Celková hodnota reklamného trhu v 26 krajiných dosiahla 27,3 miliardy eur, čo predstavovalo medziročný rast o 11,9 percenta. Viac než polovica týchto výdavkov pochádza z top 3 trhov – Veľkej Británie, Nemecka a Francúzska.
Podľa IAB sa online doťahuje v Európe na televíziu ako stále najsilnejší mediatyp, v sumáre viac výdavkov ako na internet smerovalo aj do novín a časopisov. S tým, že výdavky na print aj televíziu už niekoľko rokov kontinuálne klesajú a znižuje sa rozdiel oproti výdavkom na online reklamu.
“Online reklama je oveľa odolnejšia voči makroekonomickým výkyvom než ostatné mediá. Celkovo reklama v médiách poklesla v roku 2013 v Európe o 2,9 percenta, avšak bez online médií by jej prepad bol až o 8,3 percenta,“ uviedol v tlačovej správe riaditeľ pre výskum reklamy Daniel Knapp zo spoločnosti IHS Technology, autor prieskumu AdEx Benchmark 2013.
Uvedené dáta predstavujú gross ceny (fakturovaná net hodnota médií plus agentúrna provízia, tam, kde ju bolo možné pripočítať).
Výdavky mali rásť pri všetkých formátoch (správa neskúmala výdavky na e-mail marketing). Najväčší rast bol pri display reklame (+14,9 %), pričom mobilné display formáty po prvýkrát zaznamenali dvojciferný podiel na celkovej hodnote tohto druhu reklamy (konkrétne 11,8 %). Rast sa oproti roku 2012 spomalil pri riadkovej inzercii a reklame vo vyhľadávačoch. Tá však so 49-percentným podielom na celkových výdavkov stále predstavuje najsilnejší formát. Display patril v Európe zhruba tretinový podiel.
Hoci na celkovom reklamnom balíku má videoreklama stále malý podiel (podľa odhadu v Európe ide o 1,2 miliardy eur), medziročný rast predstavoval 45,4 percenta. „Videoreklama priťahuje čoraz viac značkových zadávateľov do online priestoru kvôli blízkosti s TV reklamou, kampaňovými cieľmi a meraním,“ tvrdí správa IAB Europe. Hodnota video a mobilnej reklamy nebola v prieskume za Slovensko a viaceré ďalšie trhy vyčíslená.
Hodnotu slovenského trhu online reklamy IAB Slovakia odhadla v reporte za rok 2013 na 65,8 milióna eur, bez započítania agentúrnych provízií a bonusov. Tento objem počítal aj s odhadom tržieb hráčov ako Facebook a Google, ktorí lokálne údaje neposkytujú. Medziročne išlo o 18-percentný nárast.
Podľa odhadov mediálnej siete ZenithOptimedia dosiahli reálne výdaje na internetovú reklamu na Slovensku 45 miliónov eur. Medziročný nárast podľa nich činil 28,6 percenta.
- Rusko – 26.8%
- Turecko – 24.3%
- Slovensko – 17.3%*
- Veľká Británia – 16.2%
- Maďarsko – 16.0%
- Rakúsko – 15.7%
- Nórsko– 14.7%
- Srbsko – 13.4%
- Taliansko - 13.3%
- Rumunsko – 13.0%
*Slovensko: Net reportovaná hodnota v médiách (údaje, ktoré zbiera a publikuje IAB Slovakia na základe dát od svojich členských médií) bola prepočítaná na Gross následne:
• Display – pripočítaná 15,0 % agentúrna provízia k 70,0 % hodnoty
• Classifieds & Directories – pripočítaná 15,0 % agentúrna provízia k 70,0 % hodnoty
• Paid-for-search – bezo zmeny v odhadovanej hodnote
• ostatné nešpecifikované výdavky boli rozdelené pomerne medzi ostatné kategórie