Štátom dotovaná Tlačová agentúra SR (TASR) spustila v pondelok nedávno avizovaný internetový magazín. Nová stránka funguje pod názvom Webmagazin.sk a venuje sa témam o životnom štýle ako móda, zdravie, cestovanie, autá či technológie. 

Web kombinuje vlastné spravodajstvo s PR článkami. Stránke dominuje okno s veľkou fotografiou, v ktorom sa striedajú top články.

Štátna TASR spustila nový web plný PR článkov

V niektorých prípadoch ide o vlastné texty, v iných o články od externého dodávateľa alebo o PR texty. Čitatelia nie sú vopred upozornení na rozdiel medzi pôvodným autorským výtvorom a komerčným príspevkom. Viaceré texty síce budia dojem PR článku, no sú podpísané redaktorkou Webmagazínu.

Medzi správami figuroval v pondelok napríklad autorský text o „najprestížnejšom slovenskom módnom návrhárovi Ferovi Mikloškovi“ a jeho novej „nadčasovej klasike v luxusnom prevedení“ alebo článok o nadrozmernom LED televízore s „ohromujúcou“ kvalitou zobrazenia, ktorého „farby a detaily vás jednoducho uchvátia“. Na top pozíciu sa zaradila aj tlačová správa o nových mobiloch značky HTC bez avíza, že ide o PR, ako to býva štandardne na spravodajských serveroch. 

„Našou ambíciou bolo vybudovať moderný portál, na ktorom si návštevníci budú môcť prečítať odľahčené témy a kde vytvoríme aj exkluzívne reklamný a PR priestor pre propagáciu vlastných produktov a služieb a tiež aj pre našich klientov,“ povedal v tlačovej správe k novému webu generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník.

Agentúra spustila po spravodajskom webe Teraz.sk ešte jeden online produkt, hoci zákon o TASR jej poslanie vidí niekde inde. TASR je podľa neho „verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti spravodajstva“, pričom by nemala pôsobiť v prospech žiadnej politickej, ale ani hospodárskej skupiny.

„Webmagazín nie je službou vo verejnom záujme a ani ňou nemôže byť. Je však ambíciou TASR byť dôveryhodnou, rýchlou a súčasne atraktívnou tlačovou agentúrou, lebo jedno podporuje druhé,“ uviedol pre Mediálne.sk manažér internetových projektov v TASR Martin Dorčák. Webmagazin.sk má podľa neho spolu so spravodajským serverom Teraz.sk ďalej zviditeľniť činnosti agentúry a zatraktívniť značku TASR.

Ako príklad uviedol obdobný magazín českej agentúry ČTK. Ten zverejňuje predovšetkým vlastné správy s lifestylovým zameraním.

„Ak chcú verejnoprávne médiá osloviť verejnosť, musia prinášať kvalitné, ale i atraktívne projekty. Webmagazin.sk takýmto projektom je,“ uviedol Dorčák na otázku, či chce nový projekt štátnej agentúry, dotovanej z veľkej časti štátom, konkurovať komerčným médiám.

Vo viacerých európskych krajinách boli nové komerčné online aktivity verejnoprávnym médiám zatrhnuté z dôvodu, že môžu deformovať trh. Napríklad rakúska ORF sa musela zbaviť technologického portálu Futurezone, regulačné orgány jej dokonca nariadili aj pozastaviť niektoré stránky na Facebooku.

Sama TASR čelila na podnet súkromnej SITA niekoľko rokov prešetrovaniu zo strany Protimonopolného úradu, keďže za štátne peniaze mohla na úkor komerčných subjektov ďalej predávať agentúrny servis, dostupný aj na trhu. Po zmene agentúry zo štátnej príspevkovej na verejnoprávnu organizáciu počas prvej vlády Roberta Fica sa financovanie formálne zmenilo a tlak zo strany PMÚ ustal. 

Investície do nového portálu pochádzajú podľa Dorčáka iba z obchodných príjmov agentúry. „Už pred spustením sme mali nakontrahované objednávky na reklamu a PR články tak, že z nich pokryjeme štart projektu a minimálne tri mesiace prevádzky,“ dodal manažér projektu.

Portál vytvorila rovnako ako ostatné webové projekty TASR spoločnosť Abaffy Design. Za Webmagazin.sk si účtovala podľa agentúry 1 900 eur.

TASR tento rok v marci spustila spomínaný spravodajský web Teraz.sk a do konca roka chce stihnúť pre študentov zameraný projekt Skolskyservis.sk. Agentúra okrem toho minulý týždeň redizajnovala svoju korporátnu stránku.

Štátna TASR spustila nový web plný PR článkov