Po vlaňajších peripetiách YouTubu so zadávateľmi, ktorí vo veľkom bojkotovali videoserver pre spájanie ich značiek s nevhodným obsahom, prichádza Google s ďalšou úpravou pravidiel, ktorá má vylepšiť jeho imidž smerom k inzerentom.
Zásadnou zmenou je nové určenie kanálov, ktoré na YouTube môže získavať príjmy z reklám. Kým od vlaňajšieho apríla to boli tvorcovia s aspoň 10-tisíc prezretiami videí, po novom to budú len kanály s minimálnym počtom tisíc odberateľov a 4-tisícmi hodín prezretí videí za posledný rok.
Zarábať už nebude môcť každý
Úprava podmienok YouTube Partner Programmu odstrihne od príjmov z reklamy malé, spravidla narýchlo budované kanály, ktoré sa presadzujú často kontroverzným obsahom. Vyšší štandard podľa YouTube pomôže zabrániť tomu, aby si nevhodné videá ukrajovali peniaze z marketingových budgetov a zároveň peniaze nasmeruje k tým, ktorí vytvárajú na videoserveri reálnu hodnotu kvalitným obsahom.
Zmena sa týka nových aj existujúcich kanálov, ktorých sa dotkne 20. februára. Kanály, ktoré dovtedy nesplnia podmienky, nebudú môcť u seba púšťať reklamu. YouTube pripúšťa, že zmena sa týka značného počtu kanálov, na druhej strane 99 percent z nich zarábalo vlani na reklame menej ako 100 dolárov. Zároveň ubezpečuje, že tí, čo súčasťou partnerského programu zostanú, reprezentujú 95 percent zásahu na YouTube pre inzerentov.
Videoserver tiež naznačuje, že chce riešiť aj situácie, keď zadávateľov poškodí jeden zlý počin od veľkého kanála. Tam však konkrétne riešenie zatiaľ nemá, idey chce aj od značiek. YouTube nepochybne naráža na nedávnu kontroverziu so známym tvorcom Loganom Paulom, ktorý vo videu nakrúcal samovraha v japonskom lese či video najsledovanejšieho tvorcu PewDiePie s antisemitským obsahom.
Ručná kontrola najcennejšieho obsahu
Čiastočne túto otázku rieši ďalšia ohlásená zmena YouTubu, ktorou je manuálne posudzovanie obsahu v takzvanej Google Preferred skupine, kde videoserver zhromažďuje najatraktívnejší obsah od najsledovanejších autorov zo svojej siete, a kde zároveň predáva najdrahšie reklamu. Ide o zhruba 5 percent videí, ktoré sú najzaujímavejšie pre inzerentov a oslovujú cieľovú skupinu 18 – 34-ročných. L. Paula aj PewDiePie z Google Preferred po prehreškoch YouTube vyradil.
Ľudskí moderátori budú po novom sledovať všetky videá tvorcov z Google Preferred a vyradia z neho každé, ktoré síce prejde automatizovaným systémom YouTubu, ale nebude „family-friendly“, teda pre zadávateľom úplne neškodné. Ručnú kontrolu videí v Google Preferred zavedie YouTube v USA do polovice februára a na ostatných trhoch do konca marca.
Lepšia kontrola nad umiestnením reklám
Tretia novinka YouTube je takisto priamo zacielená na zadávateľov, ktorým chce videoserver novými nástrojmi umožniť ešte väčšiu kontrolu nad tým, kde sa ich reklamy zobrazia. Značky si budú môcť zvážiť svoju mieru „citlivosti“, teda napríklad nakupovať len na vybranom okruhu videí, alebo reklamu nasadiť aj v najpopulárnejších videách, kde je však riziko nevhodného obsahu vyššie.
YouTube zavádza trojstupňovú kontrolu obsahu, v ktorej sa sami zadávatelia a agentúry budú môcť vyjadriť, či dané umiestnenie reklamy je aj z ich pohľadu vhodné. Priestor na kontrolu bezpečnosti značiek otvára YouTube aj tretím stranám, čo má zvýšiť transparentnosť.
YouTube verí, že krokmi vyjde v ústrety zadávateľom. Tvrdí, že aj napriek vlaňajším kontroverziám, jeho reklamný systém fungoval efektívne – počet kanálov, ktoré zarobili viac ako 100-tisíc dolárov, stúpol medziročne o 40 percent.