Európska komisia v piatok (1. 10.) uviedla, že osem nových potenciálnych signatárov sa na štvrtkovom zasadnutí zhromaždenia signatárov Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií zapojilo do procesu revízie tohto kódexu. Medzi nimi je aj organizácia Globsec so sídlom v Bratislave.
Signatári vyjadrili ochotu prijať nové záväzky v rámci posilnenej verzie kódexu. Od októbra 2018 ide o prvý rámec na svete, ktorý stanovuje záväzky platforiem sociálnych médií, organizácií a priemyslu v boji proti dezinformáciám.
Revízia kódexu je založená na pokynoch Európskej komisie z mája tohto roku, ktoré stanovujú, ako by sa mal kódex posilniť, aby poskytoval jasnú odpoveď na dezinformácie. Od signatárov sa očakáva, že na revidovanom kódexe sa dohodnú do konca roku 2021.
Zoznam potenciálnych nových signatárov zahŕňa on-line video platformu Vimeo, nové typy sociálnych sietí, ako je napríklad Clubhouse, poskytovateľa reklamných technológií DoubleVerify, ale aj organizácie, ktoré poskytujú odborné znalosti a technické riešenia v boji proti dezinformáciám, ako sú Avaaz, Globsec, Logically, NewsGuard či WhoTargetsMe.
Potreba zvýšeného úsilia
Na zníženie toku škodlivých dezinformácií je podľa eurokomisie potrebné ďalšie úsilie, čo naznačili aj nedávne volebné kampane v Európe a správy signatárov o monitorovaní dezinformácií o covide.
Súčasný kódex bol dobrým prvým krokom v tomto smere, avšak hodnotenie eurokomisie odhalilo značné nedostatky: nekonzistentné a neúplné uplatňovanie kódexu na rôznych platformách a v členských štátoch; medzery v pokrývaní záväzkov kódexu; nedostatok vhodného monitorovacieho mechanizmu; slabé záväzky pre prístup k údajom platforiem na účely výskumu dezinformácií a obmedzenú účasť zainteresovaných strán, najmä z reklamného sektora.
Podpredsedníčka EK pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová (na snímke) privítala nových aktérov a vyjadrila nádej, že sa zapoja do prepracovania kódexu. „Vyzývam ostatných – vrátane sociálnych platforiem, služieb odosielania správ a aktérov z oblasti on-line reklamy – aby sa čo najskôr pripojili ku kódexu a spoluvytvárali tento proces,“ uviedla v správe pre médiá.
Zdôraznila, že on-line hráči majú osobitnú zodpovednosť za šírenie a speňažovanie dezinformácií, a preto „musia byť transparentnejší, zodpovednejší a bezpečnejší“.
Výzva ďalším signatárom
Exekutíva EÚ vyzvala všetky ostatné zainteresované strany, ktoré môžu prispieť k posilnenému Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií a sú ochotné prevziať záväzky súvisiace s jeho službami, aby prejavili záujem stať sa signatármi posilneného kódexu.
Táto výzva je určená najmä etablovaným a vznikajúcim platformám pôsobiacim v EÚ, zainteresovaným stranám v oblasti on-line reklamy a ďalším hráčom poskytujúcim služby (služby elektronických platieb, platformy e-commerce, systémy pre crowdfunding alebo zber finančných darov), ďalej službám súkromného zasielania správ a všetkým zainteresovaným stranám, ktoré môžu svojimi zdrojmi a odbornými znalosťami prispieť k účinnému fungovaniu kódexu.
Komisia v piatok zverejnila aj správy od spoločností Google, Facebook, Twitter, TikTok a Microsoft o opatreniach, ktoré tieto platformy prijali v júli a auguste na zníženie dezinformácií o chorobe covid-19 a vakcínach.
Facebook, Instagram a iné sociálne médiá majú problém. Sú ním dezinformácie