Veľké internetové firmy ako Google, Facebook, Amazon, Apple či Alibaba budú od augusta musieť dodržiavať prísnejšie pravidlá ochrany práv a potrieb používateľov. Európska komisia v utorok zverejnila zoznam 19 internetových platforiem, na ktoré sa budú vzťahovať osobitné podmienky v rámci vlani schváleného aktu o digitálnych službách (DSA).
Medzi internetové platformy s globálnym dopadom zaraďuje Brusel popri spomínaných tiež napríklad Booking.com, Twitter, TikTok, Instagram, Wikipédiu či Zalando. Kritériom na zaradenie do tejto kategórie je minimálne 45 miliónov aktívnych užívateľov mesačne. Spoločnosti majú štyri mesiace na to, aby sa pravidlám prispôsobili.
Ich prevádzkovatelia budú okrem iného nanovo musieť dať ľuďom možnosť upozorňovať na nelegálne príspevky. Ich povinnosťou bude aj informovať užívateľov o tom, prečo im odporúčajú niektoré príspevky. Nebudú zároveň môcť zamerať konkrétnu reklamu na deti, ani v osobne zameranej inzercii vychádzať z citlivých osobných údajov, ako je etnický pôvod, sexuálna orientácia či politické postoje.
Platformy budú zároveň musieť mať nástroje, aby mohli účinne postupovať proti zverejňovaniu nelegálnych príspevkov. Zároveň budú nútené analyzovať, či sa ich prostredníctvom nešíria dezinformácie a prípadne situáciu zlepšiť bez toho, aby však obmedzovali slobodu prejavu.
EÚ prijala pravidlá regulujúce prevádzku internetu vlani s cieľom posilniť dohľad nad virtuálnym prostredím, zlepšiť dodržiavanie práv užívateľov a obmedziť vplyv najväčších firiem. Platformy zo zverejneného zoznamu budú musieť pravidelne dokladovať, ako si plnia povinnosti. Ak pravidlá dodržiavať nebudú, hrozí im pokuta vo výške až šesť percent globálneho celoročného obratu.