Október 2010 bol na slovenskom internete veľmi rušným mesiacom hlavne z pohľadu rastu, akvizícií a inovácií, ale aj očakávaní zmien.

Silnejšie spravodajské témy sa objavili dve – ekologická katastrofa v Maďarsku a záchrana čílskych baníkov. Aj keď v online prostredí vzbudili rozruch, ani jedna z nich nenadobudla až taký celospoločenský význam, aby dokázala spôsobiť všeobecný nárast návštevnosti.

Významným fenoménom, ktorý vniesol dávku neistoty a nervozity medzi prvé dve priečky rebríčka AIMmonitor, bol dvakrát do roka sa vracajúci hodinový posun času. Nečakaný nárast návštevnosti služby Calendar.sk ako následok hľadania, kedy presne k zmene na zimný čas dôjde, sa v hrubých mesačných odhadoch (RUest - celkovo) objavil dokonca ako predzvesť možnej výmeny na líderskej pozícii. Nárast sa preniesol aj do oficiálnych októbrových výsledkov RU, nie však až v takej miere, aby k zmene pozície skutočne došlo.

Veľkosť trhu v číslach:

V mesiaci október navštívilo stránky merané AIMmonitorom 2,175 milióna slovenských používateľov, spolu s prístupmi zo zahraničia to bolo 2,832 milióna návštevníkov. Oproti predchádzajúcemu mesiacu to predstavuje zvýšenie 35,3 tisíc RU (+1,6 %) resp. 55,8 tisíc (+2,0%) vrátane zahraničných RU.

Medziročne veľkosť slovenskej internetovej populácie narástla o 195-tisíc RU (+10 %). Celkový počet návštevníkov stránok z AIMmonitora sa oproti priemeru augusta až októbra 2009 zvýšil o 255 tisíc RU, čo predstavuje rovnaký desaťpercentný nárast.

Rekapitulácia významnejších udalostí:

Slovenský web v októbri: mesiac inovácií, akvizícií, rastu a hrozivého proroctva veštice Vangy

Zdroj: priebeh

Z pohľadu klimatických podmienok bol október 2010 výrazne netypický. Kým rok predtým priemerne na Slovensku pršalo 36,7 % mesiaca, tento rok síce priniesol ranné hmly, ale skutočne daždivo bolo len 12 % celkového času.

Počet používateľov internetu na Slovensku medziročne aj medzimesačne narástol, no v parametroch hovoriacich o intenzite jeho využívania sa o výraznejšom raste hovoriť nedá. Oproti minulému roku tentoraz príroda viac fandila príjemným októbrovým prechádzkam a výletom než online biznisu.

Tých pár daždivých dní sa napriek tomu postaralo o rozruch a o niekoľkodňový nárast návštevnosti spravodajských portálov. Pretrhnutie kalovej hrádze v maďarskom meste Ajka začalo byť nasledujúci deň u nás spravodajskou témou číslo jedna. Záujem pravdepodobne výraznejšie narástol hlavne v dôsledku správ, že toxický kal sa prostredníctvom prítokov Dunaja a južnými vetrami môže dostať až na územie Slovenska.

Na druhú októbrovú tému mali médiá naopak dostatok času sa pripraviť a tento čas aj patrične využili. K vyslobodzovaniu čílskych baníkov jednotlivé servery priniesli množstvo multimediálneho materiálu vrátane priamych videoprenosov. Téma pravdepodobne len udržala existujúcich používateľov dlhšie na weboch, grafy návštevnosti sa však výraznejšie nepohli. Utrpenie nešťastných baníkov teda nevyvážilo bariéru vzdialenosti.

23. október priniesol aj k nám na Slovensko úvodnú kapitolu budúceho populárneho seriálu WikiLeaks. Počas tých dní sa na internete objavili utajované dokumenty z irackej vojny a mnoho Slovákov sa pravdepodobne vtedy po prvý raz stretlo s výrazmi ako WikiLeaks a Julian Assange, ktoré sa o mesiac neskôr stali povinnou súčasťou našej slovnej zásoby.

Slovenský web v októbri: mesiac inovácií, akvizícií, rastu a hrozivého proroctva veštice Vangy

Zdroj: wiki

Posledný týždeň mesiaca uviedol výpadok konektivity významného prevádzkovateľa pripojenia a viacero popredných webov bolo niekoľko hodín nedostupných. Týždeň potom pozvoľna prešiel do prázdninového módu, z ktorého najviac dokázal vyťažiť Atlas.sk prostredníctvom cestovných poriadkov a Zoznam.sk vďaka službe Kalendár.

Akvizície, inovácie a úplné novinky:

Ešte koncom septembra ohlásilo niekoľko portálov funkčné a dizajnové inovácie na svojich obsahových weboch. Zoznam redizajnoval motoristický magazín Autoviny.sk, Azet zase ženský lifestylový magazín Diva.sk a Atlas inovoval mužský Magazin.sk.

Medzi riadkami weby týmito redizajnmi okrem iného potvrdili všeobecný trend prechodu od vertikálneho navigačného menu k dvojriadkovému horizontálnemu pri tomto type produktu, čo nakoniec v tlačových správach aj sami zdôrazňujú.

Navigačné menu ako spôsob nasmerovania používateľa na konkrétnu tému stráca v poslednej dobe pri obsahových weboch svoj doterajší význam. Používateľ oveľa častejšie vstupuje na daný web nesystematicky a viacmenej náhodne prostredníctvom vyhľadávača, odporúčaní z Facebooku alebo RSS a dostáva sa tak už priamo na článok, ktorý hľadal alebo mu ho niekto odporučil. O tom, či na webe zotrvá aj ďalej, často rozhodne bezprostredné okolie posledného odstavca článku.

Významnejšiu úlohu pri udržaní užívateľa v téme resp. na samotnom magazíne preto preberajú funkčné prvky priamo v článku – súvisiace správy, galérie, interaktivity a doplnkový obsah najčítanejšie, najdiskutovanejšie články a podobne. Priestor zaberajúce vertikálne menu sa tak hlavne pre tematické magazíny s obmedzeným rozsahom tém stáva neefektívnym luxusom a nahrádza ho menu horizontálne.

Okrem spomenutých redizajnov magazínov sa v októbri odtajnili aj viaceré významnejšie akvizície. Azet oznámil kúpu Hyperinzercie – dnes už vystupuje pod novou značkou Bazar.sk. Neskôr v mesiaci informoval aj o kúpe Žive.sk a Mobilmania.sk a o zriadení samostatnej spoločnosti pod staronovým názvom CPress Media a.s.

V októbri svoje portfólio rozšíril aj Zoznam.sk pripojením sprievodcu svetom hudby pre čitateľov ako aj hudobných interpretov Hudba.sk. Veľké plány s novým prírastkom potvrdzuje následným spúšťaním noviniek.

Rovnako aj spravodajský portál tlačovej agentúry SITA Webnoviny.sk výraznejšie zapracoval na organickom aj akvizičnom raste. Okrem zväčšenia online redakcie a rozšírenia tematického záberu po predchádzajúcej kúpe Podnikam.sk pričlenil k 1. októbru pod svoju značku aj ďalší hotový obsahový web – technologický server Kusi.sk. Vďaka akvizíciám, ale aj od jesene 2009 zreteľne viditeľnému organickému rastu, sa hranice 200- či dokonca 250-tisíc slovenských RU mesačne, ktoré Webnoviny zatiaľ dosiahli len počas júnových parlamentných volieb, už v blízkej budúcnosti môžu stať skôr štandardom než výnimkou.

Úplne novými projektmi, ktoré portály združené okolo AIMu v tomto čase priniesli na web, sú napríklad encyklopédia celebrít Ktotoje.sk z dielne vydavateľstva Ringier Axel Springer. Spoločnosť 7 Plus zas doplnila segment online magazínov pre ženy novou značkou Glanc.sk, ktorá zastrešuje viaceré printové tituly vydavateľstva.

Z pohľadu inovácii bol október po dlhšej dobe nesmierne plodným mesiacom. No neboli to akvizície ani inovácie, čo v konečnom dôsledku najviac zatriaslo októbrovými štatistikami.

Calendar.sk: fenomén posunu času

Slovenský web v októbri: mesiac inovácií, akvizícií, rastu a hrozivého proroctva veštice Vangy

Zdroj: kalendar

Rozruch okolo októbrových odhadov, z ktorých vyplynula možná zmena pozície na prvom mieste rebríčka AIMmonitora, vyvolal Calendar.sk. Táto služba existuje v portfóliu Zoznamu už takmer dva roky a k jej prirodzenému životnému cyklu patria periodicky sa opakujúce prudké nárasty pred blížiacim sa prechodom času na letný alebo zimný.

Tento typ služby nie je priamo naviazaný na konkrétny jazyk a je jednoducho lokalizovateľný. O mimoriadnom úspechu lokalizácie kalendára do angličtiny, taliančiny, maďarčiny, poľštiny, ale aj ďalších jazykov svedčí napríklad aj pomer zahraničnej a slovenskej návštevnosti na tomto produkte, ktorá činí neobvyklých 60 - 65 % v prospech zahraničných prístupov.

Optimalizácia pre vyhľadávače zabezpečila, že sa táto stránka s priznanou slovenskou top-level-doménou objavuje na prvom mieste v americkej, talianskej či poľskej lokalizácii Googlu na mnohé slová súvisiace s meraním času nevynímajúc samotné slovo Kalendár v jednotlivých jazykoch.

Práve vďaka mnohojazyčnej SEO a celosvetovej zmene času na zimný v celkových mesačných číslach Calendar.sk v októbri prudko narástol z bežných 130- až 140-tisíc RU (všetci) na 320-tisíc, čím pomýlil automatizovaný výpočet októbrových odhadov.

Zoznam na celkových číslach skutočne narástol, no s Azetom si miesto nevymenil. Náskok Azetu sa v októbri len znížil a to na rozdiel, ktorý sme v minulomesačnom článku odhadovali takto: „Azet po strate Meteo.sk stratí aj časť náskoku a na druhej strane Kalendár a nové akvizície Zoznamu majú šancu oba portály v októbri priblížiť na 50- až 60-tisíc RU.“

Rozdiel medzi Azetom a Zoznamom bol nakoniec 53-tisíc RU.

Calendar.sk: ešte jeden príbeh zakódovaný v krivkách

Na dennej krivke návštevnosti získanej z AIMmonitora môžeme okrem zmeny času (vrchol 30. októbra) vidieť ešte jeden výraznejší nárast 23. novembra. Tento dátum sa nezhoduje so žiadnou dôležitou kalendárnou udalosťou. Meniny má Klement, toto meno tiež nepatrí k najpopulárnejším a celkovo tento exces pôsobí skôr ako štatistický omyl.

Slovenský web v októbri: mesiac inovácií, akvizícií, rastu a hrozivého proroctva veštice Vangy

Zdroj: kalendar2

Pri detailnejšej analýze množstva doplnkových dátových zdrojov objavujeme za týmto nenápadným kopčekom samostatný príbeh, ktorý v prostredí slovenského webu ostal bez povšimnutia, ale pri ktorom prechádza po chrbte mráz.

V januári 2010 prinášali médiá rôzne vízie a predpovede, čo nás v nadchádzajúcom roku čaká. Jednou z najmrazivejších a aj najčastejšie uvádzaných vízií roka 2010 bola predpoveď slepej bulharskej veštice Vangy, ktorá na november predpovedala vypuknutie tretej svetovej vojny.

Proroctvo, ktoré sa dookola na webe kopírovalo, prekladalo a znova kopírovalo vo svojej najčastejšie sa vyskytujúcej verzii hovorí: „III. svetová vojna začne v novembri 2010 a skončí v októbri 2014. Začne ako obvykle, konvenčne, neskôr sa ale v boji použijú jadrové a chemické zbrane. Moslimovia zaútočia na Európanov s chemickými zbraňami.“

Okrem tohto znenia sa však niekde v obskúrnych útrobách internetu objavila aj detailnejšia predpoveď, ktorá hovorila o konkrétnom dátume vypuknutia konfliktu, ktorý má viesť k svetovej vojne - 10. november 2010. Tento dátum sa spomína vo viacerých diskusiách v anglickom a poľskom jazyku, ale celé pôvodné znenie rozšírenej verzie sme nenašli.

Aj na niektorých slovenských fórach začalo odpočítavanie posledných hodín do konca sveta dňa desiateho novembra v rámci komunity Birdz.sk. No ako diskutujúci v prvej hodine po polnoci sklamane skonštatovali – zase sa nič nestalo.

Nečakaným kľúčom k pochopeniu anomálie na Calendar.sk je jedna konkrétna poľská diskusia na tému Vanginych proroctiev. Na fóre Gazety Pomorskej sa už 8. novembra objavil príspevok, ktorý asi prekladať netreba: Czy za dwa dni wybuchnie III wojna światowa? Podobne ako na Birdz aj tu sa rozoberal dátum 10. november ako začiatok konfliktu a čakalo sa na ďalšie dni.

Na rozdiel od Birdz na Gazete Pomorskej rozhovor rýchlo utíchol. Ani v deň D ani najbližšie nasledujúce dni nikto nezhodnotil, že sa vôbec nič nestalo. Diskusia sa náhle obnovila až týmto príspevkom o dva týždne neskôr – 23. novembra o 15:56h:

„Čo ak má Baba Vanga pravdu a vlastne predpovedala dnešný útok na Kóreu? Predpovedala začiatok vojny na 10. novembra. To v gregoriánskom kalendári už bolo, ale pozrite si kalendár juliánsky, podľa neho pripadá 10. november práve na dnes!“

Či to bolo fórum Gazety Pomorskej, ktoré vypustilo túto správu do sveta ako prvé, alebo táto stránka len kopíruje prebratú informáciu, nevieme. Podstatné je, že presne v deň útoku Severnej Kórei na Južnú preletela poľským internetom vlna hľadania výrazov kalendarz, kalendarz julianski a samozrejme vanga.

Slovenský web v októbri: mesiac inovácií, akvizícií, rastu a hrozivého proroctva veštice Vangy

Zdroj: kalendar3

No a pre overenie či útok z 23.novembra 2010 gregoriánskeho kalendára je skutočne Vangou a Nostradamom prorokovaný 10. november. V kalendári juliánskom stačí na poľskom Google.pl vyhľadať kalendarz julianski alebo kalendarz a kliknúť hneď na prvý odkaz.

Morálne ponaučenia na záver?

Silné mémy, akým v tomto prípade bolo napr. modelové spojenie „proroctvo-> dátum-> zlyhanie proroctva-> legitímna oprava prepočtu ->reálna udalosť ->potvrdenie proroctva“, sa v prostredí internetu a špeciálne sociálnych sietí dokážu rozšíriť doslova v milisekundách. Výzvou pre virálnych marketérov je „len“ správne zadefinovať všetky vlastnosti, ktoré robia mém úspešným a potom ich replikovať. Zlou správou je, že prvou identifikovanou vlastnosťou úspešného mému je jeho nereplikovateľnosť.

Každý výkyv návštevnosti má svojský mechanizmus, ako vznikol a ako sa ďalej šíri. Často funguje podľa hmlistých a nepredikovateľných zákonitostí, ale tieto zákonitosti majú vždy nakoniec svoju jednoduchú, jasnú a neobíditeľnú logiku. Všetky výkyvy majú vysvetlenie a za mnohými z nich sa často ukrýva zaujímavý príbeh.

Októbrové výsledky podľa AIMmonitora

Slovenský web v októbri: mesiac inovácií, akvizícií, rastu a hrozivého proroctva veštice Vangy

Zdroj: tabulka

Oficiálne výsledky AIMmonitora nepriniesli výraznejšie prekvapenia a predikcie, ktoré sme v prípade portálov s predikovateľným vývojom vyslovili v predchádzajúcom septembrovom hodnotení, sa potvrdili.

Takmer všetky portály v hornej 25-ke rástli alebo aspoň obhájili minulomesačné výsledky. Výnimkou, ktorá v tabuľke vyššie figuruje s červenou šípkou indikujúcou pokles o viac ako 5 %, je web televízie Joj.sk, ktorý oproti septembrovým číslam poklesol o 10,3 % (-48 tisíc RU). Jediná červená šípka vyzerá v tabuľke dramaticky, ale má jednoduché vysvetlenie.

V septembrových číslach vďaka prirodzenej sezonalite oba televízne weby zaznamenali najvyšší medzimesačný nárast spomedzi portálov hornej 25-ky. Markíza narástla o 90-tisíc RU a Joj.sk dokonca až o 95-tisíc, čo v jej prípade predstavuje rast na úrovni 25,7 % a v rebríčku AIMmonitora si prilepšila až o tri pozície.

Októbrové výsledky boli v prípade oboch portálov oproti silnému septembru mierne slabšie. Markíza poklesla o necelé jedno percento (-4 600 RU). No v prípade Joj.sk sa pod dočasný negatívny výsledok pravdepodobne podpísalo aj funkčné rozdelenie webu na televíznu časť (Joj.sk) a spravodajskú (noviny.sk), ktoré prebehlo práve v druhej polovici októbra. V kontexte technologických zmien a trendov predchádzajúcich období teda nejde o zásadný pokles a novembrové čísla tiež ukazujú opätovný výraznejší nárast webov televízie Joj.

Najvyšší medzimesačný rast malo Sme.sk o 50-tisíc používateľov, pričom tento nárast vidno na všetkých najnavštevovanejších sekciách približne v rovnakom pomere.

Výrazný nárast Zoznamu v celkových číslach v dôsledku služby Calendar.sk a akvizície Hudba.sk sa prejavil aj v počtoch slovenských reálnych používateľov. Zoznam narástol o 27-tisíc.

Výraznejší nárast zaznamenal aj Atlas.sk. Narástol o 3,5 %, teda o 39-tisíc RU. V jeho prípade okrem očakávaného rastu Referátov sa veľmi dobre darilo hlavne obsahovým webom, ktoré tvoria významnú časť produktového portfólia.

V novembrových výhľadoch sa znova bude viac dariť spravodajským webom. Ich návštevnosť podporia najmä komunálne voľby, ale hlavne nevysvetlená vražda Ernesta Valka. Vo výraznom raste budú v novembri a začiatkom decembra pokračovať aj všetky online shopy a porovnávače cien.

Poznámky:

· Všetky údaje, pokiaľ nie je uvedené inak, predstavujú prístupy zo Slovenska a nie celkové prístupy. Túto cestu sme zvolili preto, aby sa výsledky dali voľne kombinovať aj s doplňujúcimi údajmi zo sociodemografických dát AIMu, ktoré okrem iného umožňujú vypočítavať prekryvy užívateľskej bázy medzi ľubovoľnými službami.

· Medziročný rast rátame z priemeru 3 po sebe nasledujúcich mesiacov vs. rovnaké obdobie 2009.

Seriál hodnotení udalostí a pohybov na slovenskom internete vzniká na základe iniciatívy Asociácie Internetových Médií SR. AIM funguje od mája 2005 ako asociácia, ktorej hlavným cieľom je zabezpečiť informovanosť o internete a možnostiach jeho využitia ako reklamného média. V súčasnosti ju tvorí 28 členov.

O autorovi:

Mgr. Antonín Fuchs – k internetu sa prvý raz dostal v r. 1994 na odbore Informačné a riadiace systémy na VŠDS v Žiline. Študoval kulturológiu so zameraním na sociológiu na FiF UK v Bratislave a sociálnu antropológiu na Karlovej Univerzite v Prahe. Profesionálne sa internetu venuje od 2001. Do roku 2007 pracoval na poste produktového riaditeľa portálu Zoznam.sk. Od januára do decembra 2009 pôsobil v Metodickej komisii AIM. Od polovice roka 2009 vedie analyticko-konzultačnú firmu Rubi Consulting s.r.o., ktorá spolupracuje s Asociáciou internetových médií.