Toto podozrenie sa potvrdilo skupine výskumníkov pod vedením Andreu Stroppu, ktorí sa pozreli na vyše 10 miliónov instagramových účtov (z vyše 300 miliónov údajne aktívnych používateľov siete). Ako informuje Huffington Post, z tejto vzorky bolo 30 percent účtov neaktívnych (zverejnili iba jeden obrázok). Ďalších 8 percent zas vykazovalo známky spambotov.
Ako týchto rozoznať? Na sociálnych sieťach, a Instagram nie je výnimka, sa dajú nakupovať „fake“ používatelia, ktorí buď manuálne alebo automatizovane spamujú účty iných ľudí.
Firmy si vo všeobecnosti kupujú spambotov a falošných používateľov, aby nafúkli svoju domnelú popularitu na sociálnych sieťach, aby boty vypisovali reklamné odkazy do diskusií alebo aby likeovali príspevky a tlačili tak do popredia názov nejakej stránky.
Výskumníci si nakúpili od desiatich takýchto firiem 20-tisíc botov a sledovali, ako sa správajú na Instagrame.
V priemere im vyšlo, že jeden spambot nahrá okolo 6 obrázkov a pomer medzi followermi účtu a počtom iných sledovaných používateľov je 1:41. Čiže tieto podvodnícke účty majú len zopár instagramových „priateľov“, zato sú však veľmi aktívni pri pridávaní iných účtov, ktoré môžu spamovať. Medzi evidentnými spambotmi bol napríklad účet, ktorý nenahral ani jeden obrázok, no mal 144 followerov a sledoval až 4-tisíc iných účtov.
Pri skutočných ľuďoch sa priemerný počet nahratých obrázkov pohyboval okolo 55 a pomer medzi počtom followerov a sledovaných účtov bol jedna k jednej.
A ako funguje super-rýchle pribúdanie likeov od neznámych ľudí? Kľúčom sú hashtagy, teda kľúčové slová za mriežkou. Predajcovia spambotov podľa šéfa výskumu A. Stroppu vyvinuli softvér, ktorý dokáže sledovať ľudí na základe vytypovaných kľúčových slov.
Spamboty sú vo svojej podstate neškodné, pokiaľ na ne človek nereaguje, dodáva Huffington Post. Používatelia sa však môžu vystaviť riziku, ak navštívia falošný profil a začnú klikať na prípadné linky, nachádzajúce sa na účte, ktoré môžu viesť k stránkam s nebezpečným obsahom. Prístupu k fotkám sa dá zabrániť aj tak, že si človek nastaví celý svoj instagramový účet ako súkromný. Nemusí to byť na škodu - v minulosti sa objavili prípady, keď spamboty ukradli identitu používateľov a zverejňovali v rámci iného účtu tie isté fotky a statusy, informoval vlani The Verge.
Instagram sa pravidelne snaží čistiť rady používateľov od spammerov, podobne ako jeho materská firma Facebook. Veľká čistka prebehla napríklad koncom minulého roka, keď najväčšie hviezdy na sieti (čo do počtu followerov) ako Justin Bieber, Kim Kardashian či Selena Gomez stratili vyše milión falošných fanúšikov. V priemere mali používatelia fotosiete prísť o 7,7 percenta followerov.
Podľa Wall Street Journalu Facebook tvrdí, že vlani dve percentá používateľov z 1,4 miliardy sa do siete prihlásili menej než raz mesačne. Pred niekoľkými mesiacmi tiež znížil mnohým firmám počty fanúšikov, keď vymazal neaktívne účty.
Twitter zas uvádza, že podiel fake účtov sa v jeho prípade pohybuje pod piatimi percentami. Odborníci, ktorých WSJ oslovil, si myslia, že čísla sú vyššie.