Turecko na základe nového zákona o dohľade nad sociálnymi sieťami vydalo zákaz zverejňovania reklamy na sieťach Twitter, Pinterest a Periscope. Informovala o tom dnes agentúra Reuters. Podľa Telekomunikačného úradu BTK prevádzkovatelia sietí nesplnili pravidlo, podľa ktorého musia mať tieto platformy nové miestne zastúpenie v Turecku. Facebook či YouTube sa nariadeniu podriadili.
Turecko vlani prijalo zákon, ktorý okrem iného nariaďuje, aby veľké zahraničné sociálne platformy s viac ako jedným miliónom denných používateľov mali v krajine miestne zastúpenie. Ak tak neurobia, môžu súdy postupne zredukovať ich internetové pôsobenie v krajine až o 90 percent.
Facebook v Turecku ustanoví svojho zástupcu v súlade s novým mediálnym zákonom
Kritici tvrdia, že Ankara vďaka novému zákonu získala možnosť lepšie kontrolovať sociálnej siete a bude mať vplyv aj na zverejňovanie obsahu. Podľa nich to môže zneužiť na zničenie opozície.
Facebook sa rozhodol zástupcu v Turecku vymenovať v pondelok, tesne predtým, než rozhodnutie o zákaze reklamy vyšlo v úradnom vestníku. Zároveň ale uviedol, že zastúpenie zruší v prípade, ak by čelil zo strany vlády tlaku ohľadom zverejňovaného obsahu. YouTube tento krok urobil už minulý mesiac. Twitter, jeho streamovacia platforma Periscope ani aplikácie pre zdieľanie obrázkov Pinterest zatiaľ krok Turecka nekomentovali.
„Sme rozhodnutí urobiť všetko pre ochranu dát, súkromie a práv našich občanov. Nikdy nedovolíme, aby v Turecku zvíťazil digitálny fašizmus a neúcta k pravidlám," napísal na Twitteri Ömer Fatih Sayan, námestník ministerstva dopravy, ktoré má telekomunikácie v gescii.