Jeden z tvorcov videí na YouTube Hank Green sa tento týždeň zviditeľnil blogpostom na stránke Medium, v ktorom sociálnu sieť priamo obvinil, že „klame, podvádza a kradne“. Svoje tvrdenia doložil konkrétnymi štatistikami, v ktorých Facebooku vyčíta napríklad to, že „svojim“ videám umožňuje oveľa lepší natívny zásah ako vkladaným príspevkom z YouTube.

Blogerovi prekáža aj, ako sociálna sieť prezentuje sledovanosť svojich videí. Nie je to tak dávno, čo sa Facebook pochválil štyri miliardami prezretí videí denne.

H. Green pripomína, že Facebook ráta za zhliadnutie videa, ak sa používateľovi ukáže aspoň na tri sekundy. Naproti tomu YouTube počíta „view“ pri minimálnej sledovanosti 30 sekúnd.

Bloger skúmal konkrétne video, ktoré malo na Facebooku 300-tisíc videní a na YouTube podľa štatistík videoservera 150-tisíc.

Po polminúte prehrávania sledovala video na Facebooku podľa Greenovho príspevku len asi pätina z tých, ktorým sa spustilo, naopak na YouTube malo rovnaké video po 30 sekundách prehratia stále 86 percent počiatočného publika.

Ďalšie obvinenie blogera sa týka nepovoleného preberania videí, ktoré sociálna sieť publikuje často bez súhlasu pôvodného autora respektíve držiteľa práv.

„Z tisícky najsledovanejších videí v prvom kvartáli tohto roka bolo 725 reuploadnutých. Tie prevzaté videá mali dovedna sledovanosť 17 miliárd zhliadnutí,“ tvrdí videotvorca odvolávajúc sa na údaje z reportu agentúry Ogilvy a spoločnosti Tubular Labs, ktorá sa sledovanosťou online videí zaoberá.

Podľa Facebooku sú tri sekundy dosť

Matt Pakes, produktový manažér Facebooku, blogerovi odpísal, že videá Facebooku naozaj majú vyššiu sledovanosť aj čas strávený pri nich, no nie pre „vyššiu moc“ sociálnej siete, ale správanie sa používateľov, ktorí uprednostňujú natívne videá pred tými, na ktoré sa dostanú po kliknutí na odkaz, prípadne si ich musia ručne spustiť priamo vo Facebooku. 

Zástupca Facebooku ďalej upozornil, že v brandži neexistuje rovnaká metrika na „sledovanosť“ online videí a im sa trojsekundový interval zdá byť vhodný. „Ak ste pri videu zostali aspoň tri sekundy, naznačuje to, že ste skrátka len tak neprescrollovali nižšie a video vás zaujalo,“ napísal s tým, že napriek tomu správcom stránok ponúkajú aj detailné dáta v rámci administrátorských štatistík.

K porušovaniu autorských práv M. Pakes poznamenal, že Facebook využíva vlastný systém na rozpoznávanie neautorizovaného obsahu. Ponúka tiež nástroj, cez ktorý môžu používatelia nahlasovať porušenie práv. Pripustil však, že Facebook pracuje na sofistikovanejšom riešení. „Technologicky je to výzva, ale náš tím na tom robí a viac o tom povieme ešte počas tohto leta,“ dodal.

Pre YouTube je dôležitý strávený čas

Videoserver Googlu zatiaľ voči Facebooku výraznejšie nevystúpil, pokiaľ ide o marketingové naťahovačky ohľadom čísiel sledovanosti klipov. YouTube si ide vlastnou cestou, pripomína, že počet videní nie je kľúčovou metrikou. Do karát mu v tomto hrá aj Greenovo zistenie o tom, že používatelia pri videách na YouTube zostávajú dlhšie.

„Ak sa sústredíte na prezretia, tak budete robiť čo najlepší náhľadový obrázok, aby si naň ľudia klikli. O to ale nejde – chcete predsa, aby sa ľudia dívali dve sekundy alebo dve minúty?“ uviedol pre Digiday šéf obsahovej stratégie YouTube Josh Byrne.

Ako svoju výhodu YouTube pripomína aj cielené prehrávanie videí – používatelia si sami prezerajú obsah, o ktorý majú záujem. Na rozdiel od Facebooku, kde servíruje všetko „autoplay“.

Sociálna sieť zas v tejto argumentačnej prestrelke poukazuje na „zapojenie“ používateľov sledujúcich videá, teda takzvaný engagement rate (zdieľania, komentáre, likey...). Z údajov Tubular Labs podľa Digiday vyplýva, že hoci top videá na Facebooku majú dĺžku výrazne kratšiu ako premierná dĺžka top videí na YouTube (1,5 minúty vs. 12 minút), engagement rate pri obsahu na sociálnej sieti bol tri percentá, kým na videoserveri len 0,65 percenta.

Schyľuje sa k videovojne?

Napätie medzi Facebookom, YouTube, ale aj ďalšími platformami, z ktorých sociálna sieť preberá obsah, sa však bude stupňovať. V tejto vojne sú totiž hlavným problémom – ako inak – peniaze.

Wall Street Journal napríklad píše o YouTuberovi Devinovi Grahamovi, ktorý tvrdí, že jeho videá sa bez povolenia objavili na Facebooku, čo mu dosť prekáža. Cudzí obsah pritom zverejňujú samotní používatelia, ale aj médiá.

Konkrétne Grahamovo video má na YouTube 26 miliónov videí, na Facebooku o milión viac. S tým rozdielom, že zo sociálnej siete nemá autor ani cent. Facebook zatiaľ reklamu na videá neviaže, hoci v brandži sa očakáva, že čoskoro začne.

„Dostávame sa do situácie, že súťažíme s našimi vlastnými videami,“ posťažoval sa na margo situácie D. Graham.

Nie je to pritom tak dávno, čo aj na YouTube museli byť kradnuté videá nahlásené jednotlivo a administrátori ich ručne mazali. Odvtedy však prešiel videoserver vývojom a jeho Content ID softvér - viac či menej spoľahlivo - automaticky rozoznáva obsah tretích strán, pripomína WSJ.

YouTuberi trvajú na tom, aby si Facebook s riešením situácie pohol. Peniaze im totiž v súčasnej situácii miznú pomedzi prsty.

Podľa H. Greena aktuálny algoritmus Facebooku podporuje zlodejov. „Čo spraví teraz Facebook, keď ho upozorníte na prevzatý obsah? Video odstráni po pár dňoch - keď už má nazbieraných 99,9 percenta zo zhliadnutí, ktoré kedy dosiahne,“ krúti hlavou YouTuber.