tvrdenia, že „niektorí, žiaľ, boj s mrazmi nezvládnu...“, preto kampaň apelovala na darcov, aby zvážili príspevok pre organizáciu, a to „adoptovaním“si postele v noclahárňach Depaul.
Na webe sa objavili Paulínka, Viktória a Lujza – tri postele s ľudským charakterom, ktoré si mohol ktokoľvek adoptovať a podporiť niektoré z troch zariadení Depaul. Tri rôzne postele symbolizovali aj tri rôzne výšky dobrovoľného príspevku od 9 do 29 eur, darca si však mohol určiť aj vlastnú sumu.
Myšlienku agentúra verejnosti predstavila aj na Hlavnej stanici v Bratislave, kde symbolicky umiestnili postele na adopciu von do zimy. Adoptívnymi rodičmi sa stali aj známy herec Marek Majeský so svojou manželkou, ktorí si v online spote zahrali so skutočnými návštevníkmi nocľahárne.
Na internete sa pridali aj ďalšie známe osobnosti, ale najmä stovky obyčajných ľudí s veľkým srdcom, vďaka ktorým môže Depaul zvýšiť svoje kapacity a sústrediť viac síl na pomoc ľudom bez domova.
Do komunikácie Elite Solutions vstupovala s mediálnym rozpočtom 400 eur. „Alokovali sme ho medzi videoreklamu na Facebooku a Youtube a statickú reklamu na Facebooku, pričom sme priebežne vyhodnocovali úspešnosť a preklikovosť jednotlivých formátov,“ približuje senior copywriter Elite Solutions Matej Valo.
Spot s hercom M. Majeským bol nasadený organicky na fanpage Depaul, kde bez boostu získal viac ako 15-tisíc pozretí a stovky zdieľaní. Taktiež bol nasadený ako videoreklama na YouTube a Facebooku, čo prinieslo ďalších 17-tisíc pozretí. Súčasťou mediamixu bola ešte Facebooková reklama s key vizuálom kampane.
Zdroj: Depaul Slovensko
„Podarilo sa nám zaznamenať približne 15 mediálnych výstupov v najčítanejších slovenských médiách vrátane niekoľko minútovej reportáže vo večerných správach RTVS a Joj,“ dopĺňa M. Valo.
Kampaň prispela k tomu, že výška darov pre Depaul Slovensko stúpla na vyše 134-tisíc eur ročne. Počet pravidelných darcov sa zvýšil o 300 percent a je ich momentálne 4-krát viac ako pred kampaňou. Každé investované euro do médií sa vrátilo viac ako 300-násobne.
Je radosť robiť pre ľudí, ktorí sú vďační za všetko, čo pre nich vytvoríte
Najväčšia výzva je bojovať s nepravdivými predsudkami voči ľuďom bez domova a obstáť v konkurencii pozitívnejšie vnímaných neziskoviek, hovorí senior copywriter agentúry Elite Solutions Matej Valo.
Matej Valo Zdroj: Elite Solutions
S akým zadaním prišiel Depaul? Zvýšiť počet darcov, alebo boli konkrétnejšie špecifikácie?
Zadanie obsahovalo priblíženie problematiky prevádzky zariadení Depaul počas náročnej zimy, návrh na formu podpory cez adopciu a explikáciu, prečo je posteľ vhodným symbolom dlhodobej pomoci – napriek viacerým aktivitám je stále primárnym cieľom Depaulu poskytovať nocľah ľuďom v núdzi. Podstata zadania pre nás bolo kreatívne uchytenie celého konceptu, rozpracovanie myšlienky a jej formy, vytvorenie key vizuálu prípadne video, webstránka, outdoor akcia a podobne.
Kde sa vzala idea na adopciu postelí? A prečo ste ich pomenovali menami ľudí – dievčat?
So základnou myšlienkou adopcie prišiel interný tím pracovníkov Depaul po spoločnom brainstormingu. Postele sme pomenovali počas prípravy obsahu webstránky, aby sme im vzhľadom na kontext kampane vdýchli život a ľudské vlastnosti. Mená vychádzali z názvov zariadení Depaul, ako napríklad Útulok sv. Lujzy, v ktorom sa venujú chorým ľuďom bez domova. A dievčenské aj preto, lebo posteľ je predsa ženského rodu :)
Koľko ľudí si adaptovalo Paulínku, Viktóriu a Lujzu?
Pri adopcii bolo možné uviesť aj vlastnú výšku dlhodobej podpory, tak sa ťažko priraďuje presný počet adopcií k jednotlivým posteliam. Máme však údaj o priemernej výške daru, ktorá bola najbližšie k výške pomoci pri adopcii Viktórie (15 eur mesačne, pozn. Mediálne.sk).
Prečo ste sa rozhodli pre zapojenie herca Mareka Majeského, aj v kombinácii s manželkou?
Pre účely nášho príbehu tak trochu iných adoptívnych rodičov sme potrebovali dvoch hercov, ktorí by stvárnili manželský pár. Zvažovali sme oslovenie viacerých „celebritných“ párov, ale vďaka známemu známeho sa podarilo získať kontakt na Mareka Majeského a jeho manželku Janku, ktorá je taktiež skvelá dabingová a divadelná herečka. Obaja sa okamžite nadchli pre scenár aj celú myšlienku. Týmto sa im chcem poďakovať za veľkú ochotu podporiť dobrú vec bez nároku na honorár. A rovnako aj chalanom z Playground13, ktorí z nášho scenára urobili veľa muziky za málo peňazí.
Získavanie darcov sa dialo aj pri evente na Hlavnej stanici alebo išlo najmä o pritiahnutie mediálnej pozornosti?
Na Hlavnej stanici išlo primárne o predstavenie myšlienky verejnosti a príbehov klientov nocľahárne vzhľadom na obmedzený čas povolenia na využitie daných priestorov. Koľký raz ste robili pre Depaul a aká je to spolupráca? S Depaul spolupracujeme pro-bono už niekoľko rokov a čo sa týka počtu spoluprác, tak odhadom to môže byť už viac ako desiatka menších či väčších projektov ako 2% kampane. Každá spolupráca je vždy veľmi príjemná a ústretová. Je radosť robiť pre ľudí, ktorí sú nesmierne vďační za všetko, čo pre nich vytvoríte a zároveň vám dávajú absolútnu dôveru pri návrhu a realizácii nápadov.
Máte skúsenosti aj s inými kampaňami pre neziskovky? Čo je v týchto kampaniach najväčšia výzva a ako sa odlíšiť od iných zbierok na pomoc ľuďom?
Ako som už spomínal, dlhodobo spolupracujeme s Depaul Slovensko, takže ako príklad uvediem kampaň Môže sa to stať komukoľvek, v rámci ktorej sme vytvorili fotomontáže známych osobností ako ľudí bez domova. To je pre nás dlhodobo tá najväčšia výzva – bojovať voči nepravdivým predsudkom voči ľuďom bez domova a obstáť v konkurencii pozitívnejšie vnímaných neziskoviek, ktoré sa venujú pomoci deťom, zvieratám a pod. Preto nás teší, že po rokoch snaženia sme teraz dosiahli viac ako 99 percent pozitívnych reakcií.
Ako sa vám darí momentálne v agentúre? Na čom práve pracujete?
Darí sa nám veľmi dobre, tešíme sa z veľkých a zaujímavých zadaní od našich dvorných klientov O2, Slovnaft, Harmony a podobne, ale aj z úspešných prác na aktuálne prebiehajúcich kreatívnych súťažiach.
Akých nových klientov či ľudí máte v agentúre?
Na jeseň sme vytendrovali komplexnú komunikáciu vrátane ATL pre značku Harmony. Čo sa týka nových ľudí, rozširovali sme teraz náš grafický, programátorský aj accountský tím a ešte stále hľadáme aj ďalšieho senior account managera a art directora.
Na ktoré vaše kampane z uplynulého obdobia najradšej spomínate, respektíve ich považuje za najvydarenejšie?
Spomenul by som asi Neviditeľnú reklamu – netradičnú obrazovku, pri ktorej si moji kolegovia veľmi pekne technologicky uleteli a vzhľadom na veľmi príjemnú auru okolo celej tvorby, tímu, klienta aj výsledkov... kampaň Adoptuj si posteľ :)