Na českú mediálnu scénu vstúpil ambiciózny projekt, za ktorým stojí známe meno – Veselin Vačkov, bývalý šéfredaktor a neskôr aj riaditeľ Lidových novin. Po zániku tohto tradičného denníka sa Vačkov spojil s dlhoročným kolegom a hlavným editorom Lidových novin Martinom Hampejsom a spoločne rozbiehajú spravodajský projekt s názvom Publico. Podporu našli u finančníka Karla Goláňa, a ich cieľ je jasný – osloviť náročného čitateľa v dobe zahltenej informáciami.
Stručnosť ako výhoda, nie slabosť
Slogan "Stručně, věcně, včas" vystihuje celý koncept Publica. Projekt stavia na trende takzvanej modulárnej žurnalistiky, známej najmä z amerických webov ako Newsweek alebo Axios, experimentuje s ním aj britská BBC. Znamená to, že jednotlivé správy sú členené do samostatných, prehľadných blokov – často vo forme manažérskych súhrnov, odrážok, krátkych analýz.
„Koncept Publica reaguje na záplavu informácií a nedostatok pozornosti, kterým čelí moderný človek ,“ vysvetľuje Vačkov a dodáva:. „Naším cieľom je osloviť tých, ktorí si vážia svoj čas – profesionálov, manažérov, podnikateľov ďalších ľudí patriacich do prémiových sociodemografických skupín.“

Ostrieľaný moderátor sa vracia do éteru. Richard Dírer spúšťa vlastnú politickú reláciu
Publico chce čitateľovi ponúknuť to podstatné v čo najkratšom čase: jeden článok by mu mal zabrať približne tri minúty. V textoch sa objavujú tiež emotikony patriace k modernému štýlu komunikácie.
Desiatky článkov a newslettery
Okrem webu, kde má denne vychádzať okolo desiatky článkov, budú hlavným distribučným kanálom aj pravidelné newslettery – zasielané počas pracovných dní ráno najneskôr o 6:59 a večer najneskôr o 18:59, a tiež víkendový špeciál. Cielené sú aj na mladých čitateľov, najmä generáciu Z, ktorá preferuje stručné informácie v kontexte, bez zbytočného balastu a kvetnatých komentárov.
Redakčný tím Publica tvoria bývalí redaktori zaniknutého denníka Lidové noviny, ale aj ďalší skúsení novinári z českých médií ako iDNES, Novinky, Aktuálně alebo Blesk.

Bleskový koniec slovenskej DVTV: Frindt spúšťa novú online platformu
Bez ideológie, bez paywallu
Publico sa jasne dištancuje od politického či ideologického ukotvenia. „Nechceme nikomu vnucovať svoje názory, nekopeme za žiadnu politickú stranu alebo vyhranenú ideológiu,“ zdôrazňuje Hampejs. V krajine poznačenej silnou mediálnou polarizáciou chce Publico fungovať ako nezávislá spravodajská platforma. Aj to je podľa zakladateľov dôvod, prečo nechcú ísť cestou komentárov či názorových editoriálov.
Publico bude zadarmo, bez platobnej brány (paywallu). Príjmy chce generovať z reklamy. Projekt vydáva spoločnosť Publico News, ktorej štatutárom je Vačkov. Vlastníkom je právnik a investor Karel Goláň, známy ako podielnik v rakúskej Wiener Privatbank či majiteľ poľovníckej poisťovne Halali. Administratívne a finančné zázemie poskytuje jeho firma Central European Financial Management, doménu prevádzkuje ďalšia jeho firma ZLT Prim. Výška investície nie je známa.
Rok 2025 je v Česku rokom parlamentných volieb, a Publico plánuje posilniť politické spravodajstvo – personálne aj formátovo. Ak si projekt udrží sľúbený štandard nestrannosti, analytickosti a stručnosti, môže sa stať vítaným osviežením mediálneho priestoru.


Riaditeľ ČT je zrelý na odvolanie, tvrdí rada. Souček výčitky odmieta ako neopodstatnené

Ostrieľaný moderátor sa vracia do éteru. Richard Dírer spúšťa vlastnú politickú reláciu

Šéf Markízy: Televíziu sme posunuli dopredu, aj spravodajstvo riadime výrazne lepšie

Nova posilňuje svoje online spravodajstvo. TN Live bude vysielať nonstop
