Okrem contentových webov a internetovej zoznamky Pokec.sk sa Azet v ostatnom období vrhol do oblasti riadkovej inzercie a inzertných portálov. V apríli spoločnosť oznámila kúpu portálu Autovia.sk - trhovej trojky v segmente. Generálny riaditeľ a 15-percentný vlastník Azetu Milan Dubec v rozhovore pre Mediálne.sk hovorí o súčasnom smerovaní portálu a zároveň hodnotí, čo priniesol odpredaj 70 percent spoločnosti vydavateľstvu Ringier Axel Springer (RAS) pred vyše dvomi rokmi.
Po budovaní obsahových webov ste sa pustili do inzertných portálov. Prečo?
Trvalo pracujeme na dosahovaní nášho cieľa, ktorým je rýchlo rastúce portfólio: obsahové weby, marketing a inzertné portály. Začínali sme s Pokecom, potom prišiel e-mail, katalóg firiem, neskôr content, teda spravodajstvo a magazíny a teraz inzercia. Obsah je jedným z kľúčových pilierov, avšak cítili sme, že riadková inzercia je významná oblasť, kde nepôsobíme, tak sme sa jej začali venovať. Veľa internetových firiem sa snaží robiť jeden projekt, s ktorým chcú preraziť. Na Slovensku je to v takom malom regióne ťažko realizovateľné, preto sa snažíme čo najviac rozšíriť si záber na internete. To umožňuje ľahšie obslúžiť klienta, či už ide o malú firmu alebo veľkého inzerenta.
Ostatnou veľkou akvizíciou Azetu v tomto roku bol portál Autovia s autoinzerciou. Sami ste už predtým vlastnili Autobazar.sk, jednotkou trhu je Autobazar.eu. Aký očakávate vývoj v tomto segmente?
Čo najskôr chceme byť jednotkou. Na doméne Autobazar.sk, ktorú sme kúpili v minulosti, sme vybudovali silný portál – trhovú dvojku. Po zisku Autovie máme aj trhovú trojku. Autobazar.eu začal fungovať zhruba v tom období ako Autovia, rozdiel bol, že nebol platený a preto sa vyšvihol hore. Čo sa týka predaja áut, tak Autovia s Autobazárom sú vyrovnaní, možno silnejší ako Autobazar.eu, kde je silná komunita ľudí obchodujúcich skôr náhradné diely ako celé vozidlá.
Milan Dubec Zdroj: Azet
Nespojíte Autobazar.sk s Autovia.sk?
Je viacero možností. Teraz sa prikláňame k tomu, že nie. Sú používatelia aj klienti preferujúci jeden alebo druhý portál. Vnímame to teda tak, že je lepšie mať dva samostatné weby, lebo vidíme potenciál ťažiť z dvoch silných značiek. Používatelia takisto radi porovnávajú, preto veľká časť z nich chodí na oba weby.
Je to aj prípad Čas.sk a Aktuality.sk? Dva spravodajské weby, jedna firma.
Aktuality sa uberajú skôr serióznejším smerom, kým Čas.sk je orientovaný bulvárnejšie. Tomu okrem štýlu písania podlieha aj výber tém, vo výsledku teda weby realitu spravodajsky pokrývajú každý inak. Na druhej strane ľudia na webe hľadajú informácie najmä k väčším udalostiam na viacerých zdrojoch, my im ponúkame dva čítané online denníky, kam si po aktuálne spravodajstvo môžu prísť. Dva weby umožňujú aj viac obsahu na domovskej stránke, lebo čo nie je na homepage akoby na webe ani nebolo. Ľudia sú navyše zvyknutí browsovať viac webov a pozrieť si, „o čom píšu“. V tomto smere je potom dôležitým aspektom nielen pageviews, ale aj na ako dlho dokážete používateľa u seba udržať. V prípade Azetu je to priemerne asi päť hodín mesačne na jedného človeka.
Vlani ste spustili realitné weby Byty.sk, Nehnuteľnosti.sk a Novostavby.sk. Nie je realitný segment u nás už dosť vyčerpaný na to, aby to boli pre vás zaujímavé projekty?
Nemyslím si, aj tento segment vnímame ako veľkú príležitosť. Je to oblasť inzercie patriaca k tým, o ktoré majú ľudia stále najväčší záujem. Beriem, že situácia na trhu nie je taká ako v roku 2008, ale nehnuteľnosti sa ako všetko iné ďalej predávajú. A verím, že tento segment bude rásť.
Ako sa zmenilo zloženie predstavenstva od odpredaja väčšinového podielu Azetu vydavateľstvu Ringier Axel Springer?
Keď Ringier Axel Springer kúpil od nás 70 percent, v predstavenstve sme boli štyria vlastníci Azetu. V súčasnosti som už len jediným zástupcom spolu s tromi ľuďmi Ringieru a jedným členom priamo z holdingu. Marek Václavík, Karol Gogolák a Roman Dzamko sú naďalej akcionármi Azetu. Ja zároveň zastávam pozíciu výkonného riaditeľa a starám sa aj o dennú operatívu. Z predstavenstva je priamo v manažmente okrem mňa ešte Roman Fülöp ako obchodný riaditeľ Ringieru aj Azetu.
Takže všetko, čo robíte, podlieha súhlasu RAS.
Predstavenstvo väčšinou rozhoduje jednohlasne. Sme jeden celok a keď sa nám nápad páči, stotožníme sa s ním. V Azete je samostatný produktový manažment, ktorý má na starosti všetky tri naše silné nohy – Pokec, content a katalóg firiem s riadkovou inzerciou. O návrhoch manažérov Azetu môžem rozhodovať sám, na predstavenstvo idem len s vecami, ktoré sú nad rámec mojich kompetencií, teda s projektmi presahujúcimi určitý rozpočet. Nepamätám si ale, že by sa niektorý z nich zamietol.
Pri prechode k RAS ste avizovali, že očakávate investičnú podporu zo strany medzinárodného vydavateľského domu. Naplnilo sa to?
Všetky akvizície Azetu Ringier podporil vrátane našej dosiaľ najväčšej – Autovia.sk.
Prevzali ste online projekty RAS. V čom spočíval prínos Azetu?
Zabezpečujeme prevádzku jednotlivých webov, ako aj ich obchod a marketing. Spolupráca nášho tímu s ľuďmi z Ringieru priniesla množstvo synergií. Prakticky okamžite sme znížili náklady, zároveň sme vytvorili balíky ako Čas.sk a Aktuality.sk, ktoré začali byť zaujímavejšie pre klientov. Ďalší, najľahšie merateľný efekt, bolo zvýšenie návštevnosti. Napríklad Čas.sk sme prevzali v decembri 2011 a dnes má zhruba dvojnásobnú návštevnosť.
Redizajn Čas.sk bola práca Azetu?
Bola to spoločná aktivita. Cítili sme potrebu zmeny dizajnu, návrh dal vypracovať Azet a doladili sme ho so zodpovednými osobami vydavateľstva. Úspech Čas.sk je v tom, že je tam dobrý obsah, ktorý je exkluzívny. Samotný web rástol aj predtým, ešte sme ho potiahli marketingovo. A rástol by aj bez redizajnu, napríklad vďaka tomu, že sme tam implementovali prihlásenie používateľov z Azetu, vďaka čomu sa výrazne zvýšil počet príspevkov v diskusiách pod článkami. „Azetové“ prihlásenie ešte nefunguje na Živé.sk a Mobilmánia.sk, ale pridáme ho v tomto roku, keď uskutočníme plánový redizajn oboch webov.
Ako sa vyvíjali tržby Azetu v posledných rokoch? Čísla ste už v ostatných rokoch nezverejňovali.
V roku 2009 sme oznámili obrat 7,3 milióna eur. Odvtedy naďalej rastieme. V zisku nárast nie je až taký prudký, lebo neustále investujeme do nových projektov.
Ako v tomto smere ovplyvnilo Azet spojenie s RAS?
Určite to obom stranám pomohlo, pre agentúry sme sa stali ešte relevantnejším partnerom. Pre zadávateľov je výhodné minúť u nás väčšiu časť rozpočtu, lebo im za to vieme ponúknuť viac oproti konkurencii.
Aké máte konkrétne úlohy v krátkodobom horizonte?
Chceme redizajnovať ženský magazín Lesk.sk, ktorý zároveň premenujeme na jednu z tradičných značiek Ringieru. Aj zostávajúce značky vydavateľstva máme v pláne dostať do onlineu a využiť ich obrovský potenciál.
Neuživil by sa obsah vznikajúci v printových tituloch v sekciách na už etablovaných weboch ako Čas.sk?
Dôležité je, že chceme samotné tradičné tituly, ktoré ľudia poznajú zo stánkov, dostať na web. Napríklad časopis Život už svoj web má, ale myslím si, že by mal ísť o niečo ďalej. Magazín Eva zatiaľ na webe nie je vôbec a o tom hovorím – využijeme známe značky.
Ktoré inzertné formáty sú u klientov najžiadanejšie?
Záleží na type klienta aj na webe, kde chce mať reklamu. Na obsahových weboch ide momentálne napríklad formát fireplace, čo je formát v tvare písmena U – je po bokoch stránky a nad ňou. Pri scrollovaní zostávajú na stranách naďalej časti vizuálu. Veľa klientov si ale stále objednáva najmä klasické plochy s 300-pixelovou šírkou. Pri inzertných weboch je, samozrejme, najväčší záujem o lepšie pozície. Na Pokeci aj ďalších weboch funguje takzvaný Azet Click, v rámci ktorého si možno objednať krátke sponzorované odkazy ako PPC kampaň, ktorú poznáme aj z iných zahraničných služieb.
Čo videoreklama?
Ponúkame ju, no z hľadiska objemu nie je u nás natoľko významná. Problémom je najmä náš malý trh, výroba jedného videa stojí porovnateľne ako vo väčších krajinách, ale video si tu pozrie oveľa menej používateľov.
Tvrdili ste, že nástup Facebooku a ďalších zahraničných sociálnych sietí vašu vlajkovú loď Pokec veľmi nezasiahol. Stále to tak vnímate?
Určite, návštevnosť Pokecu je stabilná, ľudia ho využívajú najmä na zoznamovanie sa a trávenie voľného času. Na Facebook prešli ľudia, ktorí predtým Pokec využívali na bežnú komunikáciu s kamarátmi, známymi, veľa z nich však zostalo aj u nás. Stratili sme síce časť času stráveného používateľmi, ale aj ten je naďalej slušný a o Pokeci si dovolím tvrdiť, že je stále najprofitabilnejším projektom na slovenskom internete. Príjmy pritom nie sú len z inercie, ale aj od samotných používateľov.
Ktorí platia za balík Plus skoro tri eurá na 30 dní. Koľko je takých používateľov?
Toto číslo nebudem zverejňovať. Plus je ale nadstavbová služba a používatelia si ju predplácajú, keď chcú mať určité možnosti navyše. Plánujeme do nej pridať ďalšie funkcionality, možno súvisiace aj s exkluzívnym obsahom na našich obsahových tituloch.
Ako na Pokec lákate inzerentov, keď možno predpokladať, že väčšina používateľov sú tínedžeri až deti, prípadne ľudia, čo majú čas tráviť hodiny na zoznamke?
Keď sme mali len Pokec niekedy v roku 2004, bolo ťažšie argumentovať u inzerentov. Pritom ani to, čo hovoríte, nie je pravda, lebo zo štatistík vidíme, že zloženie našich používateľov kopíruje zloženie internetových používateľov. Ak máte niekde aktívnych 1,3 milióna ľudí a na celom slovenskom internete je ich asi len dvakrát viac, tak to logicky nemôžu byť len tí, čo nemajú peniaze, respektíve tinedžeri. Je to mass market ako napríklad televízne publikum. Ale pomohli sme si diverzifikáciou portfólia, začali sme produkovať obsah, ktorý sme ponúkli používateľom z Pokecu a tí v momente, keď začali čítať „vážne témy“, stali sa pre inzerentov zaujímavejšími. Firmy sa radšej spájajú s contentom ako službou, ale z našej strany nebol problém sa tomu prispôsobiť. To, že niektoré firmy potom zistili, že z Pokecu majú lepšie konverzie ako z obsahových webov, bola druhá vec...
Pokec bude mať mobilnú aplikáciu. V minulosti ste tvrdili, že nemá zmysel, lebo máte mobilné verzie stránok. Čo sa zmenilo?
Kedysi sme to takto vnímali a bolo to aj dobré rozhodnutie z môjho pohľadu. V každom prípade teraz na aplikácii pracujeme a mala by byť hotová už čoskoro. Spolupracujeme pri tom s externou firmou a do konca roka by sme mali mať päť až desať aplikácií.
Prečo ste sa tomu spočiatku bránili?
Problémom je, že tam nezmeriate reálnych používateľov. Keď zmigrujeme povedzme 100-tisíc ľudí z webového Pokecu do mobilov, tak sa nám znížia čísla návštevnosti. Pritom o človeka sme reálne neprišli, len prešiel na inú platformu. Riešili sme toto aj na metodickej komisii IAB, kde som predsedom, mali sme niekoľko riešení, vždy to zlyhalo na technologických obmedzeniach.
Koľko zamestnancov má dnes Azet?
Asi 180. Z toho vyše stovku v Žiline.
Koľko z toho je interných novinárov, ktorí sa podieľajú na obsahu contentových webov?
Viac máme dopisovateľov, na full-time robí asi šestnásť žurnalistov. Predpokladám, že aj v tomto smere sa budeme rozširovať.
Do akej miery sa pozeráte na konkurenciu?
Samozrejme sledujeme, čo sa okolo nás deje, na malom trhu to nedá zas toľko práce. Pre nás je však dôležité, že sme dlhodobo jednotkou na slovenskom internete v tržbách. Doteraz to bol vlastne skrytý údaj, ale s nedávnym spustením webu s účtovnými uzávierkami firiem sme si mohli porovnať reálne čísla a sme zhruba na dvojnásobku oproti trhovej dvojke.
Sledovali ste predaj Centrumu a Atlasu?
Vždy sledujeme vývoj na trhu.
Chceli ste oba portály?
V roku 2011 som hovoril, že bude pár firiem na predaj, nakoniec sa to v prípade Centrum Holdings podľa očakávania potvrdilo. Pohybovali sme sa okolo toho, ale to je asi všetko, čo k tomu môžem povedať.
Ako to vyzerá v súčasnosti s expanziou Azetu do zahraničia?
Momentálne využívame najmä širokú základňu vedomostí a know-how, vymieňame si vďaka nej spoluprácu s ostatnými spoločnosťami v rámci našej skupiny, napríklad s popredným poľským portálom Onet.pl, ktorého trojštvrtinovým vlastníkom je Ringier Axel Springer Media. Výhľadovo pozeráme aj na ďalšie, hlavne okolité trhy.