1. Nemýľte si reklamu a žurnalistiku
Určite dostávate množstvo ponúk na „úžasné rozhovory“, kde si môžete vybrať otázky, zredigovať odpovede a v životopise spomenúť ešte aj úspech zo základnej školy. Ak si takýto rozhovor kúpite, je to reklama, nie žurnalistika. A vy ste klient, nie respondent.
Nečakajte rovnaký servis od serióznych médií, ktoré majú úctu k sebe a zodpovednosť voči svojim čitateľom. Sami ako čitatelia najlepšie viete, že reklamné rozhovory nečítate. A nielen vy. Ak má text zaujať, musí mať novinárske napätie, nie reklamnú uhladenosť.
2. Zaujímajte sa o negatíva vo vlastnej firme
Občas sa stane, že sa k hovorcovi či PR manažérovi nedostanú upozornenia o negatívach vo vlastnej firme, hoci ostatní o nich vedia. V komunikácii s novinárom potom pôsobí nekompetentne, keďže nevie reagovať. Nedovoľte, aby vám kolegovia vo firme zatajili nedostatky a problémy. Berú vám možnosť pripraviť si rozumné protiargumenty.
3. Potlačte ego
Z viacerých dôvodov môžu nastať situácie, keď sa novinár pomýli, alebo urobí niečo iné, čo sa vám nepáči. Prípadne nedostatočne rozumie téme. Ani jedna z týchto okolností nie je dôvodom nafukovať svoje ego a otvoriť zbytočný konflikt. S najväčšou pravdepodobnosťou budete musieť komunikovať aj v budúcnosti, a preto je vhodnejšia korektná komunikácia.
4. Zmierňujte, nevyhrocujte
Tento bod súvisí s predchádzajúcim. Pokiaľ je proti novinárovi naštartovaný váš šéf, ste tu na to, aby ste ho upokojili a vysvetlili mu dôsledky zbytočného konfliktu s novinárom. Ak ho utvrdzujete v tom, že má pravdu a jeho reakcia bola primeraná, škodíte jemu aj firme. Slovenské komunikačné prostredie ponúka zopár prípadov, keď hovorca napätie medzi svojím šéfom a novinármi nielenže nezmierňuje, ale ho dokonca vyhrocuje. Podobné príklady nájdeme nielen v prípade vysokých politických postov, ale aj v komerčnom sektore.
5. Vysvetľujte
Novinár nemusí rozumieť každej téme, o ktorej píše. To, či bude presný, závisí aj od vašej schopnosti vysvetliť mu tému. Neľutujte čas na dlhšom sedení, hoci výstupom bude len vaša citácia v dĺžke dvoch viet. Pomôžete korektnému spracovaniu témy a vytvoríte dobrý základ pre budúcu spoluprácu.
6. Buďte promptný
Je vaším právom mať zložité mechanizmy schvaľovania odpovedí pre tlač. Ak vám však ide o čo najlepšie vzťahy, je na vás, aby ste šéfovi vysvetlili, že na odpoveď nemôžete čakať niekoľko dní. Úspech obľúbených tlačových hovorcov spočíva v tom, že si vydobyli vo vlastnej firme dostatočne silnú pozíciu, aby mohli reagovať rýchlo a samostatne.
Hovorcu, ktorý len preposiela otázky a odpovede, novinári veľmi neobľubujú. Skúsenosti novinárov potvrdzujú, že v lepšej pozícii sú hovorcovia, pokiaľ majú vo firme vysokú manažérsku pozíciu a teda aj väčšiu samostatnosť.
7. Rešpektujte publikum
Pokiaľ chcete, aby článok, ktorý sa vás dotýka, prečítalo čo najviac ľudí, nemôže sa volať rovnako ako kapitola vo vysokoškolských skriptách. Mierne nafúknutie pomôže odovzdať posolstvo. K takémuto riešeniu sa čoraz častejšie uchyľujú aj seriózne médiá, najmä vo webovom prostredí.
8. Nekŕmte chlebíčkarov
Na prvý pohľad je dobrý nápad získať na tlačovú besedu veľa novinárov. Alebo ľudí, ktorí sa za nich vydávajú. Ak ich však priláka len vôňa chlebíčkov, veľmi užitoční pre vás nebudú. Naopak, zaberajú miesto a ak sa vďačnosti začnú pýtať, blokujú čas ozajstným novinárom. Pokiaľ máte zaujímavú tému, na prilákanie novinárov chlebíčky nepotrebujete. Rôzne darčeky už tobôž nie. Stačí pohár vody, dobre premyslené podklady a snaha pochopiť, ako novinár uvažuje.