Medzi technologickými gigantmi sa vyostruje spor týkajúci sa reklamy v mobilných aplikáciách a s tým súvisiacou ochranou súkromia. Facebook tvrdí, že problémy mu robí nová aktualizácia iPhonu od spoločnosti Apple. Negatívne vraj ovplyvňuje obchodnú sieť Audience Network, ktorá spája identity používateľov Facebooku s ich aktivitami mimo platformy. Toto sledovanie užívateľov slúži na lepšie cielenie a umiestňovanie reklamy.

Ide o stovky milióny dolárov

Systém iOS 14, ktorý sa má spustiť budúci mesiac, predstavuje najnovší zo série pokusov spoločnosti Apple o zlepšenie ochrany užívateľov iPhonov pred online sledovaním a zhromažďovaním údajov o nich. Prostredníctvom neho sa má obmedziť aj možnosť monitorovania polohy aplikácií a používania súborov cookie vo webovom prehliadači Safari.

Facebook však varoval, že táto aktualizácia ohrozuje príjmy vo výške stoviek miliónov dolárov pre Facebook samotný, no tiež pre tisíce menších spoločností, medzi nimi aj vývojárov a tvorcov aplikácií. Najväčšia sociálna sieť na svete riadená Markom Zuckerbergom uviedla, že jej vlastné testovanie poukázalo na pokles výnosov o viac ako 50 percent pre tvorcov aplikácií používajúcich sieť Audience Network.

„Nakoniec, aj napriek našim najlepším snahám, môžu aktualizácie spoločnosti Apple spôsobiť, že sieť Audience Network bude pre systém iOS 14 taká neefektívna, že nebude mať zmysel ponúkať ju pre systém iOS 14,“ uviedla spoločnosť Facebook vo svojom stanovisku na blogu.

Bude treba výslovný súhlas

Hovorca spoločnosti Apple podľa The Wall Street Journal na margo výhrad Facebooku tvrdí, že reklamu v aplikáciách vítajú a nezakazujú sledovanie užívateľov. Požadujú však, aby každá aplikácia bola povinná získať výslovný súhlas používateľov na takéto sledovanie.

Spoločnosť Apple, ktorá vyrába mobilné zariadenia predávané po celom svete, sa tak zasadzuje za ochranu súkromia používateľov. Už dlhšiu dobu kritizuje praktiky zhromažďovania údajov, ktoré sú základom ziskov Facebooku z reklám. Nový iOS 14 by tak napríklad zabránil sledovaniu používateľa pri prezeraní aj iných webových stránok ako Facebook, pokiaľ jej to sám používateľ neumožní.

Noviny The Wall Street Journal pripomenuli, že Facebook sa obáva, že mnohí používatelia odmietnu sledovanie pre reklamné účely, ak budú mať na výber. Dokazuje to aj prieskum spoločnosti Tap Research. Až 85 respondentov v ňom uviedlo, že ak budú mať tú možnosť, požiadajú aplikácie, aby ich nesledovali.