Toto nie je Azet ani Zoznam. Dnes: Vlaky.net.
Čo nájdete na Vlaky.net?
- Lásku k vlakom a koľajam
- Studňu informácií o železniciach
- Novinárov, manažérov, sociológa na dôchodku a oficiálneho pracovníka železníc
Zdá sa vám sieť slovenských staníc a železníc neprehľadná? Často ide o zaujímavé stavby. Na Slovensku máme krásne trate s množstvom mostov, viaduktov či tunelov z predvojnových rokov. Viete, že napríklad pri Telgárte existuje dlhočizný tunel, ktorý prekonáva výrazné stúpanie pomocou tvaru slimáka? Že každá z tratí má svoju históriu, špecifiká. Keď si rozložíte celú železničnú sieť na trate, zistíte súvislosť s podobnosťou staničiek, ktoré boli budované vždy v jednej sade. Všetky trate a všetky prvky, ktoré jednotlivé železničné cesty obsahujú, nájdete veľmi podrobne zdokumentované na Vlaky.net. Tak, ako to vedia urobiť len nadšenci.
Keď sa povie nadšenci, títo sú ako z učebnice. Ľudia s vášňou pre dopravu sa na webe všeobecne organizujú radi a aktívne. Tí, ktorých fascinuje mestská hromadná doprava, si pred rokmi založili iMHD.sk. Druhá skupina zhromaždená práve na Vlaky.net má zas slabosť pre iných druh prepravy.
Zdroj: Vlaky.net
Najväčší slovenský web o železniciach sa ešte aj narodil vo vlaku. "Vznikol nezáväznými rozhovormi dvoch kolegov o tom, ako jednému z nich zvykla ubiehať ranná cesta vlakom do zamestnania," spomínajú tvorcovia webu Zbyněk Zlinský, Ivan Wlachovský a Marián Madara. Odvtedy dokázal spojiť úplné odlišnosti - ľudí z rôznych miest, zamestnaní a vekových kategórií klikajú na tie isté stránky kvôli spoločnej vášni: koľajam a všetkému, čo s nimi súvisí. Pripúšťajú to aj sami tvorcovia. V osemčlennej redakcii fungujúcej ako nadšenecké perpetuum mobile združila láska k vlakom novinárov, manažérov, sociológa na dôchodku ale aj oficiálneho pracovníka železníc.
Web financujú sami, príjmy z reklamy sú len drobná výpomoc. Aj tak ale dokážu robiť relatívne veľké nákupy - a nie sú to pri internetových projektoch očakávateľné servery a diskové polia. Vlaky.net si kúpili, ako inak, vlak. Presnejšie, jeden vyradený vozeň z polovice 20. storočia. Vo vlastníctve fanúšikov železnice je od roku 2006, a ocitol sa v láskavých rukách. "V súčasnosti ho vlastnými silami a finančnými prostriedkami rekonštruujeme, aby ako historický exponát mohol slúžiť ďalším generáciám," vysvetľujú tvorcovia Vlaky.net.
A pri vlastnom vozni to nekončí. Dobrovoľná činnosť v múzeu dopravy, jazdy starými vlakmi po Slovensku, mapy železníc a atlasy rušňov a vozňov - to všetko zorganizovali a vygenerovali Vlaky.net za roky svojej existencie s pomocou komunity, ktorú okolo seba zhromaždili. Nie je malá. Podľa Zlinského, Wlachovského a Madaru ju dnes tvorí zhruba 25 reportérov a 4000 surferov aktívnych na fórach. K úplnej spokojnosti ale ani to celkom nestačí. Popularizovať železničnú dopravu je pre tím Vlaky.net poslaním. A úspech? Ten má web o vlakoch definovaný jednoduchým želaním. "Kiež by sme o päť rokov mohli skonštatovať, že železnica už nie je na pokraji záujmu, ako je tomu v súčasnosti."