V prieskumu Nielsenu vyšlo, že zo vzorky 1 001 zapojených respondentov starších ako 15 rokov až 272 priznalo využívanie nástroja na blokovanie online reklamy. Zodpovedá to 27 percentám opýtaných.
Ako dôvod využívania takzvaných adblockerov uvádzali respondenti najmä agresivitu inzercie a jej veľké množstvo.
Až ôsmi z desiatich účastníkov prieskumu zároveň uviedli, že by nástroje nepoužívali, ak by bolo reklám na webe menej.
Častým dôvodom na používanie AbBlocku a obdobných softvérov, ktorý bol uvedený v troch štvrtinách odpovedí, je zrýchlenie prehliadania a načítavania webových stránok.
Zhruba sedem z desiatich respondentov tvrdí, že im prekáža sledovanie ich pohybu na webe a využitie takzvaného retargetingu – či už zobrazovaním reklám podľa záujmu alebo minulých nákupov.
Napriek využívaniu spomínaných softvérov si dve tretiny používateľov uvedomujú, že svojím počínaním pripravujú o príjmy prevádzkovateľov stránky.
Prieskum agentúry potvrdil, že blokovanie reklamy je najmä záležitosťou prehliadania internetu na desktopoch. Šesť z desiatich respondentov odpovedalo, že „blokovač“ nepoužíva v mobilnom zariadení. Naopak, 27 percent účastníkov prieskumu uviedlo, že reklamu blokuje na všetkých zariadeniach.
AdBlock a ďalšie softvéry, ktoré dokážu na weboch vypnúť bannerovú reklamu, ale aj ďalšie typy inzercie, patria v súčasnosti k veľkým výzvam mediálnych domov, ktoré proti týmto nástrojom bojujú všemožnými spôsobmi vrátane súdnych sporov.
Prieskum agentúry Nielsen Admosphere o využívanie softvérov na blokovanie reklám Zdroj: Nielsen Admosphere
Do boja proti blokovaniu reklám sa jednotlivé médiá púšťajú aj samostatne cez vlastné idey – nemecký bulvár Bild či americký Washinton Post napríklad blokujú používateľov, u ktorých ich systém zistí používanie blokovača.
V susednom Česku vlani dva prieskumy odhadli podiel používateľov využívajúcich softvér na blokovani reklám na 11 respektíve 12 percenty. Podľa odhadov združenia SPIR to pri prepočte na výdavky na internetovú reklamu v roku 2014 pre prevádzkovateľov webov predstavovalo ušlé výnosy 1,2 miliardy českých korún.
Na globálnej úrovni ochudobňujú podľa odhadov odborníkov tieto softvéry reklamný trh online médií o milióny eur ročne. Niektorí však argumentujú tým, že zadávatelia platia až za zobrazenie inzercie, teda impresie. A tie tak či tak dostanú, keďže väčšinová časť publika „blokovače“ nepoužíva.