Napriek tomu, že premena z Twitteru na sociálnu sieť X vyvolala kontroverziu, zatiaľ na používateľov a ich využívanie siete výrazný vplyv nemá.
V rozhovore s agentúrou ČTK to povedala Alena Macková z Katedry mediálnych štúdií a žurnalistiky Masarykovej univerzity v Brne.
Ostať v obraze
Na sieti X sa podľa nej stretávajú ľudia z rôznych organizácií, biznismeni, odborníci, novinári, ale aj politici. V mnohých krajinách podľa nej sieť dlhodobo zohráva významnú úlohu v politickej komunikácii a kampaniach.
V porovnaní s ostatnými sieťami je podľa Mackovej sieť X používateľmi dlhodobo častejšie využívaná na získavanie informácií, noviniek vo svojom odbore, alebo správ z domova i zo zahraničia. Oveľa častejšie podľa nej tiež používatelia ako motiváciu na využívanie deklarujú, že chcú byť v obraze.
„Ostatné siete, Facebook, Instagram, TikTok, sú potom v porovnaní s X používané viac na zábavu, voľnočasové aktivity alebo na spojenie s ľuďmi,“ uviedla Macková. To, pre čo sa sieť využíva, sa podľa nej prepisuje aj do toho, ako vyzerá používateľská základňa.
Používatelia sa nezmenili, len zostarli
Používatelia siete X sa podľa nej za posledné roky príliš nezmenili. „Základňa vyzerá rovnako, len postupne starne, pretože jej nepribúdajú tí najmladší používatelia, ktorí chodia na iné siete,“ myslí si Macková.
Používateľom X je podľa nej skôr muž okolo 40 rokov. „Používatelia X sú o trochu mladší ako používatelia Facebooku a naopak o pár rokov starší ako používatelia Instagramu, o dosť starší ako používatelia TikToku,“ vyplýva podľa Mackovej z údajov Národného inštitútu pre výskum socioekonomických vplyvov chorôb a systémových rizík, kde pôsobí.
Používatelia siete X tiež podľa Mackovej v porovnaní s ľuďmi, ktorí ju nepoužívajú, trochu viac veria politickým inštitúciám, vláde alebo médiám.