Nemecká spoločnosť Zalando v utorok na súde napadla Európsku komisiu (EK), pretože ju komisia v súvislosti s novými a prísnymi pravidlami Európskej únie pre internetový obsah zaradila do rovnakej kategórie ako spoločnosti Google či Meta Platforms. Najväčší internetový predajca textilu v Európe o tom informoval v tlačovej správe. Niektorí analytici sa domnievajú, že príklad Zalanda budú nasledovať zrejme aj veľké americké technologické firmy.
Podľa unijného Aktu o digitálnych službách (DSA), ktorý vstúpil do platnosti v minulom roku, bolo Zalando označené za veľmi veľkú internetovú platformu (VLOP), pretože má viac ako 45 miliónov užívateľov. Medzi internetové platformy s globálnym dopadom radí Brusel ďalej napríklad päť dcérskych spoločností Alphabetu (okrem iného Google Maps, Google Play či Google Shopping), dve divízie Mety (Facebook, Instagram), LinkedIn patriace pod Microsoft, Twitter, AliExpress zo skupiny Alibaba, Booking.com, Wikipédiu alebo čínsky TikTok.
Nemecká spoločnosť Zalando napadla metodiku EK a obrátila sa na Súdny dvor Európskej únie so sídlom v Luxemburgu, teda na najvyšší európsky súd. Komisia podľa nej nezohľadnila hybridnú povahu obchodného modelu Zalanda a skutočnosť, že nepredstavuje systémové riziko šírenia škodlivého alebo nezákonného obsahu od tretích strán.
Výhrady Zalanda
„Európska komisia nesprávne interpretovala počty našich užívateľov a nevzala na vedomie náš prevažne maloobchodný obchodný model," uviedol šéf nemeckej firmy Robert Gentz. „Počet európskych užívateľov, ktorí sa pripájajú k našim partnerom, je hlboko pod prahom, ktorý DSA stanovila pre to, aby (Zalando) spadalo do kategórie VLOP,“ dodal.
Spoločnosť Zalando uviedla, že používatelia jej maloobchodného podnikania, ktorí v minulom roku tvorili 64 percent hrubého objemu tovaru, by nemali byť započítaní, pretože DSA sa nevzťahuje na maloobchodné služby. Počet priemerných aktívnych mesačných užívateľov dvoch programov, v rámci ktorých značky, maloobchodníci a kamenné predajne predávajú priamo svojim zákazníkom, vyčíslili na 31 miliónov.
„Dodržiavanie DSA nie je trestom. Vyzývam všetky platformy, aby ho vnímali ako príležitosť na posilnenie hodnoty svojej značky a povesti dôveryhodného webu,“ uviedol vo vyhlásení eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton.
Európsky blok prijal pravidlá regulujúce prevádzku internetu vlani s cieľom posilniť dohľad nad rýchlo sa vyvíjajúcim virtuálnym prostredím, zlepšiť dodržiavanie práv užívateľov a obmedziť vplyv najväčších firiem. Platformy zo stanoveného zoznamu musia pravidelne dokumentovať, ako plnia svoje povinnosti. V prípade porušenia pravidiel im hrozí pokuta vo výške až šiestich percent globálneho celoročného obratu.