V sťažnosti, ktorú podali v USA skupiny na ochranu detí Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC) a Center for Digital Democracy (CDD), opisujú, že našli stovky reklám a promo videí, ktoré podporujú nezdravé jedlá a nápoje. Ide napríklad o produkty značiek Coca-Cola, Nestlé, Hershey a mnoho ďalších. Vyzývajú tak americkú federálnu obchodnú komisiu, aby prešetrila aplikáciu YouTube Kids, píše server Digitaltrends.com.

Screenshoty, ktoré sú súčasťou sťažnosti, upozorňujú na to, že sa vo videách nachádzajú nezdravé jedlá a nápoje vo forme product placement a propagačných videí.

Množstvo spoločností, ktoré vyrábajú tieto produkty, sú pritom členmi priemyselného samoregulačného programu Children’s food and beverage advertising initiative (CFBAI), ktorý sa zaväzuje nešíriť reklamu medzi deti mladšie ako 12 rokov.

Napríklad Coca-Cola sa zaviazala, že nebude predávať sladené nápoje deťom mladším ako 12 rokov. No spomínané skupiny na ochranu detí našli 47 televíznych reklám a 11 propagačných videí v aplikácii Youtube kids, ktoré tento sľub porušujú.

Riaditeľ Josh Golino vo vyhlásení uviedol, že YouTube Kids je zaplavený reklamou na nezdravé jedlá a nápoje. Naráža hlavne na umiestnenie produktov priamo vo videách pre deti, pričom upozorňuje na to, že detský divák nedokáže rozoznať reklamu od zábavy.

YouTube čelí kritike. Podprahovo chrlí na deti reklamu na nezdravé jedlá

Zdroj: youtube.com

Taktiež by podľa J. Golinu mala komisia prešetriť, prečo nie sú algoritmy spoločnosti Google nakonfigurované tak, aby sa zamedzilo šíreniu propagácie nezdravých jedál a nápojov na YouTube Kids, cituje ho Digitaltrends.com.

Hovorkyňa spoločnosti YouTube podľa denníka Guardian uviedla, že aplikácia YouTube Kids obmedzuje platenú reklamu pre všetky značky potravín a nápojov.

Ak tvorcovia zverejnia videá, ktoré obsahujú product placement, sú z aplikácie vylúčené. YouTube Kids obsahuje široké spektrum videí, vrátane tých, ktoré súvisia s potravinami, ale vraj iba takých, pri ktorých nejde o platenú reklamu. YouTube dodáva, že rodičia majú možnosť vypnúť funkciu vyhľadávania a nezobrazovať tak deťom určitú sadu videí.

Aplikácia YouTube Kids bola navrhnutá tak, aby rodičia mohli nechať svoje deti sledovať videá pre nich určené, pričom sa nemusia starať o to, či sú vystavené nevhodnému obsahu. YouTube Kids má od svojho vzniku už 10 miliónov stiahnutí.