Kto by si pomyslel, že v boji za zelenšiu planétu budú najväčšími hrdinami slovenskí seniori? Nový prieskum ukazuje, že práve najstaršia generácia je v každodennom ekologickom správaní najzodpovednejšia. Napriek všeobecnému presvedčeniu, že klimatická agenda je doménou mladých, dáta hovoria niečo úplne iné.

To, že klimatická kríza je vážny problém, ktorý si vyžaduje okamžité riešenia, si nemyslí len hŕstka ekologických aktivistov, ale aj tri štvrtiny slovenskej populácie. Aktuálny prieskum agentúry NMS ukazuje, ktoré ekologické aktivity sa stali súčasťou každodenného života Slovákov a Sloveniek. Odhaľuje tiež prekvapivé rozdiely v ekologickom správaní jednotlivých vekových generácií.

V triedení odpadu sme "ekofrajeri"

Takmer 9 z 10 (87 %) Slovákov a Sloveniek tvrdí, že sa správajú ekologicky, pričom pätina je o tom pevne presvedčená. Najbežnejšie aktivity spojené s udržateľným životným štýlom sú triedenie odpadu, šetrenie energií a zodpovedné nakupovanie potravín. Tieto činy však majú často praktický rozmer – šetria nielen planétu, ale aj peňaženku.

prieskum NMS
Zdroj: NMS Market Research Slovakia

„Najčastejšie ekologické aktivity sa odohrávajú priamo v našich domácnostiach a zvyknú byť spojené so šetrením financií. To, že týmito zvykmi šetríme nielen planétu, ale aj našu kasu, nás motivuje byť konzistentní v týchto aktivitách,“ dopĺňa výsledky spoluautorka prieskumu Denisa Lakatošová.

Starší vs. mladí: kto vyhráva ekologický duel?

Hoci mladí ľudia z Generácie Z (18 – 28 rokov) sú najaktívnejšími účastníkmi dobrovoľníckych environmentálnych akcií, celkovo ich ekologické skóre zaostáva. Staršie generácie ich predbehli vo väčšine sledovaných oblastí – od triedenia odpadu, cez bioodpad, po šetrenie energiami a preferovanie lokálnych produktov. Až 85 % seniorov sa napríklad vyhýba značkám rýchlej módy, zatiaľ čo medzi mladými je to len polovica.

„Označovať mladých na základe skupinky aktívnych dobrovoľníkov za ekologickú generáciu by bolo chybou. V mnohých iných aktivitách ich totiž s prehľadom porážajú staršie generácie,“ upozorňuje na zistenia Lakatošová.

Triedenie odpadu je u nás takmer národným športom – robí to takmer 90 % populácie. Dobre si vedie aj triedenie bioodpadu (71 %) či využívanie verejnej dopravy a bicyklov. Horšie je to však s ochotou vzdať sa mäsa či rýchlej módy – tieto návyky má osvojené len zhruba štvrtina ľudí.
Na chvoste ekologických aktivít je dobrovoľníctvo – len 14 % opýtaných sa niekedy zapája do environmentálnych iniciatív.

prieskum NMS
Zdroj: NMS Market Research Slovakia

Predstava verzus realita

Zaujímavé je tiež, že ekologické sebavedomie Slovákov je vysoké – takmer 9 z 10 si o sebe myslí, že sa správajú ekologicky.  Za ekologického človeka sa nepovažuje len pätina ľudí z Generácie Z (18 – 28 rokov) a Mileniálov (29 – 44 rokov). Realita však ukazuje, že mnohé „zelené“ rozhodnutia robíme hlavne vtedy, keď sú zároveň aj ekonomicky výhodné.

Napriek tomu prieskum ukazuje pozitívne trendy – ekologické správanie sa stáva súčasťou bežného života, a to naprieč všetkými generáciami. Najväčším prekvapením však ostáva fakt, že ekologické zmeny v krajine neťahajú dopredu mladí, ale generácia, ktorá si pamätá svet aj bez plastových obalov, lacného oblečenia a nadspotreby.

„Nie je to teda len o tom, že starší vyšli v tomto prieskume ako ekologickejší len kvôli tomu, že ich správanie je motivované najmä šetrením a finančnou situáciou. Sú to aj ďalšie aktivity, často spojené práve s nakupovaním, kde staršie generácie častejšie robia ekologicky zodpovednejšie rozhodnutia,“ uzatvára Lakatošová.

Porovnajte sa s ostatnými

Správate sa zodpovedne voči našej planéte? Vďaka ekologickej kalkulačke zistíte, ako si v oblasti ekologického správania stojíte v porovnaní so zvyškom populácie.

Online prieskum agentúry  NMS Market Research Slovakia prebiehal v čase od 2. do 7. júla 2025. Zber dát bol realizovaný cez panel National Sample. Zúčastnilo sa ho 1 009 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov.