„Na trhu chýbali pravidlá, ktoré by jednoducho pomenovali návod ako označiť a preberať cudzí obsah tak, aby nedochádzalo k porušovaniu práv jeho pôvodcu. Preto jedným z kľúčových cieľov kódexu je edukácia,“ uvádza IAB Slovakia k novým pravidlám.

Kódex vychádza do veľkej miery z autorského zákona a obchodného zákonníka a určuje základné pravidlá, kedy a ako je a nie je možné preberať cudzí obsah.

K základným pravidlám patrí, že pri využití cudzieho zdroja musí byť tento vždy uvedený. Online médiá by tiež mali vždy uprednostniť pôvodný zdroj obsahu pred zdrojmi, ktoré obsah prevzali odniekiaľ. „Ako zdroje obsahu nemožno využívať servery a iné médiá, ktoré cudzí obsah využívajú neoprávnene alebo v rozpore s týmto kódexom.“

Z pravidiel tiež vyplýva, že zdroj je potrebné uviesť bezprostredne pri cudzom obsahu s uvedením linku, čo platí aj pre citácie. Link by pritom nemal smerovať len na homepage, ale na konkrétnu stránku.

Do pravidiel sa dostalo aj na prvý pohľad nepochopiteľné zvýhodnenie tlačových agentúr, z ktorých servisu podľa pravidiel nemožno citovať, „ak citujúci subjekt nie je v zmluvnom vzťahu s agentúrou, ktorej obsah cituje.“

To by znamenalo, že spravodajské médiá by nesmeli citovať ani len vetu zo správy tlačovej agentúry. V samotnom kódexe je pritom odkaz na spravodajskú licenciu z autorského zákona, ktorá takýto postup umožňuje.

Samé tlačové agentúry v rámci svojho spoplatneného servisu zvyknú často, v rámci „monitoringu“, v plnej miere copy-pastenúť či preložiť články z cudzieho zdroja (s jeho uvedením), čo ide nad rámec citácie zdroja.

Fotky a audio-video iba so súhlasom

Fotografie, audio či video nemožno používať bez súhlasu držiteľov práv (nestačí teda ani uvedenie zdroja), audiovizuálne diela je možné používať iba formou linkovania či embedovania.

Na samotné hypertextové linky sa obmedzenia nevzťahujú. No „pravidelné a systematické vkladanie hypertextových odkazov s označeniami alebo časťami článkov alebo náhľadmi iných stránok alebo obrázkov, bez súhlasu príslušných pôvodcov obsahu“ prípustné nie je.

To môže byť napríklad prípad Googlu – IAB Slovakia mala problém s funkciou vyhľadávania obrázkov, ktorá zobrazí priamo obrázok. Používateľ sa teda nemusí nikdy dostať na stránku, kde bol obrázok umiestnený. Medzičasom aspoň pribudol odkaz, že na fotku sa môžu vzťahovať autorské práva. V niektorých krajinách si weby vybojovali, že Google musí zobraziť aj náhľad stránok.

Vylúčenie z IAB aj AIMmonitora

Hlavná otázka je, ako môže IAB Slovakia dodržiavanie pravidiel vymáhať. Etický kódex sa vzťahuje primárne na členov IAB, ktorých weby sú merané prostrednictvom AIMmonitora – hlavného zdroja dát o návštevnosti stránok, ktorý je dôležitý pre predaj reklamy.

Ku kódexu sa môžu pripojiť aj nečlenské weby ako signatári, čím sa stránky zaviažu, že ho budú dodržiavať a že ich činnosť môže posudzovať etická komisia.

Tá má právo pýtať si od zapojených webov dôkaz o tom, či stránka, na ktorú prišiel podnet, má vysporiadané autorské práva k obsahu a v prípade nedostatkov žiadať nápravu.

Pri závažných či opakovaných porušeniach kódexu môže IAB vylúčiť „hriešnu“ stránku zo združenia či pozastaviť meranie jej návštevnosti. Pri nečlenoch – signatároch etického kódexu môžu byť títo škrtnutí zo zoznamu.

Aj keď sa porušovanie autorských práv dá často nájsť aj na weboch členov IAB Slovakia, nové pravidlá v kódexe boli prijaté najmä v súvislosti s novými stránkami, ktoré v združení nie sú.

IAB Slovakia v pravidlách ráta aj s posudzovaním činnosti týchto online médií. Etická komisia je podľa kódexu „oprávnená vydať členom združenia, zmluvným partnerom a signatárom odporúčanie ohľadne ich spolupráce, respektíve ich postupu voči takej osobe, najmä ak taká porušujúca osoba koná za účelom dosahovania zisku alebo iného prospechu“.

Opatrením môže byť napríklad zablokovanie možnosti sťahovania obsahu zo serverov členov združenia, zmluvných partnerov a signatárov, napríklad formou blokovania IP adries porušujúcej osoby. Rozhodnutia komisie v týchto prípadoch môžu mať iba odporúčací charakter.

Kódex nadobudne účinnosť 1. apríla. IAB Slovakia pripúšťa jeho ďalšie úpravy.

Členovia etickej komisie

Jaroslav Matyáš, Trend Holding s.r.o.

Vladimír Kroupa, Spoločnosť 7 Plus a.s.

Branislav Karvaš, Zoznam s.r.o.

Peter Bárdy, Azet.sk a.s.

Ivan Sámel, iSita s.r.o

David Csino, MAC TV s.r.o.

Ladislav Kováč, Mafra Slovakia a.s.

Marek Vidovič, Modrý koník s.r.o.

Martin Čorej, Petit Press a.s.

Andrea Szőcsová, Mafra Slovakia a.s.

Náhradníci:

Gabriel Bocko, Ringier Axel Springer Slovakia a.s.

Tomáš Bella, N Press s.r.o.

 

Kodex Preberania Obsahu 01-04-2015