Cyklotrasu na Vajanského nábreží v Bratislave bude musieť hlavné mesto upraviť. Nariadilo mu to Ministerstvo dopravy SR po vykonaní štátneho odborného dohľadu. Hlavné mesto má do 40 dní z cyklotrasy odstrániť obrubníky, ktoré podľa rezortu dopravy spôsobujú nehody, a do 90 dní cyklotrasu zúžiť v miestach, kde obmedzila cestu. V utorok o tom na tlačovej konferencii informoval minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD).
      

"Táto veľmi známa cyklotrasa sa bude musieť zmeniť. Štátny odborný dohľad uložil mestu doručeným výsledkom protokolu výzvu, aby do 40 dní túto cyklotrasu upravil. Bude musieť odstrániť do 40 dní obrubníky z tejto cyklotrasy, ktoré spôsobovali viacerým vodičom nehody a taktiež bude musieť zúžiť túto cyklotrasu v tých miestach, kde obmedzila cestu, ktorá týmto spôsobom nespĺňa technické normy," uviedol Ráž s tým, že na zúženie cyklotrasy má mesto 90 dní, čo je podľa ministra primeraná lehota.
      

Ráž doplnil, že ak magistrát nariadené opatrenia nevykoná, hrozí mu podľa aktuálneho cestného zákona pokuta až do výšky 33.190 eur. Ak by nedošlo k náprave, rezort môže udeliť pokutu opakovane až do výšky trojnásobku hornej hranice pokuty.
      

Anketa
Mala by cyklotrasa z nábrežia Bratislavy zmiznúť úplne?
  • 75%
  • 25%

Poslanec Národnej rady (NR) SR Ján Mažgút (Smer-SD) pripomenul, že k cyklotrase v centre mesta sa vyjadril aj krajský dopravný inšpektorát (KDI). Podľa poslanca KDI skonštatoval, že takto zrealizovaná cyklotrasa je proti plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky, a navyše jej vyťaženosť nespĺňa predpokladané očakávania. "Hovorí o tom, že situácia, ktorá tu vznikla a cyklotrasa, ktorá tu vznikla, musí byť zrušená a Vajanského nábrežie musí byť vrátené do pôvodného stavu," uviedol k stanovisku KDI Mažgút.

Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave.
Zdroj: TASR
Cyklotrasa na nábreží

Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave pribudla vlani, no stretla sa s kritikou. Nedostatky cyklotrasy v minulosti priznal aj bratislavský magistrát a avizoval ich postupnú nápravu. Cyklotrasu však hlavné mesto podľa svojich vyhlásení rušiť neplánuje. Primátor Matúš Vallo sa v minulosti vyjadril, že cyklotrasu považuje za dôležitú súčasť cyklistickej infraštruktúry a celkovo ako "dobré rozhodnutie, avšak zle načasované".

Bratislava výhrady preverí

Hlavné mesto Bratislava konkrétne výhrady Ministerstva dopravy (MD) SR k cyklotrase na Vajanského nábreží preverí a ak sa ukážu byť vecné, mesto nevidí problém problematické miesta cyklotrasy upraviť. Uviedol to primátor hlavného mesta SR Bratislavy Matúš Vallo v reakcii na utorkový brífing ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD).
      

"Minister dopravy Jozef Ráž dnes verejne komunikoval výhrady jeho rezortu k cyklotrase na Vajanského nábreží. S pánom ministrom máme korektnú diskusiu a na mnohých témach sa vieme zhodnúť. Na tejto jednej sa však nezhodneme," priblížil Vallo.
     

 "Po niekoľkých mesiacoch skúmania cyklotrasy nám jeho rezort doručil výzvu, v ktorej už nehovorí o rušení cyklotrasy, ale žiada na nej zosúladiť dopravné značenie tak, aby bolo v súlade so všetkými normami a predpismi. Značenie na nábreží tak, ako je dnes, sme opakovane preverovali. Jednoznačne si myslíme, že je v súlade s predpismi a k celému projektu vydal súhlasné stanovisko aj Krajský dopravný inšpektorát. Preveríme však konkrétne výhrady MD a ak sa ukážu byť vecné, nevidíme problém takéto miesta upraviť," zdôraznil primátor Bratislavy.
    

Anketa
Mala by Bratislava upraviť cyklotrasu a čiastočne ju zachovať?
  • 33%
  • 67%

Informoval, že MD SR zároveň žiada, aby mesto odstránilo obrubníky, ktoré oddeľujú cyklotrasu od priľahlého jazdného pruhu pre autá, pretože vraj tvoria prekážku na ceste. "V tomto prípade budeme určite voči výzve ministerstva namietať, keďže tieto obrubníky sú určené ako vodiace dopravné zariadenie, a za také ich považoval aj Krajský dopravný inšpektorát, ktorý k projektu vydal súhlasné stanovisko. Ich zmyslom je zvýšenie bezpečnosti cyklistov jazdiacich v oddelenom cyklopruhu a navyše ani nie je v pôsobnosti MD posudzovať toto zvolené riešenie," podčiarkol Vallo.
      

"Hoci odstránenie obrubníkov budeme namietať, neznamená to, že zároveň neuvažujeme o inom type tohto oddeľovníka, ktorý nemusí byť tak masívny, ale ktorý bude zároveň aj naďalej dostatočne chrániť tisícky cyklistiek a cyklistov, ktorí jazdia po tejto trase, vrátane rodín s deťmi," upozornil primátor.
      

Vallo dodal, že ho mrzí, že niektorí vládni poslanci túto cyklotrasu naďalej populisticky zneužívajú ignorujúc fakt, že situácia na tomto mieste sa oproti prvým týždňom už dávno zmenila. "Cyklotrasa na Vajanského sa pomerne rýchlo stala jednou z najobľúbenejších a najfrekventovanejších v Bratislave (automatické cyklosčítače ukazujú 40.000 prejazdov cyklistov mesačne) a dopravné dáta jednoznačne potvrdzujú, že jazdné doby pre autá na tomto úseku sú už porovnateľné s tými, aké boli pred realizáciou projektu," priblížil.
      

"Sme presvedčení, že historické centrum mesta nemá od Dunaja predeľovať štvorprúdová cesta a nemyslíme si, že štát by mal samosprávam určovať, ako si má mesto organizovať dopravu, kde má byť cyklotrasa, kde má byť jednosmerka a kde zákaz vjazdu. Na to je samospráva, ktorá túto situáciu vyhodnocuje z pohľadu potrieb obyvateľov a rozvoja mesta, a nie z pohľadu predvolebných vyhlásení politikov," uzavrel bratislavský primátor.