V Európskej únii dnes končí lehota, do ktorej sa 19 veľkých internetových platforiem, ako je Google, Amazon či Alibaba, malo prispôsobiť unijnému aktu o digitálnych službách (DSA). Budú musieť viac dbať na súkromie užívateľov či dôslednejšie postupovať proti nelegálnemu obsahu a dezinformáciám, inak im hrozia vysoké pokuty.

Nové európske nariadenie pracuje podľa hesla: čo je nelegálne off-line, musí byť nelegálne aj online. To však podľa odborníkov nie je také jednoduché. Je potrebné nájsť krehkú rovnováhu medzi slobodou prejavu, ktorá je prvoradá, a bojom proti zneužívaniu, ktoré ohrozuje základné práva alebo demokraciu, teda na príklad narúša voľby, šíri dezinformácie alebo chráni maloletých.

DSA sa zameriava na platformy, nie na užívateľov. Oddnes ukladá 19 najväčším sociálnym sieťam, trhoviskám a vyhľadávačom množstvo povinností. Rovnako ako doteraz nie sú tieto platformy právne zodpovedné za obsah, ktorý ponúkajú, ani nemajú povinnosť ho vopred identifikovať. EÚ však dúfa, že ich po desiatich rokoch rastúceho násilia na internete prinúti k zavedeniu účinného systému kontroly. Okrem iného budú musieť používateľom internetu ponúknuť nástroj na ľahké nahlásenie nezákonného obsahu, ktorý definujú vnútroštátne právne predpisy alebo iné európske dokumenty, a zabezpečiť jeho následné rýchle odstránenie.

Upozornenia na protiprávne konanie v jednotlivých krajinách od dôveryhodných oznamovateľov budú mať prednosť. Stránky obchodníkov budú musieť byť schopné vysledovať predajcu, aby sa obmedzili podvody. Pod drobnohľadom budú tiež ich algoritmy: budú musieť vysvetliť, ako ich odporúčacie systémy fungujú, a ponúknuť alternatívy bez personalizácie.

Pokiaľ ide o reklamu, DSA zakazuje zameriavať ju na maloletých a zakazuje aj reklamy založené na citlivých údajoch, ako je náboženstvo či sexuálna orientácia. Dodržiavanie pravidiel budú sledovať nezávislé audity pod dohľadom Bruselu. Akékoľvek porušenie sa bude trestať pokutami až do výšky šiestich percent celosvetového obratu firmy. Ak spoločnosť nariadenie poruší opakovane, môže byť dokonca zakázaná.

Väčšina hlavných platforiem v posledných týždňoch ohlasuje opatrenia, ktoré im majú pomôcť nariadenia dodržiavať. Meta uviedla, že za tým účelom prijala tisíc ľudí, TikTok prijaté opatrenia zverejnil, Apple vysvetľuje, že je v procese ich zavádzania a Elon Musk sľúbil, že X (bývalý Twitter) bude DSA rešpektovať. Amazon podal odvolanie proti svojej prítomnosti v zozname (rovnako ako internetový predajca Zalando), ale naznačil, že veľa investuje do nahlasovania nezákonného obsahu a ak bude jeho žiadosť zamietnutá, plánuje predpisy dodržiavať.

Ďalšie dôležité správy

Google, Facebook, Twitter apps
Neprehliadnite

Nezamestnávajte sa u technologických gigantov. Stavte na firmy z Fortune 500, radí podnikateľ