99 percent má najdrahšiu kampaň v médiách

Zdroj: Mediálne.sk

Masívna kampaň propagujúca predstaviteľov strany 99 percent – občiansky hlas spustená v novembri 2011 by do dňa volieb nemala prekročiť rozpočet dvoch miliónov eur. Pre štátnu agentúru TASR to uviedol jeden z lídrov strany Ivan Weiss. Podľa výdavkov na médiá pôjde o jednoznačne najdrahšiu kampaň pred parlamentnými voľbami 2012.

Weiss ako jeden z hlavných podporovateľov strany dodal, že 99 percent zverejní iba celkové náklady na kampaň, nechce prezradiť výšku individuálnych príspevkov. “Jednotliví prispievatelia totiž neboli veľkými nadšencami myšlienky, že presne každý z ich okolia bude vedieť, kto koľko presne dal,“ uviedol pre TASR. 

Doplnenie: Weiss pre dnešné vydanie Hospodárskych novín uviedol, že náklady na kampaň dosiaľ dosiahli 1,4 milióna eur. Strana 99 percent ako náklady v predbežnom výkaze, ktorý bolo potrebné predložiť do 20. februára, uviedla nulu. Pretože kampaň si oficiálne objednávalo združenie Občan v akcii.

Podľa informácií Mediálne.sk hodnota reklamného priestoru propagujúceho 99 percent dosiahla podľa cenníkových cien od novembra do konca januára vyše 3,1 milióna eur, bez výdavkov na online reklamu. Vzhľadom na to, že cenníkové ceny, nezahŕňajúce zľavy či bártre, bývajú aj niekoľkonásobne vyššie ako reálne minuté peniaze na reklamu, stranou vyhlasovaný rozpočet môžu zodpovedať realite – ak objednávateľ reklamného priestoru skutočne dostal od médií „množstevnú“ zľavu. S kampaňou sú, samozrejme, spojené aj iné náklady ako na reklamu, ktoré sa zmerať už nedajú.

Jednoznačne najväčšiu položku – viac než tri štvrtiny z cenníkových výdavkov – zhltli podľa informácií Mediálne.sk do konca januára náklady na televíznu časť kampane, objednanej združením Občan v akcii, ktorej nasadenie Rada pre vysielanie a retransmisiu označila za protizákonné. Druhá najvyššia čiastka z výdavkov na komunikáciu 99 percent – okolo pol milióna eur – išla na bilbordy.

Iba výdavky na TV spoty s predstaviteľmi a heslami 99 percent v mesiacoch november až január (v hodnote okolo 2,5 milióna eur) presiahli v rovnakom období hodnotu mediálneho priestoru všetkých ostatných strán okolo hranice zvoliteľnosti dohromady. Ostatné subjekty si v danom období zaplatili najmä za bilbordy a reklamu v tlači, keďže tú zákon nezakazuje.

99 percent má najdrahšiu kampaň v médiách
Zdroj: Marián Peiger

Porovnanie skresľuje, že o výdavkoch na bilbordy, na ktoré dávajú mnohé strany spomedzi médií najviac peňazí, nebývajú údaje úplne presné – niektoré outdoorové spoločnosti ich za politické subjekty zvlášť nezverejňujú. Agentúra TNS Slovakia, ktorá robí monitoring reklamných výdavkov, dáta nechcela zverejniť.

Kandidujúce strany mali do pondelka odovzdať predbežné informácie o nákladoch na kampaň. Podľa denníka Sme sa k najvyšším nákladom priznala SDKÚ-DS, ktorá mala minúť od októbra do 10. februára 1,3 milióna eur. SNS priznala o čosi menej, 1,1 milióna, pričom vyše pol milióna eur mali zhltnúť náklady na videospoty.

SaS priznala náklady vo výške 612-tisíc eur, Smer-SD, KDH a Most-Híd priznali okolo 280-tisíc eur. KSS chce na kampaň minúť 30-tisíc eur, SDĽ 100-tisíc eur a Strana zelených 150-tisíc eur. Ostatné strany informácie neposkytli.

Strana

Náklady na kampaň

SDKÚ-DS

1,3 mil. eur

SNS

1,1 mil. eur

SaS

612-tisíc eur

Smer-SD

283-tisíc eur

KDH 

281-tisíc eur

Most-Híd

276-tisíc eur

KSS*

30-tisíc eur

SDĽ*

do 100-tisíc eur

Strana zelených*

do 150-tisíc eur

PRAMEŇ: Sme, SITA (*deklarovné náklady na celú kampaň, ostatné náklady - priznané do prvej polovice februára)

Sponzoringové odkazy na 99 percent skončili vo vysielaní komerčných televízií krátko po tom, čo rada 1. februára udelila Markíze za ich nasadenie pokutu stotisíc eur a TV Joj dala upozornenie na porušenie zákona. Regulátor ich označil za politickú reklamu, ktorú nemožno vysielať skôr ako 21 dní pred voľbami v špeciálne označených blokoch.

Strana s televíznymi spotmi neskončila – nové sa v týchto dňoch začali objavovať v už riadne označených blokoch s politickou reklamou. Strana naďalej využíva printovú a rozhlasovú reklamu, ako aj bilbordy a internetové bannery.

Strana 99 percent, za ktorou formálne stojí združenie Občan v akcii, informovala o nákladoch na kampaň po prvýkrát na tlačovej konferencii koncom novembra, keď ešte nebola zaregistrovaná ako politický subjekt. Zástupcovia 99 percent vtedy hovorili o čiastke 100-tisíc eur, agentúra TASR v správe v pondelok spomína čiastku 170-tisíc eur. Kto dal presne koľko peňazí na kampaň, zástupcovia strany nikdy neobjasnili. Na prvé náklady sa mali zložiť prví signatári "občianskej iniciatívy" 99 percent, medzi ktorými boli knihovníčka, nezamestnaný, zástupca riaditeľa banky, neurochirug či šéf baletného súboru.

Kampaň sa začala teasingovou fázou na vonkajších nosičoch, neskôr pribudli intenzívne nasadené televízne spoty v podobe sponzorských odkazov, bannery, printová inzercia, tento rok aj rozhlasová komunikácia.