Zachytiť strastiplnú cestu z domoviny za novým životom cez online fotodokumentáciu na Instagrame sa zdal byť odvážny a svojím spôsobom obdivuhodný krok, ktorý zaujal mnohých. Až kým nevysvitlo, že išlo o naplánovaný podvrh.

Účet Abdoua Dioufa na Instagrame je falošný, fotka zachytávajúca jeho prípravu na cestu zo Senegalu či autentický záber po dosiahnutí pevniny sú zincescenované a zhotovené za účasti komparzu.

Ľudia pritom mladíkovi v komentároch vyjadrovali podporu a sledovali jeho osud. Našli sa, samozrejme, aj používatelia s opačným postojom. „Nie je tu pre teba miesta. Žiadna práca, žiadny splnený sen,“ znel jeden z negatívne ladených odkazov pre „migranta“.

Kampaň má na svedomí agentúra Volga, ktorá pripravila promo pre fotografický festival v Španielsku. Na Instagrame získal vymyslený Abdou vyše 8-tisíc followerov.

Finally no money and no big boat. The only way to cross, a small inflable boat all night rowing. Really scared. #menories #pullover #brosb4hoes #rowin #discover #splash #moonlight #workout #fear #borders #europe #future

Fotka uverejnená používateľom Abdou Diouf (@abdoudiouf1993),

„Instagram má potenciál donútiť ľudí zamyslieť sa a uvažovať, ale napriek tomu sme nechceli nevyhnutne kritizovať systém. Deje sa to každý deň a chceli sme ukázať, ako by to vyzeralo, ak by sa takýto príbeh odohral na Instagrame,“ povedal pre Huffington Post Tomás Peña, ktorý na kampani spolupracoval.

Podľa neho bolo cieľom, aby sa ľudia zamysleli na svojom postoji k migrantom. „Správame sa k nim ako k zvieratám. Pozrite sa na komentáre na našom účte, sú tam niektoré naozaj rasistické. A to je dosť smutné,“ doplnil pre BBC.

Podľa Oriola Cabu z produkčnej spoločnosti boli pripravení aj na obvinenia zo zľahčovania problematiky ilegálnej migrácie, ak tému využijú takýmto spôsobom v kampani. „Trivializácii ale čelíme každodenne, keď sa pozrieme na pasivitu ľudí a politikov, ktorí sú s problémom konfrontovaní v jednotlivých európskych mestách,“ povedal podľa Mirror.co.uk.

Finally the land os oportunities. We tired but happy. Very danger trip. #happy #bigday #nopainnogain #smail #celebration #brothers #instagood i#instalike #instamood #instadaily #lovinglife #alwaysfinddaway #positivity #timetoshine #walkyourtruepath #beyourbestself #unfprgetable #instagramers #photooftheday #photochallenge #beautiful #follow #feelgoodphoto #instalovers #excited

Fotka uverejnená používateľom Abdou Diouf (@abdoudiouf1993),

Na fotkách je v skutočnosti hráč plážovej hádzanej Hagi Toure, ktorý má na Instagrame vlastný účet. Je rodákom zo Senegalu a v Španielsku legálnym prisťahovalcom. Snímky do kampane nafotili za jeden deň iPhonom, sú urobené na takmer identických miestach.

Aj po odhalení hoaxu je účet aktívny a v utorok na ňom pribudol príspevok, ktorý situáciu vysvetľuje aj používateľom Instagramu. 

„Tento príbeh bol založený na reálnych osudoch tisícok ľudí, ktorí každý deň riskujú svoje životy pre lepšiu budúcnosť (...) Aby sme ukázali, že existuje aj iná realita a je bližšie, ako si myslíme,“ uvádza sa v popise najaktuálnejšej snímky. 

The tryp has arrived to the end. Thak you friends for all the atention, the suport, and the debate. This Instagram experince was based on the real experience of thousands of people that every year risk their lives for a better future. To explore how we use social networks as a place to share tryp images and expriences depenending on who we are and why we are travelling. Showing that other realities exist and are closer than what we think. Yo can see this and other photo proposals about travel in the International Getxopoto festival, taking place in Getxo, Spain, from the 3 of September to Octuber 4th.. www.getxophoto.com

Fotka uverejnená používateľom Abdou Diouf (@abdoudiouf1993),

 

Ako uvádza BBC, nereálnosť profilu na Instagrame naznačovali viaceré detaily už aj predtým, najmä meno, ktoré sa použilo. Abdou Diouf je bývalý prezident Senegalu.

Podozrivé boli aj hashtagy, ktoré „utečenec“ pri svojich fotkách používal – na zviditeľnenie sa totiž volili aj nesúvisiace kategórie, ktoré majú na Instagrame frekventované použitie ako #Swag, #LovingLife či #InstaLovers.