Člen hardrockovej kapely svoje tvrdenia zakladá najmä na slogane, ktorý vlastník YouTubu Google používal pri rokovaní s umelcami. Znenie „Don't Be Evil“ odkazovalo na férovú kompenzáciu pre všetky strany.

„Motto sa odvtedy zmenilo na ‚Do The Right Thing‘. Je čas začať sa podľa vašich firemných hesiel aj správať, Google, a investovať do budúcnosti hudby,“ uviedol hudobník.

Kapela plánuje na konci apríla vydať svoj štvrtý štúdiový album, na ktorý nadviaže veľkým medzinárodným turné. Práve spomínané novinky a peniaze určené na ich propagáciu chcú použiť na zvýšenie povedomia o kríze medzi hudobným priemyslom a YouTubom.

Komentáre členov Sixx:A.M. predstavujú prvú vlnu kampane, ktorá by mala vyústiť do dlhotrvajúcich debát o výške kompenzácie plynúcej pre umelcov za zverejnenie hudobných videí.

„Bolo by pre nás veľmi jednoduché len tak mlčať, ďalej si žiť a boli by sme jednoducho v pohode. Ale ako milovníci hudby, ktorým tento úžasný priemysel toľko dal, vidíme, že hudobnému priemyslu hrozia zlé veci. S tým sa nemôžeme vyrovnať,“ uviedol spevák James Michael.

Autori viac zarábajú na vinyloch ako na YouTube

Na alarmujúci nepomer medzi rastom spotreby hudby a príjmami umelcov poukázala aj nedávna správa asociácie Recording Industry Association of America (RIAA). Podľa nej umelci zarobia viac z predaja vinylových platní (približne 416 miliónov dolárov) ako za streamovanie na reklamou dotovaných portáloch (385 miliónov dolárov).

Platené služby sú podľa kapely k hudobníkom štedrejšie. „YouTube umelcom vypláca asi šestinu z toho, čo Spotify alebo Apple Music,“ uviedol N. Sixx pre BBC.

„Myslím, že to obzvlášť postihuje mladých a začínajúcich umelcov a tým pádom to má vplyv na budúcnosť hudby. A to je desivé. Takže o tom hovoríme práve teraz z dôvodu, že máme pocit, že viac ako inokedy je dôležité zaviesť nejaký mechanizmus, ktorý zabezpečí, že s umelcami sa bude zaobchádzať spravodlivo a za to, že ich hudba produkuje YouTubu masívne zisky, budú kompenzovaní,“ dodáva J. Michael.

V rozhovore sa tiež priznávajú, že sami sú veľkými fanúšikmi a častými používateľmi videoportálu. Google má však podľa nich obrovskú moc ovplyvniť celý hudobný priemysel.

Kým cena technologického giganta je vyše 500 miliárd dolárov, celý hudobný priemysel má hodnotu len niečo okolo 15 miliárd. Google je ďalej najpoužívanejším nástrojom na vyhľadávanie hudby a zároveň hudba je nasledovanejším obsahom na YouTube. Spoločnosť by sa teda mala namiesto vyvíjania áut bez vodičov venovať radšej férovému vyplácaniu hudobníkov, myslia si aktivisti.

Google: Vďaka nám platia aj tí, čo neplatili

Na komentáre kapely Google reagoval slovami, že ohľadom zvyšovania transparentnosti v platbách umelcov spolu s nahrávacími spoločnosťami a vydavateľstvami viedol a vedie niekoľko produktívnych debát.

„Prostredníctvom našej predplatenej služby sa tiež snažíme do hudobného priemyslu priniesť vyššie príjmy, rovnako ako pokračovať aj v raste nášho reklamou podporované podnikania, ktoré umožňuje umelcom a spoločnostiam speňažiť 80 percent poslucháčov, ktorí v minulosti za hudbu neplatili,“ dodáva vo vyhlásení.

Sixx:A.M. nie sú jediní, ktorý sa v odvetví pokúšajú o zmenu. Svoju kampaň v minulosti rozbehli napríklad Katy Perry, Lionel Richie, Bon Jovi či Christina Aguilera, ktorí riešili najmä donekonečna sa opakujúci problém pirátsky šíreného materiálu.

Podľa hudobníkov je zákon na ochranu autorských práv neefektívny a technologické firmy vďaka nemu zarábajú milióny na reklame predávanej okolo nelegálnych kópií.

Interpreti a vydavateľstvá majú v spore aj politickú podporu. Andrus Ansip, podpredseda Európskej komisie zodpovedajúci za jednotný digitálny trh, vyzval podľa FT.com Google, aby zvýšil podiely, ktoré posiela držiteľom autorských práv. Podľa neho YouTube generuje ročne pre hudobný priemysel ako najpopulárnejšia hudobná služba len okolo 600 miliónov eur, no napríklad konkurenčný Spotify až 1,6 miliardy.

Google pripomenul, že dovedna autorom vyplatil doteraz okolo troch miliárd a platby z jeho strany každoročne narastajú. Spoločnosť zároveň dodala, že porovnávanie so Spotify nie je celkom fér, lebo hudba na YouTube tvorí len časť obsahu.