Reálna výška preinvestovaných peňazí je nižšia ako hodnota trhu, ktorú prezentuje IAB (podľa odhadu mediálnej agentúry Media and Digital Services za vlaňajšok 92,73 milióna eur).
Údaje združenia vychádzajú z media-net-net hodnoty reklamy na členských serveroch IAB Slovakia, teda nahlásených čistých inzertných príjmov bez započítania agentúrnych provízií a bonusov.
Zahŕňajú aj mediálne partnerstvá na členských serveroch IAB Slovakia a odhad tržieb slovenských nečlenských a nadnárodných hráčov, ako Google, Facebook, Twitter, YouTube. Títo globálni hráči si z trhu ukrajujú vyše polovicu investícií a ich sila na úkor lokálnych vydavateľov rastie, čo je pre trh jedna z hlavných výziev.
V roku 2015 dosiahli výdavky podľa IAB 91 miliónov eur. Nárast v minulom roku tak činí 23,2 percenta. Od roku 2012 ide o najvyšší medziročný rast.
Vývoj výdavkov do internetovej reklamy 2012 – 2016 a medziročné % rastu reklamných kategórií Zdroj: IAB Slovakia
„Neustále bude čoraz viac značiek presúvať väčšiu časť svojich budgetov z klasických médií do digitálu a vznikne ďalší priestor na rast výdavkov do internetovej reklamy aj v nasledujúcom období. Tento mediatyp stále rastie v celkovom podiele zásahu a aj v strávenom čase, pre niektoré cieľové skupiny je dokonca najdôležitejším mediatypom zo všetkých,“ uviedol predseda Správnej rady IAB Slovakia Michal Žatkuliak.
V absolútnej hodnote je na čele reklamných formátov bannerová reklama s rastom 28,4 percenta. Zadávatelia si vlani nakúpili bannery v hodnote takmer 71 miliónov eur.
Ako uvádza IAB, pod medziročný nárast kategórie sa postupne podpisujú každoročné rasty programmatic reklamy, videa a mobilnej reklamy. Trend je zachytený aj v deklaráciách členských médií: programmatic zaznamenal rast 47 percent, mobilná display reklama rast 46 percent a video reklama 29-percentný nárast oproti roku 2015. Celkovo však tieto tri kategórie vlani tvorili len 30-percentný podiel na bannerovej reklame deklarovanej členmi IAB Slovakia.
Zdroj: IAB Slovakia
Druhou najsilnejšou kategóriou internetovej reklamy je stabilne vyhľadávanie, jeho celkový podiel na výdavkoch však porovnaní s predošlým rokom o klesol. Hodnota investícií zadávateľov dosiahla 26,87 milióna eur.
Najvyššie percento medziročného nárastu zaznamenala podľa dát IAB položka Other, v ktorej sú zahrnuté viaceré formy reklamy, tie však samostatne v absolútnych hodnotách nevykazujú vysoké čísla.
„Spomedzi týchto formátov najviac výdavkov smeruje do natívnej reklamy, PR článkov a affiliate marketingu. Natívna reklama dosiahla medzi členskými médiámi 90-percentný rast v porovnaní s rokom 2015,“ uvádza združenie.
Zdroj: IAB Slovakia
IAB Slovakia otvorilo zároveň na svojej pôde diskusiu o ďalších nových možnostiach monitorovania reklamných výdavkov v online.
„Do úvahy prichádza aj auditovanie finančných tokov do internetovej reklamy cez médiá ako aj agentúry prostredníctvom audítorskej spoločnosti, čo by zabezpečilo oveľa presnejší odhad výdavkov do reklamy nadnárodných platforiem,“ dodáva M. Žatkuliak.