Audio formát podcastov už poslúcha aspoň raz do týždňa viac než tretina slovenskej internetovej populácie, čo je aktuálne viac než v Českej republike. Silnejšími poslucháčmi sú častejšie muži a taktiež mladšie vekové skupiny, informuje Eliška Morochovičová, Head of Communication ResSOLUTION Group.
Podľa prieskumu si podcasty respondenti najčastejšie púšťajú doma, keď relaxujú, alebo taktiež pri domácich činnostiach. Z tematických zamarení a formátov aktuálne vedú humorné či komediálne podcasty, rozhovory s osobnosťami a skutočné príbehy. Najčastejšou platformou na počúvanie je v súčasnosti poslúchanie na webe a čo sa dĺžky podcastov týka, dáva väčšina poslucháčov prednosť tým, ktoré nemajú viac než pól hodiny.
Výsledky prináša spoločný výskum agentúr ResSOLUTION Group a Nielsen na vzorke päťsto respondentov slovenskej internetovej populácie zo Slovenského národného panelu vo veku 15 a viac rokov.
Počúvanosť podcastov
Obľúbenosť podcastov v posledných rokoch stúpa a ich ponuka sa každým dňom rozširuje. Medzi slovenskými online užívateľmi aktuálne poslúcha podcasty už 36 percent aspoň raz týždenne. Pri rozklade tohoto čísla vidíme, že 8 percent opýtaných sa im venuje denne nebo takmer denne, 16 percent 2–3krát do týždňa a 12 percent raz za týždeň. V porovnaní s výsledkami podobného prieskumu realizovaného v Českej republike vyplýva, že Slováci sú silnejšími poslucháčmi podcastov než Česi: v ČR si ich v rovnakej frekvencii aktuálne púšťa 22 percent online používateľov.
Vo väčšej miere sa ich počúvaniu (vo frekvencii aspoň raz za týždeň) venujú muži a taktiež mladší respondenti. Takmer dve pätiny respondentov v súčasnosti poslúcha podcasty menej často než raz za týždeň (13 percent aspoň raz za mesiac a štvrtina ešte menej často) a štvrtina ich zatiaľ neposlúcha vôbec.
Najobľúbenejšie miesto
Zvyčajné prostredie k počúvaniu podcastov je v ČR i SR porovnateľné: vedie domov, konkrétnejšie pri relaxovaní alebo pred spaním – uviedlo ho 52 percent Slovákov a 47 percent Čechov. Viac než dve pätiny slovenských poslucháčov (a viac než tretina českých) potom poslúcha podcasty ako kulisu k domácim činnostiam (upratovanie, varenie apod.). U žien je počúvanie pri činnostiach v domácnosti porovnateľne bežné ako počúvanie pri relaxovaní a u najmladšej vekovej skupiny dokonca upratovanie apod. vedú, zatiaľ čo u mužov a starších respondentov naopak jasne víťazí relax. Tretím najspomínanejším miestom na počúvanie sú v oboch skúmaných krajinách cesty a rôzne presuny (napr. MHD alebo v aute), kde podcasty poslúcha štvrtina slovenských, resp. 27 percent českých poslucháčov. Frekventovanejší je tento spôsob počúvania u mladších ročníkov.
Najobľúbenejšie témy podcastov sa v ČR a SR líšia, ako je vidieť z infografiky nižšie. U nás aktuálne patria medzi najobľúbenejšie humorné či komediálne podcasty, ďalej rozhovory s osobnosťami a skutočné príbehy (zahrňujúce napr. zločiny, ktoré sa stali apod.).
Témy podcastov
Preferencie sa ale líšia v rôznych sociodemografických skupinách. Napríklad muži majú na prvom mieste humorné či komediálne podcasty, ženy najradšej poslúchajú rozhovory s osobnosťami. U vekových skupín je možné vypozorovať zaujímavú tendenciu, napríklad pri podcastových rozhovoroch, ktoré sú preferovanejšie s vyšším vekom respondentov aj s vyšším dosiahnutým vzdelaním. Respondenti nad 35 rokov veku majú tiež silnejší záujem o spravodajstvo než mladí. Opačnú tendenciu sledujeme pri skutočných príbehoch, ktorých obľuba naopak rastie u mladších respondentov. Mladí vo väčšej miere preferujú ešte vedecké/technické podcasty.
Zo spôsobov počúvania je aktuálne najčastejšie počúvanie cez web, ktoré využíva 57 percent opýtaných. Cez (mobilné) aplikácie si podcasty púšťa 46 percent. A zatiaľ čo aplikácie sú bežnejšie u mladších respondentov (v skupine 15–34 let ich využíva 57 percent z nich), tendencia k počúvaniu online cez web naopak s vekom mierne rastie. Epizódy na počúvanie offline dnes sťahuje len zlomok opýtaných poslucháčov podcastov, je ich 9 percent.
Zaujímavou témou je taktiež preferovaná dĺžka podcastov. Väčšina (presne 62 percent) slovenských poslucháčov dáva prednosť podcastom, ktoré majú do pól hodiny – a obdobný záver priniesla táto otázka aj v Česku. Číslo presnejšie tvorí 30 percent poslucháčov, ktorí majú najradšej, keď epizódy neprekročia 15 minút (výraznejšia je táto preferencia medzi staršími respondentmi), a 32 percent uprednostňuje dĺžku medzi 16 a 30 minútami. Dlhšie epizódy má radšej 30 percent poslucháčov. Preferenciu ohľadom dĺžky aktuálne nemá 8 percent opýtaných.