Americkej spoločnosti Meta Platforms, ktorá vlastní okrem iného sociálne siete Facebook a Instagram, hrozí v Európskej únii pokuta za cielenú reklamu. Vyplýva to z rozhodnutia Európskeho úradu pre ochranu osobných údajov (EDPB). Ten súhlasil s tým, aby sa zákaz, ktorý predtým zaviedlo Nórsko, ktoré nie je členom Európskej únie, rozšíril na všetkých 30 krajín Európskej únie a Európskeho hospodárskeho priestoru (EHP). Meta ubezpečuje, že s európskymi úradmi spolupracuje.
Zákaz takejto reklamy, ktorá cieli na používateľov vďaka zberu ich osobných údajov, je pre Métu komplikáciou. Firma sa dlho snahám o obmedzenie tejto praxe bránila.
Rozhodnutie EDPB nariaďuje írskemu úradu pre ochranu osobných údajov, aby do dvoch týždňov uložil firme trvalý zákaz používania tejto takzvanej behaviorálnej reklamy. Európske ústredie spoločnosti Meta sídli práve v Írsku.
„Dňa 27. októbra prijal EDPB naliehavé záväzné rozhodnutie o zákaze spracovávania osobných údajov pre behaviorálnu reklamu na právnom základe zmluvy a oprávneného záujmu v celom Európskom hospodárskom priestore,“ uviedol úrad.
Meta v stredu odkázala na svoje skoršie vyhlásenie, že používateľom v EÚ a EHP poskytne možnosť vyjadriť súhlas s cielenou reklamou a v novembri ponúkne model predplatného bez reklám tak, aby vyhovela regulačným požiadavkám.
„Členovia EDPB o tomto pláne vedia už niekoľko týždňov a my sme s nimi už plne spolupracovali, aby sme dospeli k uspokojivému výsledku pre všetky strany,“ uviedol hovorca spoločnosti. „Tento vývoj neoprávnene ignoruje starostlivý a dôkladný regulačný proces,“ dodal.