Fotosociálna sieť, ktorá hovorí globálne o vyše 400 miliónov používateľoch, chce na konci mesiaca ponúkať reklamu už vo všetkých teritóriách. Na Slovensku, ale aj v Česku by mali byť sponzorované príspevky na Instagrame dostupné počnúc 30. septembrom.

V týchto dňoch si už používatelia mohli vo feede obrázkov a videí všimnúť „prototyp“ reklamy, ktorá patrí samotnému Instagramu. V komentári pod fotografiou muža pracujúceho za veľkým stolom upozorňuje sieť používateľov, že sa budú odteraz stretávať aj s komerčným obsahom.

Instagram dodáva, že používatelia môžu skryť reklamy, ktoré ich nezaujímajú. Sami si tak vyselektujú okruh potenciálne vhodných zadávateľov. Ich predvýber robí Instagram na základe správania používateľov – teda najmä označovania snímok, ktoré sa im „páčia“, ale aj z kopy nazbieraných dát z Facebooku, ktorému Instagram patrí, či z ďalších aplikácií.

Reklama na Instagrame prichádza aj k nám. Čo je dobré o nej vedieť

Instagram takto upozorňuje už aj slovenských používateľov, že sa na nich valia reklamy Zdroj: Mediálne.sk

Zadávatelia dostali aj polminútové videá

Prezeranie fotografií v mobilnej appke je populárne vo výraznej miere u mladých, služba sa u mnohých zaraďuje k tým, ktorá im spolu s Facebookom ukrajuje najviac z času stráveného online. 

„Väčšie zastúpenie má, samozrejme, mladšie publikum – od tínedžerov po tridsiatnikov, ale výnimkou nie sú ani starší používatelia,“ hovorí Adam Špina, strategy & media director v agentúre Triad.

„V rámci sveta sociálnych sietí Instagram jasne zadefinoval zjednodušenie zdieľania obrazového obsahu, čo z neho vytvorilo lovebrand medzi používateľmi aj komunikačnými nástrojmi firiem,“ dodáva Matej Lupták, PPC Specialist z agentúry Core4.

Že Instagram chce svoj úspech viac speňažiť, je logické. Reklamných formátov ponúka niekoľko - medzi nimi klasickú fotografiu, pričom okrem štvorcovej môžu inzerenti zvoliť aj ďalšie formáty, ktoré sieťa predstavila nedávno pre bežných používateľov. Zaplatiť sa dá aj takzvaný carousel, kde je fotografií v rámci jedného inzerátu možné prezerať viac.

Priamo v reklame je zahrnutá výzva na akciu – preklik na web zadávateľa, ale aj ďalšie varianty typu „Install Now“ či „Shop Now“, ktoré dostanú svoje ekvivalenty v slovenčine.

Instagram zaujal aj možnosťou reklamných videí. Hoci používateľom umožňuje pridávať len videá s maximálnou dĺžkou 15 sekúnd, zadávateľom povoľuje až polminútové. Tridsať sekúnd trvá väčšina televíznych reklám, a tak ich firmy bez nutnosti úprav môžu rovno nasadiť aj do atraktívnej online platformy, hoci či je práve táto stratégia je správna, by mnohí špecialisti na online komunikáciu zrejme spochybnili.

Reklama na Instagrame prichádza aj k nám. Čo je dobré o nej vedieť

Hlavné reklamné formáty na Instagrame Zdroj: Instagram

Instagram uviedol aj prémiový reklamný systém Marquee. Tvrdí, že ním umožní zadávateľom zasiahnuť naraz väčšie publikum, čo sa môže hodiť pri predstavovaní nových produktov, uvedení filmov či spustení predaja. 

Pre firmy, čo sa vedia vizuálne predať

Jedna z najrýchlejšie rastúcich sociálnych sietí otestovala reklamy na najväčších trhoch, kde si overila, že komerčný obsah používateľov nevyrušoval natoľko, že by Instagram húfne opúšťali. V septembri už reklamy dostali aj zadávatelia v Mexiku či Južnej Kórei, písal TechCrunch.

Na Slovensku a v Česku používa Instagram v súčasnosti podľa neoficiálnych údajov okolo 400-tisíc ľudí. Ide síce o menšie publikum, ako je na Facebooku, no stále širokú základňu. 

„Dá sa povedať, že Instagram je vhodná forma propagácie pre všetky značky a firmy, ktoré sa vedia vizuálne predať. Je prakticky jedno, či ste obchod s domácimi miláčikmi, fashion brand, aerolínie, cukráreň alebo e-shop. Kľúčom k úspechu sú totiž naozaj krásne fotky a zaujímavé vizuálne stvárnenie, čo zahŕňa prácu s tonalitou a filtrami,“ tvrdí A. Špina.

„Aj vďaka dátam z Facebooku budeme vedieť presnejšie cieliť na optimálnu cieľovú skupinu. Veríme, že s kvalitným obsahom bude táto reklamná sieť pre marketing prínosom,“ dopĺňa M. Lupták.

Účinnejší ako Facebook a Twitter?

Predaj reklamy na Instagrame funguje na aukčnom modeli, to znamená, že inzerent nastaví sumu, ktorú je ochotný za zobrazenie zaplatiť, a skutočná cena sa potom odvíja od počtu zobrazení a relevantnosti reklamy voči nastavenej cieľovej skupine.

„Konkrétne ceny bez skúsenosti sa nedajú vopred úplne odhadnúť, ale očakávame, že zo začiatku nebude na Instagrame až taká konkurencia a mohli by sme sa pohybovať vo veľmi konkurencieschopných hodnotách, rádovo okolo centu za prehranie videa a niekoľkých eur za tisíc oslovených ľudí,“ odhaduje A. Špina.

Instagram sa snaží dokázať, že je ešte účinnejším kanálom ako Facebook či Twitter. Na svojej biznisovej podstránke sa o tom inzerentov snaží presvedčiť aj viacerými prípadovými štúdiami.

Firma Capital One podľa údajov z webu napríklad zvýšila zapamätateľnosť svojej reklamy po propagácii cez Instagram o 25 percent u cieľovky 45+. Kozmetická značka Maybelline mala 2,4-krát zvýšiť predaj konkrétneho produktu po platenom prome na sieti a napríklad McDonald 's vďaka Instagramu zlepšil zapamätateľnosť svojej reklamy v lete o 47 percent.

Instagramu ale prajú aj nezávislí pozorovatelia. Spoločnosť Engagement Labs študovala, ako sa darilo promu značiek na Facebooku, Twitteri a Instagrame pred začiatkom školy, keď je záujem o špecifický druh tovarov.

„Engagement“, teda miera interakcie bola na Instagrame až sedemkrát vyššia, povedal webu VentureBeat.com šéf spoločnosti Bryan Segal.

Marketingová firma Kenshooo zmerala pri viacerých kampaniach mieru prekliku (CTR) a na Instagrame prišla k priemernému údaju 2,48 percenta. Na porovnanie na Facebooku je CTR na úrovni zhruba jedného percenta, uvádza MyCustomer.com.

Cena za oslovenie tisícky používateľov (CPM) na Instagrame bola v prípade kampaní Kenshoo 6,70 dolára, čo je menej v porovnaní s ostatnými, väčšími sieťami.

Firma Salesforce, ktorá rovnako ako Kenshoo hľadá pre Instagram klientov, uvádza podobnú cenu za oslovenie tisícky používateľov na Instagrame - 6,29 dolára. Zdroj z ďalšej spoločnosti ale hovorí o ešte nižšej priemernej cene len okolo troch dolárov, sumarizuje Digiday.

Pri miere prekliku prišlo Salesforce s číslom 1,5 percenta, na Facebooku je to podľa firmy 0,84 percenta. Lepšia výkonnosť Instagramu sa zrejme bude znižovať s pribúdajúcim počtom inzerentov. 

Nateraz sú na Instagrame výhodnejšie aj videoreklamy - za pozretie reklamného spotu majú klienti platiť zhruba dva centy, rovnako ako na Snapchate. Za prezreté sa video na Instagrame rovnako ako na Facebooku považuje, ako bolo videné aspoň na tri sekundy.

Česi si už kampaň vyskúšali

Na susednom trhu si už reklamy na Instagrame vyskúšala napríklad spoločnosť Socialsharks, ktorá chcela propagovať v Nemecku energetický nápoj, písal web Tyinternety.cz.

Socialsharks upozornili najmä na fakt, že cieľovky na Instagrame sú výrazne menšie ako napríklad na Facebooku, čomu sa budú musieť prispôsobiť investície.

V prípade českej firmy bol engagement rate pri úspešnejšom z dvojice obrázkov (fotografia nápoja v dlani s mäsom na grile v pozadí) až šesť percent. CPM vyšlo na 60 českých korún, teda asi 2,20 eura.

Slabší post, ktorý nebol autentickou snímkou, ale vznikol v grafickom programe a nápoj zobrazil v kockách ľadu s jabĺčkom a oblohou v pozadí, dosiahol CPM 102 českých korún (3,76 eura) a CTR 2,38 percenta.

Aký veľký je Instagram

Používatelia podľa údajov spoločnosti, ktorú Facebok kúpil v roku 2012 za jednu miliardu dolárov, denne zavesia na Instagrame vyše 80 miliónov fotografií. Zdieľané snímky sú denne označené srdiečkom, ktoré je ekvivalentom Facebookového „lajku“, 3,5-miliardykrát. Celkovo je na sieti vyše 40 miliárd snímok a 75 percent zo 400 miliónov používateľov je mimo amerického trhu.