O plánovanom konci Piana informuje web Stratégie.sk, ktorému zámer potvrdila samotná spoločnosť, v súčasnosti už v rukách zahraničného vlastníka.
„Po piatich úspešných rokoch sme sa rozhodli uzavrieť národný paywall na Slovensku a dovoliť tak vydavateľom lepšie zamerať úsilie na vlastné platobné brány, ako i stratégie monetizácie,“ uviedol technický riaditeľ Piano Media Stuart Ashford.
Momentálne využívajú platobnú bránu Piana z veľkých médií Sme a .týždeň, zapojení sú aj Kinocola, Metoo, PC Revue a TV Joj, ktorá predplatiteľom služby umožňuje sledovať archív bez reklám.
Sme už dlhšie prevádzkuje aj vlastný, samostatný systém na predplácanie online obsahu. Od marca tohto roka stojí rovnako ako samotné Piano odomykajúce obsah viacerých médií – 3,90 eura mesačne.
Súčasným predplatiteľom Piana na Sme zostane v platnosti objednaný typ predplatného či prístupové údaje, informujú Stratégie. Prevádzku paywallu bude pre médium naďalej zabezpečovať Piano Media sídliaca v Bratislave. Sme avizuje zmeny, ktoré sa dotknú časti predplatiteľov. Vydavateľstvo W Press (.týždeň) nové riešenie v tejto fáze hľadá.
Piano na Slovensku zamykalo obsah médií od roku 2011. Platby používateľov delilo médiám podľa toho, koľko času na ich stránkach čitatelia strávili a tiež, na ktorom webe si predplatné objednali. Až 30 percent príjmov si však ponechávalo Piano na prevádzkovanie služby.
Vydavateľstvám tento spôsob monetizácie obsahu nepriniesol želaný efekt na strane výnosov. Viacerí sa navyše sťažovali na slabý dosah na platobný systém, ktorý si nemohli prispôsobiť podľa potrieb či priamo komunikovať s predplatiteľmi.
Výsledkom bolo, že z Piana postupne odišli najväčší domáci hráči - v marci 2014 web Mafry Slovakia HNonline.sk, v máji nasledovali portály Pravda.sk a Trend.sk (vrátane Mediálne.sk). Na jar 2016 vystúpilo vydavateľstvo News and Media Holding (Pluska.sk). Do Piana sa nikdy nezapojilo z pohľadu tržieb najväčšie domáce vydavateľstvo Ringier Axel Springer.
Piano Media sa podľa účtovných závierok na Slovensku udržuje v kontinuálnej strate. Tá v roku 2015 dosiahla 587-tisíc eur. Po troch rokoch fungovania firma reportovala, že od slovenských predplatiteľov vybrala dovedna 1 102 172 eur, z toho vyše 771-tisíc putovalo na účty zapojených médií. Za uvedené obdobie evidovala Piano Media na domácom trhu 51 619 zákazníkov.
Pôvodne slovenský start-up zakladali pred piatimi rokmi reklamná spoločnosť Etarget a konzultačná firma NextBig. Piano Media po Slovensku prišla s produktovými riešeniami na monetizáciu online obsahu aj pre zahraničné trhy - zamierila do Slovinska a Poľska. Individuálne riešenia dodalo Piano napríklad aj pre nemecké a španielske médiá či americký Newsweek.
Slovenský projekt získal postupne viacerých investorov, najprv Monogram Ventures a neskôr aj fondy 3TS Cisco Growth Fund a rakúsky aws Gründerfonds.
V súčasnosti je Piano Media súčasťou globálnej firmy Piano. Investori paywallového systému v roku 2014 kúpili americkú technologickú spoločnosť Press+, poskytovateľa paywallov v USA. V roku 2015 potom spoločnosť fúzovala s ďalším hráčom na trhu Tinypass a stala sa najväčším svetovým hráčom na poli spoplatňovania online obsahu.