Údaje pozostávajú z nahlásených čistých inzertných príjmov, bez započítania agentúrnych provízií a bonusov, zahŕňajú aj mediálne partnerstvá na členských serveroch IAB Slovakia a odhad tržieb nadnárodných a slovenských nečlenských hráčov, ako Google, Facebook, Twitter, YouTube. Reálna hodnota trhu je ale ešte nižšia.
Zdroj: IAB Slovakia
Podľa odhadov mediálnej siete ZenithOptimedia dosiahli vlani výdaje na internetovú reklamu na Slovensku 80 miliónov eur. Na celkových výdavkoch na reklamu sa podieľali takmer pätnástimi percentami. Na základe predikcií agentúry budú príjmy z internetovej reklamy ďalej rásť a do roku 2017 by sa mali vyšplhať na 110 miliónov eur.
„Každý rok čakáme, ako to na konci roka dopadne, keďže náš biznis sa mení každý deň. V roku 2016 očakávame rast v display reklame a videoreklame. Veľkou výzvou pre slovenské médiá, agentúry a klientov bude v tomto roku posunúť rast mobilnej reklamy, keďže nám neustále rastie konzumácia stránok cez mobilné zariadenia,” uvádza v tlačovej správe predsedníčka Správnej rady IAB Slovakia Natália Zajacová.
Podľa výsledkov, ktoré nedávno prezentovala spoločnosť Gemius, už takmer 25 percent zobrazení stránok na Slovensku pochádza z mobilných zariadení. Slovensko je tak na druhom mieste v regióne CEE.
Na rastúcom výkone digitálnej reklamy sa najviac podpísal rast displayovej (+23 percent). Rovnako ako vlani nárast roka zásadne potiahol až druhý polrok.
Celková hodnota preinvestovaných finančných prostriedkov do programmatic v absolútnej hodnote dosiahla viac ako tri milióny eur. Stále však tvorí nízky podiel na príjmoch z bannerovej reklamy v rámci členskej základne IAB Slovakia. Videoreklama na úrovni členov IAB Slovakia tiež stúpla medziročne o 42 percent, aj keď zatiaľ takisto tvorí len malý podiel na display reklame.
Z celkového internetového koláča je naďalej najsilnejším formátom displayová reklama so 61-percentným podielom, nasleduje paid for search (26-percentný podiel) a trojicu uzatvára riadková inzercia (12-percentný podiel).
V súčasnosti má IAB Slovakia 32 členov, ktorí deklarujú svoje príjmy z online na polročnej báze.