WhatsApp bude zdarma rovnako ako Messenger – obe aplikácie patria pod krídla Facebooku. Úspešnejší WhatsApp má momentálne vyše 900 miliónov používateľov, Messenger podľa najnovších čísel prekonal hranicu 800 miliónov.

„Ako sme rástli, zistili sme, že náš prístup nefungoval ideálne. Mnohí používatelia nemajú debetnú či kreditnú kartu, a tak mali obavy, že prídu o kontakt so svojimi priateľmi či rodinou po prvom roku používania,“ čiastočne vysvetľuje WhatsApp dôvod zrušenia poplatku aj na svojom blogu.

Podľa vyjadrení J. Kouma nebude WhatsApp nahrádzať vypadnuté príjmy zahrnutím reklamy. Zamerať sa chce na sféru komunikácie značiek so spotrebiteľmi, čo by mohol byť pilier nového obchodného modelu, píše Horizont.net.

„Ešte v tomto roku začneme testovať nástroje, ktoré vám dovolia používať WhatsApp na komunikáciu s firmami a organizáciami, od ktorých chcete mať informácie,“ uvádza sa ďalej v blogovom príspevku. 

WhatsApp by tak mal onedlho ponúkať širšie možnosti ako doteraz, keď bolo absolútnou prioritou aplikácie jednoduché posielanie krátkych správ, fotografií či videí v rámci individuálnych chatov a skupinových konverzácií. Aj cez túto platformu sa teda bude zrejme čoskoro dať objednať taxi, rezervovať stôl v reštaurácii, komunikovať s bankou či dozvedieť sa od leteckej spoločnosti o meškaní spojenia.

Stratégiu posilňovania chatovacieho produktu na produkt so širším uplatnením, novými funkciami a používateľskou personalizáciou uplatňuje Facebook aj pri „svojom“ Messengeri.

Prevádzkovateľ najväčšej sociálnej siete získal WhatsApp v roku 2014 za 19 miliárd dolárov, aplikácia mala v tom čase okolo 450 miliónov používateľov, dnes ich je spomínaný takmer dvojnásobok.

„Predaj nám dovolil, aby sme sa zamerali na rozvoj, a nie na zarábanie peňazí,“ poznamenal na konferencii J. Koum.

Na mysli tým mal najmä využívanie infraštruktúry Facebooku pri implementovaní niektorých prvkov, napríklad hlasových hovorov vo WhatsAppe. Samostatný vývoj podobných utilít by si vyžiadal oveľa výraznejšie investície.

Informácie o platbe majú z rozhrania WhatsAppu zmiznúť pri aktualizácii v najbližších týždňoch. Aplikácia má už niekoľko rokov na svojom blogu aj post, v ktorom striktne odmieta predaj reklamy a svoj postoj podrobne vysvetľuje.