Markíza dosahovala mimoriadne vysoké čísla zobrazení  niektorých relácií vo videoarchíve. Vo februári ste archív previazali na Voyo a prístup podmienili registráciou. Aká je za tým myšlienka? 

Portál Voyo sa aktuálne nachádza vo svojej druhej fáze, prvú sme spustili minulý rok v auguste, keď sme pod neho začali presúvať všetok videoobsah. Už vtedy bola povinná registrácia, ktorá nám okrem iného umožňovala dozvedieť sa viac o konkrétnom používateľovi. Ak doteraz mal nejaký problém s videom, len nám napísal mail, ktorý však neobsahoval dostatočné množstvo informácií. Teraz si vieme pozrieť, kto to je, odkiaľ prichádza, akú má verziu prehliadača, flashu a podobné veci, na základe ktorých vieme určiť približný problém a jednoduchšie mu pomôcť. 

Od februára sme z klasického TVOD modelu, v rámci ktorého sa platilo za jednotlivé tituly pay-per-view (TVOD), prešli na SVOD a teda mesačné predplatné. Spoplatnili sme aj live streamy, lebo ich chceme prinášať v ďaleko vyššej kvalite a väčšej spoľahlivosti ako predtým. Zmeny sú omnoho rozsiahlejšie ako len, že je tam niečo spoplatnené, aj keď to si používateľ všimne ako prvé. Voyo má byť aj do budúcna vlajková loď a značka, ktorá bude združovať všetok videoobsah. 

Na videách ste dokázali predávať aj klasickú reklamu. Očakávate od nového modelu vyššie tržby? 

Myšlienka je viditeľná na prvý pohľad. Revenue, ktorý nám má vygenerovať Voyo vďaka spoplatneniu, nám má čiastočne vykryť aj výnosy, o ktoré možno prídeme tým, že časť obsahu dáme pod platenú sekciu. Jeden z našich headlineov je, že človek, ktorý si zaplatí mesačný paušál, nie je otravovaný žiadnymi reklamami. Myslím, že je to celkom logické a je to aj benefit pre používateľa. Jednoducho len komfortne pozerá, čo potrebuje. 

Nerozmýšľali ste o podobnej stratégii, akú uplatňujú americké platformy ako Hulu, pri ktorých keď existuje bezplatná verzia s reklamou a platená bez reklamy? 

Jedna vec je, o čom my uvažujeme a druhá, čo nám povoľujú práva. Dosť podstatnú časť contentu nemôžeme spájať s reklamou. Jednoznačne aj toto bol jeden z možných modelov, ale na začiatku sme si povedali, že s tým pôjdeme von v takejto podobe a neskôr sa rozhodneme. Nevylučujem, že ak potenciálni zákazníci prejavia záujem len o časť služieb, že im nevyhovieme. Ale momentálne je to nastavené na jeden jednoduchý model a jeho výhoda je, že človek okamžite vie, čo za svoje peniaze dostane. 

Prečo vlastne došlo k zmene modelu zo samostatného predplácania filmov a programov na mesačný  paušál?Pôvodný model sa neosvedčil? 

Šéf Voyo.sk: Chceme sa dostať za hranice internetu

Nie, skôr sme pozorovali návyky ľudí a chceli sme im dať aj niečo ešte výhodnejšie, než ako boli na trhu doteraz zvyknutí. Doteraz si používateľ musel platiť za každú jednu časť seriálu alebo film, a ak si to nakoniec zrátal, nemusel dospieť k tomu, že sa mu to oplatí. Ako prví sme sa preto rozhodli doniesť mu mesačný paušál, ktorý je v cene lístka do kina a priniesť mu za jednu sumu všetko. Nebolo to o tom, že by sa to neoplatilo. 

Aký  bol záujem o prvú fázu Voyo? Dokázali ste zo ziskov pokryť aspoň náklady na nákup filmov? 

To, samozrejme, závisí od toho, aký model je dohodnutý s majiteľom práv. Nerád by som prezrádzal naše know-how alebo spôsob, ako sme sa dohodli. Pre nás to bol zaujímavý biznis model už v tej dobe, ale chceli sme to posunúť zase o krok vyššie. Že je to správne, nám dáva za pravdu aj úspech podobných služieb v zahraničí. Samozrejme, my sme východná Európa, čiže sme niekde inde s vývojom, ale som presvedčený, že tento model sa osvedčí aj u nás. Verím tomu. 

Ako ste sa dopracovali k mesačnému poplatku 5,99 eur?  

Jednak cena bola odskúšaná na používateľoch, ale chceli sme sa aj opticky dostať pod cenu, za ktorú sa predáva napríklad lístok do kina. Brali sme do úvahy aj to, za aké náklady si človek môže niekde inde stiahnuť filmy, dajme tomu v zahraničí alebo pri rôznych stránkach, s ktorými nás, či chceme či nie, porovnávajú. Bavíme sa o stránkach, pri ktorých je možno otázka legálnosti otázna. Ale určite tá cena nám v tomto prípade vyšla ako najlepší zlatý stred. 

Filmová  ponuka internetových VOD služieb býva pomerne nevyvážená, obsahujú veľa starých alebo béčkových filmov. Sú top tituly príliš drahé? 

Opäť sa dostávame k tomu, čo by sme chceli a čo nám majitelia práv vedia dať. Samozrejme, my by sme chceli priniesť to najnovšie, čo sa dá, možno aj kinopremiéry a DVD premiéry. V niektorých prípadoch je však dokonca aj pri starých filmoch ťažké získať HD verziu. Povedia nám, že pre naše teritórium je to problém a pre internet nám ich jednoducho neposkytnú. Väčšinou platí jednoduchá schéma, po kinopremiére príde o tri mesiace DVD premiéra a až o ďalšie tri mesiace môže prísť uvoľnenie na internet.

My sa snažíme tieto limity posunúť, aby sme mohli prinášať absolútne novinky aj pre používateľov na internete. V súčasnosti môžem povedať, že pravdepodobne sa nám to podarí. Čo sa týka áčkových titulov, už teraz je tam dosť silné zastúpenie jednak aj mainstreamových kinohitov, ale aj niche segmentu, kde predpokladáme, že nebude počet videní extrémne vysoký, ale predsa len snažíme sa ponúknuť niečo aj pre niche diváka, ktorého určite tiež máme. 

Prečo ostala zachovaná  sekcia samostatne spoplatnených prémiových titulov? Nebude to predplatiteľov hnevať? 

Prémiové  tituly sú opäť podmienka distribútorov a majiteľov práv. Predtým, než dáme nejaký novší titul do ponuky pod mesačné  predplatné, musí prejsť cez pay-per-view, čiže TVODom a až potom môže isť do SVODu. Je to opäť vec momentálneho nastavenia jednotlivých distribučných práv ako Kino, DVD, pay per view, SVOD. Avšak nevylučujem, že v budúcnosti sa môžu tieto okna prelínať alebo zásadne meniť. 

A prečo je napríklad Ace Ventura z roku 2004 zaradený medzi prémiovými titulmi? 

Je to vec podmienok, ktoré sa podarí dohodnúť s distribútorom daného filmu. Nie je to o tom, že tých niekoľko stoviek titulov tam je a nebudú sa meniť. Teraz sa aktuálne bavíme zhruba o 500 tituloch, do konca roka chceme toto číslo zniekoľkonásobniť. To, že 500 titulov je naraz v tej službe, neznamená, že ich nemáme viac. My ich budeme rotovať napríklad na týždennej báze, titulku budeme pravidelne meniť. To znamená, že človek, ktorý príde na Voyo hoci i na druhý deň, opäť uvidí inú skladbu titulov. 

Na ako dlho kupujete práva na filmy? 

Aj licenčné obdobie je vecou dohody s distributérom. Spravidla sa všetky druhy práv kupujú len na obmedzené obdobie. Umožňuje to obmieňať  tituly a prinášať nový zaujímavý obsah.

Ponúknete aj HD filmy? 

Samozrejme, budú tam aj HD tituly, technológia je na to pripravená. Dokonca môžeme rátať aj s 3D titulmi. Práva na film ako taký sú jedna vec a potom sú zvlášť dojednania o HD verzii a zvlášť o 3D verzii. 

Nekomplikujú to distribútori príliš? 

No jednoduché to nie je. (smiech) Ale vo väčšine prípadov sa nakoniec podarí dosiahnuť dohodu, a my tak môžeme ponúkať požadovaný obsah. 

Prečo je to tak? Ide o protipirátsku ochranu? 

Je to skôr otázka na druhú stranu. Ale tak ako v každom podnikaní, aj v zábavnom priemysle sa výrobcovia a distributéri snažia maximálne chrániť svoje obchodné záujmy. 

Spomínali ste, že vo Voyo budú aj športové prenosy. Môžete byť konkrétnejší? 

Vďaka tomu, že patríme do silnej skupiny CME, môžeme využívať kompletne práva, ktoré  má kúpené česká Nova Sport. Uvedieme špičkové podujatia ako ATP, NHL, KHL, NBA, dokonca máme práva na Formulu 1, čiže toto všetko bude v priamych prenosoch. 

Čo sa týka predpremiér pôvodnej tvorby, čoho všetkého sa to bude týkať? 

Ten model ostáva, týka sa to našej vlastnej tvorby. Tak ako sme v prvej fáze mali upútavky napríklad po skončení Ordinácie v ružovej záhrade, že ďalší diel už môžete sledovať na Voyo, to isté ostane aj teraz, či už je to Ordinácia alebo náš aktuálny hit Druhý dych. 

Aký bol dosiaľ záujem o predpremiéry, keď sa dali nakupovať na "kusy"? 

Môžem povedať  len to, že slovenský divák je trochu iný ako český, ktorý je predsa len vernejší tej pôvodnej tvorbe. Ale myslím si, že je tu priestor s tým pracovať. 

Sú to teda desiatky, stovky ľudí? 

Dohodnime sa, že keď to teraz otestujeme na Druhom dychu, tak vám prezradím nejaké čísla. 

Aké máte plány, čo sa týka ďalších platforiem? Zatiaľ je Voyo iba počítačová služba. 

To je dobrá otázka. Dlhodobým cieľom je dostať Voyo aj mimo obrazoviek počítačov. České Voyo už preniklo do Smart TV platforiem, samozrejme, aj naša ambícia je expandovať v tomto smere čo najďalej. Aktuálne už rokujeme s niekoľkými operátormi, ktorí by zaradili Voyo do svojej ponuky. 

Myslíte IPTV operátorov? 

Áno. 

Akým  štýlom by to fungovalo? Napríklad Orange či Magio majú tiež svoju on-demand ponuku. Voyo by im zrazu konkurovalo. 

Áno aj nie. Čo my vieme ponúknuť a v čom si myslíme, že sme bezkonkurenční, to je šírka obsahu. Sú to okrem vlastnej tvorby aj akvizičné tituly, ktoré sa u nás neobmedzujú na jedného dodávateľa, jedného majiteľa práv. Toto je naozaj len úplný začiatok, rokovania pokračujú ďalej a okrem filmov tam budú okrem našich vlastných aj akvizičné seriálové hity zo zahraničia. 

Šéf Voyo.sk: Chceme sa dostať za hranice internetu

Chcete sa dostať  do ponúk čo najväčšieho množstva operátorov, alebo si skôr nájsť nejakého exkluzívneho partnera? 

Skôr sa bavme o tom, že naším cieľom je dostať Voyo čo najďalej za hranicu internetu. V tomto momente nechcem ohroziť naše rokovania. 

Nezávisí  úspech internetových videopožičovní  najmä od toho, komu sa podarí  preraziť nie na počítači, ale na bežnom televízore? 

Áno, istá časť zákazníkov rozmýšľa týmto smerom. Na druhú stranu, jedna z najdôležitejších vecí je jednoduchosť celého systému ako takého. Ak od konečného používateľa vyžaduje prepojenie systému x krokov, určite to robiť nebude. Výhoda tohto je jednoduchosť, príde na web, zapne si to a pozerá. Samozrejme, fajnšmekri chcú lepší obraz a zvuk, možno viackanálovú stopu alebo prepojenie na televízor. Pozeráme sa preto aj týmto smerom.  

Neviazne ale tento biznis práve na tom, že používatelia sa nedostanú  ďalej ako za počítač? 

Je to smer, akým sa to bude uberať do budúcnosti. Ovládač v ruke a televízor je neprekonaný, čo sa týka pohodlia. Ponúknuť Voyo v televízore by bolo úžasné a snažíme sa o to.  

Chystáte aj Voyo aplikáciu pre inteligentné mobily? 

Už onedlho spustíme aplikácie pre najpopulárnejšie systémy iPhone a Android a postupne to rozšírime aj ďalej. 

Čo sa týka pôvodného obsahu, čo okrem športu ešte môže pribudnúť? 

Pôvodný obsah je jednak televízny obsah, to znamená Markíza, televízia Doma, Nova Sport a rozmýšľame aj o vlastnej tvorbe v rámci projektu Voyo. Všetko záleží od toho, ako bude tá služba úspešná. 

Uvažujete aj o nízkonákladovej pôvodnej tvorbe ako na Huste.tv? 

Odvíja sa to od úspešnosti projektu a od toho, čo si divák bude žiadať. Ak uvidíme, že má záujem aj o iný typ tvorby a obsahu, než aký u nás môže nájsť, radi vyhovieme. 

Súvisí  nákup práv do on-demand knižníc s nákupom vysielacích práv? Môžete do Voyo zaradiť film, ktorý vysiela konkurenčná televízia? 

Záleží to od dohody a špecifikácie zmluvných podmienok. Video on demand práva sú často porovnávané s DVD právami a ako viete, ani DVD nie sú dostupné len v jednom obchode alebo jednej videopožičovni. Je však možné, aby sa partneri za určitých podmienok dohodli aj na exkluzívnych VOD právach.  

Vlastnícky podiel Time Warneru v CME je z pohľadu nákupu práv prínosom? 

To, že je Warner akcionárom CME, prípadne vstup CME do Bontonu, nám prináša možno výhodnejšiu štartovaciu pozíciu, ale stále platí podnikateľské prostredie, ktoré je pre každého alfou a omegou. Aj oni sa musia správať tak, aby na trhu uspeli. 

Nemáte teda zadarmo k dispozícii filmy od Warneru či Bontonu? 

Jedným slovom – nemôžu kanibalizovať sami seba a nevyužiť trhový potenciál. Bolo by to nefér aj voči ostatným hráčom. 

Dosť  ľudí ste nahnevali spoplatnením  živého vysielania.  

Rozmýšľali sme dlho, čo by sme dali do spoplatneného balíka. Pozeral by som sa na to ale z opačného konca – nie že sme spoplatnili živé  vysielanie, ale priniesli sme neobmedzený balík za predplatné, ktorý obsahuje aj to živé vysielanie. Pribudli stanice a do budúcna rozmýšľame aj rozšírení tejto ponuky.  

Z komerčného hľadiska ste zo živého vysielania na internete nemali asi žiadny prínos. 

Live streaming je veľmi nákladná záležitosť. Ak chceme vysielať vyššiu kvalitu, viac kanálov, lepší obsah, toto je podľa nás správna cesta.  

Budú akvizície iba s pôvodnou zvukovou stopou? 

Jedna z pridaných hodnôt je, aby diváci rozumeli obsahu. Dávame iba dabovaný  obsah, s výnimkou napríklad koncertov, pri ktorom to nemá zmysel. Hraná tvorba však iba s pôvodnou stopou. Ak zistíme, že divák si vyžaduje aj pôvodnú stopu, budeme naklonení aj k tomu.  

Dá sa navoliť úroveň kvality streamingu? 

Voyo 2 je iné aj v tomto. Čo divák nevidí, je, že sme kompletne upgradovali systém. Kvalita je už teraz vyššia. Toto je tiež jeden z dôvodov spoplatnenia streamu.  

Týka sa to aj archívu? 

Archív je enkódovaný už u nás, aby sme ho mohli ponúknuť aj vo vyššej kvalite, museli by sme ho enkódovať ešte raz. Ale určite aj toto chceme riešiť.  

Do akej minulosti siaha archív? 

V spoplatnenej verzii siaha archív do roku 2010. Vybrané relácie sme znova stiahli z betacamov a enkódujeme ich vo vyššej kvalite. Ide o relácie a seriály, ktoré boli úspešné v televízii a v archíve dosiaľ neboli.  

Nova vyjadrila ambíciu získať tento rok 100-tisíc predplatiteľov.  

Na Slovensku by sme chceli desiatky tisíc pravidelne platiacich používateľov. Česko a Slovensko sú odlišné trhy, nestačí to vydeliť dvoma.  

Nad vstupom do Piana ste neuvažovali? 

Rokovania boli, ale momentálne to pre nás nie je téma. Keď si pozriete, čo stojí mesačný paušál alebo už poplatok za jeden film, poplatok za Piano by nám náklady nepokryl. Preto ani my nemôžeme dať nižšiu sumu – teraz je to na hranici, kde nám biznis model dovolí fungovať a dodržiavať dohody s majiteľmi práv.