Návštevnosť Zoznamu v uplynulých mesiacoch medziročne narástla aj po tom, čo v AIMmonitore pribudli obsahové weby typu PodKapotou.sk či PlníElánu.sk. Je vaša stratégia postavená na rozširovaní obsahu? 

Weby, ktoré spomínate, nie sú nové. Sú to naše rebrandované projekty, ktoré patrili pod Zoznam aj predtým, ale pod názvami oŽene.sk a Autoviny.sk. Pravidlá IAB sú jednoznačné - každá sekcia s podielom nad päť percent z celkovej návštevnosti musí ísť zo súkromných dát do verejných a podľa toho sme postupovali. V uzli boli tieto weby aj predtým, ich zverejnenie teda nespôsobilo nárast. Okrem presunutia portálu PlníElánu.sk z uzlu Topky.sk na Zoznam.sk sme za posledné dva roky nič nové nepridávali, nárast bol skôr organický.

Kde teda vidíte priestor na expanziu? Napríklad konkurenčný Azet sa vrhol v posledných mesiacoch na riadkovú inzerciu. 

Ak by sme verili potenciálnu riadkovej inzercie, tak sa držíme podobnej stratégie. Máme dostatočne diverzifikovaný záber, obsahové weby v ňom majú významnú úlohu, preto ich rozvíjame. Náš hlavný focus je však zameraný na priamych klientov, teda na priame peniaze. Chceme mať produkty, ktoré reálne zaplatí koncový klient dostávajúci konkrétnu kontribúciu. O akýkoľvek projekt, ktorý prinesie reálny zárobok mimo marketingového budgetu, máme záujem. Je to taktiež ponaučenie z roku 2009, keď sa začínala finančná kríza a veľkí klienti siahli v prvom rade práve na marketingové budgety. Ak by Zoznam nemal v tom momente pripravené alternatívne zdroje príjmov, dotklo by sa nás to oveľa výraznejšie.

Na mnohých obsahových projektoch spolupracujete s viacerými externými partnermi, bolo to tak aj pri oboch spomínaných weboch oŽene a Autoviny. Prečo sa ukončila kooperácia?

Dôvody sú pragmatické. Namiesto Autovín sme pripravili nový obsah, chceli sme web posunúť iným smerom. Pri stránke oŽene išlo o spoluprácu s Pravdou. Napokon prišlo k obojstrannej dohode o ukončení spolupráce, rozhodli sme sa, že pôjdeme každý vlastnou cestou. PlníElánu vnímame ako nástupcu oŽene, ktorá oslovovala podobnú staršiu cieľovú skupinu. V prípade oboch webov sme priniesli kvalitnejšiu náhradu. Ak by sa tak nestalo, evidovali by sme výpadok, ku ktorému prišlo napríklad vlani, keď sme vypli Lepšíweb.sk a ďalšie.

Skončili ste aj s Ticketportalom, miesto toho máte vlastný Predpredaj.sk.

Rovnaký postup - keď sme partnerstvo vyhodnotili, našli sme lepšiu alternatívu s potenciálom ďalších možností, preto sme priniesli vlastné riešenie.

Čo sú teda aktuálne ešte partnerské spolupráce Zoznamu?

Z najväčších bolo medializované napríklad imhd.sk.

Šéf Zoznamu: Chceme priame peniaze od priamych klientov

MôjDom.sk?

Takisto. Tam ide o jasný príklad výhodného partnerstva. Jaga ako vydavateľ odborných printov má skúsenosti v tejto sfére, my v online. Spojenie je jasné. Ich vytvorený produkt sa dá ďalej monetizovať na webe. Synergia je pritom zrejmá – my nemusíme zamestnávať ďalších redaktorov, oni nepotrebujú investovať do vývoja webu a marketingu. Interne je v Zozname zamestnaných približne 70 ľudí. Existujú oblasti, ktoré kapacitne nedokážeme pokryť, je to normálne. Takúto ambíciu ani nemáme. To, čo dokážeme vykryť partnerstvami, je pre nás plus. Chcem zdôrazniť, že Zoznam na tomto princípe funguje od začiatku svojej existencie a je veľa úspešných projektov, ktoré začínali práve na Zozname.

Niektoré weby nakoniec Zoznam odkúpil, čo bol napríklad prípad Free.sk. Podľa čoho sa rozhodujete?

Aj v tomto prípade išlo o nášho partnera, s ktorým sme si spoluprácu vyskúšali a vyhodnotili ju ako úspešnú. Možnosť získať web za výhodných podmienok sme, samozrejme, privítali. Ale zasahovať do trhu nekoncepčným nákupom veľkých produktov, ktoré k sebe len tak pripojíme, to si nemôžeme dovoliť. Partnerstvá sú pre nás oveľa schodnejšie. Podporujeme aj start-upy. Napríklad študenti s dobrým projektom majú u nás vždy dvere otvorené. Ak v nápade vidíme zmysel, podporíme ho. Honorárom „externistov“ nie je v takom prípade iba referencia, že spolupracujú so Zoznamom, nastavuje sa aj konkrétny revenue share. Pochopiteľne, takýto model zahŕňa pre Zoznam možnosť daný web po určitom termíne odkúpiť. V tomto smere sme sa poučili v roku 2009, keď od nás niekoľko partnerov odišlo, napríklad zo segmentu realít.

Prečo sú Topky auditované samostatne, a nie pod Zoznamom ako iné obsahové weby?
Vychádza to z korporátnej stratégie. Niektorí klienti sa stotožnia skôr so Zoznamom, inú chcú komunikovať vyslovene cez Topky. Aj v tomto sme boli, dovolím si tvrdiť, prví. Mali sme samostatné domény Zoznam.sk a Bleskovky.sk, dnešné Topky.sk, a tak to aj zostalo. Nepotrebujeme všetko dávať pod jeden uzol, dôležité sú najmä medziročné porovnania a organický rast. V auguste sme pod uzol Zoznam.sk medzimesačne pridali ďalších 70-tisíc reálnych používateľov a dosiahli sme historické čísla.

Podobne ako Azet, ktorý bol po dvoch mesiacoch opäť trhovou jednotkou a pozíciu obhájil aj v septembri.

Naše ciele nie sú postavené primárne na ambícii byť trhovou jednotkou v návštevnosti, sú orientované na udržateľný rast vo výnosoch a profitabilitu. Ak ste si všimli, ani to bližšie nekomentujeme. Akceptujeme, keď sme dvojkou.

Skutočne nie je podľa vás dôležité, či ste najnavštevovanejší alebo druhý najnavštevovanejší portál?

Nebol by som úprimný, ak by som tvrdil, že nám na tom nezáleží. Návštevnosť celého portálu však pre nás nie je kľúčová a ja sa nechcem púšťať do akýchkoľvek konfrontácií. Je tu autorita, ktorá návštevnosť webov meria, to rešpektujeme. V čase, keď sú aj u nás skutočnými jednotkami spoločnosti ako Google a Facebook, nevidím dôvod na diskusie. Do roku 2009 - 2010 sme možno viac dbali na to, aby sme mali projekty pod uzlom Zoznamu a zvyšovali tak jeho návštevnosť. Teraz vidíme našu silu v jednotlivých produktoch - máme osem trhových jednotiek v konkrétnych segmentoch, čo je v praxi podstatnejšie. V konečnom dôsledku, s rastom nášho obsahu ako Hudba.sk, Dromedár.sk, Mapa.sk a ďalších stúpa aj celý Zoznam.

Celková návštevnosť Zoznamu medziročne stúpla, opačnú tendenciu má napríklad katalóg. Dá sa s tým ešte pri konkurenčnom nastavení, prítomnosti Google niečo robiť?

Nevidím na to veľmi priestor, pokles je zrejmý. Aj v tejto situácii sa však snažíme vyťažiť z toho maximum – vezmime si náš projekt Dopytovač.sk. V spojení s takouto službou, ktorá klientom dodá reálnu zákazku, môže byť katalóg užitočný. Katalóg nie je o tom, akú návštevnosť, ale aké konverzie klientovi prinesie. Naháňať si traffic cez PPC kampaň je však pre mnohé firmy stále prvá voľba, hoci to samo o sebe nemusí znamenať zrealizovaný biznis. Tu vidím priestor na edukáciu trhu.

Spomínaný Google okrem príjmov z reklamy ukrajuje lokálnym hráčom aj vlastnými obsahovými službami. Vaše mapy na Mapa.sk si však napriek dostupnosti Google Maps takisto držia rast. Je to vhodnou doménou či niečím iným?
Zoznam mal doménu Kompas. Produkt, ktorý obsahovala, technologicky nespĺňal potrebné parametre. Mapa.sk je na úplne inej úrovni. Pracovali sme na nej intenzívne tri roky. Dnes je z nej úspešný projekt s rastúcou návštevnosťou, čo by som neoznačil ako primárnu zásluhu domény. Je to vďačná utilita, ľudia tam nájdu to, čo potrebujú – rýchlo a v príjemnom dizajne.

Pričom aj vaše mapy sú vlastne od Google.

Sú aj nie sú. Máme vrstvy, ktoré využívame z Google, tie sú však doplnené vlastnými vrstvami. Prechod z jednej vrstvy do druhej používateľ bežne ani nezaregistruje. Bolo by zbytočné vyrábať vlastné satelitné snímky či ortofotomapy.

Od ktorého z vašich projektov si v súčasnosti sľubujete najviac?

Segment, v ktorom sa nám darí nad očakávania, je už spomínaný Predpredaj. Po tom, ako sa nám podarilo vypredať koncerty typu Depeche Mode alebo Armin Van Buuren, sme presvedčení, že e-ticketing má na Slovensku veľký potenciál. Prudko nám rastie aj Úschovňa.sk. Priniesli sme vlastnú službu pre používateľov, vďaka ktorej môžu pohodlne prenášať súbory. Zároveň ponúkame nové cloudové riešenie Moja Úschovňa. Zatiaľ ide o beta verziu, je tam veľkostný limit, ktorý sa bude dať zväčšiť dokúpením ďalšieho priestoru. Moja Úschovňa zahŕňa galérie, hudobné súbory a videá, ktoré si môžu používatelia ukladať v rámci vlastného profilu a zdieľať s ostatnými.

Šéf Zoznamu: Chceme priame peniaze od priamych klientov

Úschovňa.sk

Ako zabránite, aby sa tam šíril nelegálny obsah?

Nie je verejne dostupný. Čo má používateľ na vlastnom účte, to je už samozrejme na ňom. Úschovňa má najmä vlastnú návštevnosť, direct traffic, nie je zameraná na traffic z Google. Okrem iného sme pripravili Úschovňu „Plus“, rozšírenú ponuku pre firmy s možnosťou vytvorenia vlastného brandovaného profilu. Úschovňa je vďaka tomu úspešná aj v komerčnej sfére.

Je to produkt najmä pre ľudí, ktorí majú mailové účty na Zozname?

Pôvodne to bol hlavný zámer, ale používatelia mailu od Zoznamu tvoria aktuálne asi len desať percent používateľov Úschovne. Sám som prekvapený, že 40 percent používateľov prichádza na Úschovňu dokonca zo zahraničia. Je to dôkaz, že v tejto sfére nie je priestor iba pre etablovaných hráčov a najväčšie služby. Na druhej strane priznávam, že Úschovňa mala riešiť aj náš mail, kde jedno percento používateľov dokázalo využiť väčšinu kapacity storageu. Pre nich je táto služba vhodná.

Chystáte v najbližšom období nový projekt v segmente, kde zatiaľ nepôsobíte?

Akýkoľvek nový nápad, ktorý chýba trhu, je vždy vítaný. Priestoru však už ale nie je tak veľa ako v minulosti. Keď si pozriete portfólio prvých piatich hráčov, je veľmi podobné, rozdiel je akurát v kvalite. Nie je to anomália, každý sa snaží udržať si návštevníkov a klientov. My sami sa momentálne sústreďujeme na to, aby sme udržiavali a pridávali trhové jednotky v našom portfóliu.

Budete redizajnovať weby? Niektoré majú niekoľkoročnú podobu.

Chystáme aj tieto veci, aktuálne si stanovujeme priority. Viaceré produkty prejdú redizajnom, časovo to smerujeme na koniec tohto a začiatok budúceho roka. V týchto dňoch sme dokončili práce na redizajne job portálu Kariéra.sk.

Aký podiel používateľov chodí na Zoznam z mobilných zariadení?

Stále vyšší, čo je všeobecný trend. Návštevnosť z mobilných zariadení pri niektorých našich magazínoch dosahuje úroveň 35 až 40 percent.

Mobilné aplikácie máte pre množstvo svojich produktov, no v poslednom čase už nepribúdajú. Je to dôsledok posunu, že používatelia opäť inklinujú viac k prehliadačom?

Áno, taký je trend. Na začiatku, keď bol ošiaľ, sme aplikácií urobili niekoľko. Poslednú dostala Kariéra.sk. Keďže trh, na ktorom pôsobíme, je malý, monetizácia tohto obsahu je náročnejšia. Stačí vám dvetisíc stiahnutí a na druhý deň ste na Slovensku „najsťahovanejšia“ aplikácia. Svedčí to o tom, koľko ľudí aplikácie používa, respektíve je ochotných si ich stiahnuť a prezerať si obsah, kde sú ešte implementované reklamné systémy. Preto sme sa zamerali skôr na skvalitňovanie toho, čo očakávajú klienti aj používatelia viac.

Na prehliadačoch v mobiloch zrejme nezobrazujete rovnaké množstvo reklamy ako na na počítačoch. 

Určite nie, proporčne je väčší traffic a dopyt po reklamách na desktopoch.

Aký význam teda predpovedáte mobilným zariadeniam, pokiaľ ide o podiel príjmov z online reklamy?

Nemyslím si, že by mobily mali zostať marginálnym zdrojom príjmov, treba však hľadať správne produkty. Určite sa dá nájsť formát, ktorý pomôže aj Zoznamu zarobiť, či to už budú e-commerce aktivity, prípadne mediálny priestor. To, čo vieme monetizovať na mobile, budeme aj naďalej vyhodnocovať.

Ako sa vyvíjajú v tomto roku tržby Zoznamu? Na prelome rokov ste v bilancii na Mediálne.sk predpovedali stagnáciu príjmov.

Napokon to vyzerá tak, že porastieme aj v tomto roku. Nasvedčovali tomu už polročné výsledky.

Čo prináša rast?

Priame peniaze. Zaujímavosťou je, že sa stabilizoval aj katalóg, ktorý bol v medziročnom porovnaní niektorých mesiacov na tom lepšie ako vlani.